P
Ulltand Ulltand skrev:
98% som fick omicron vid det norska julbordet var fullvaccinerade. Hur länge skall det behöva ta innan insikten landar hos berörda myndigheter att ALLA behöver en tredje dos nu! Vi vet att skyddet blir gott efter 3 doser.
Det vet nog även de berörda myndigheterna. Jag tror att det är därför som alla över 18 års ålder nu erbjuds en tredje vaccination.
Det går inte att lalla på med den tidigare strategin efter ålder och minst 6 månader sedan dos två.
Varför?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Snigla Snigla skrev:
Covid i sig ska vi alla få förr el senare
Nej tack!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Det här är en parodi som kommer gå till historien.
Först tomten Anders Tegnell som svamlade om flockimmunitet genom att låta viruset bränna igenom befolkningen och lovordade Storbritannien för deras dåvarande strategi om att göra så vilket de lyckligtvis ändrade och kvar står Anders Tegnell med "Svarte Petter" och försöker förklara bort allt fast svenska folket har redan insett fadäsen.
Sedan alla hans historier med teorier hit och dit och alltid en reträttväg ut när skiten han kom dragande med inte stämde.
Att notera att sedan Karin Tegmark Wisell blev generaldirektör över FHM så har tomten Anders inte fått vara med på scenen för att hålla hov.

En parodi som varken Galenskaparna eller Mumbo Jumo eller Parlamentet kan överträffa.
Och ändå tillåter svenska folket dessa pajaser få fortsätta.
Men det kanske inte är så många som ser på dessa pressträffar mm utan mest ett spel för galleriet där de vill visa upp sig.
Rätt många svenskar har avlidet och än är det inte över. Dags att utkräva ansvar för stollerierna.
Finns det ingen lämpligare tråd för detta svammel? Vilka covidnyheter har du presenterat nu?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
"Sent ska syndaren vakna". Ja ett välkänt ordspråk och nu börjar Anders Tegnell misströsta över sina tidigare bravader att sänka munskydd som ett bra sätt att minska smittspridningen. Ligger kanske inte i strategin för att uppnå flockimmunitet,
Stor del av övriga världen använder munskydd som ett sätt att minska smittspridningen och ser Sverige som ett konstigt land som inte gör så också.

citat
"Han anser att det är bättre att inte åka kollektivt alls än att bära munskydd på tunnelbana och bussar."

Men herr jösses, fattar inte människan att många är beroende av att färdas med kollektivtrafik för att överhuvudtaget komma till jobbet. Alla kan inte som han gör sitta hemma och jobba. Hur skulle det se ut om alla sjuksköterskor och läkare jobbade hemma.

Har han någon verklighetsuppfattning överhuvudtaget?
Och en sådan tomte har vi låtit vara styrande i att utforma strategier för pandemin.
Det finns en del som faktiskt gått på hans historier om att munskydd inte fungerar och till och med skulle vara farligare än utan. Ja jösses, "Mycket ska man höra innan öronen trillar av."
Vi får verkligen hoppas att han säger upp sig och övergår till att bli pensionär innan han ställer till med mer.


[bild]

[länk]
Jag föreslår att du läser hela artikeln, och inte bara valda delar.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför
Jag tycker vaccinationsstrategin är otydlig och otydligt kommunicerad. Jag loggar fortfarande ibland in för skojs skull för att kolla om det går att boka tider på min vårdcentral. Jag har aldrig haft turen att få se en bokningsbar tid.
Men i slutet av januari ska dom ha dropinvaccinering.

Det har iofs inte hindrat mig från att vaccinera mig, men jag tycker det är konstigt. Jag tror det finns folk utan BankID, internet etc som kanske inte kan eller vill leta och resa runt, som vill kunna vaccinera sig på sin vårdcentral…
 
optimum
P pmd skrev:
Jag föreslår att du läser hela artikeln, och inte bara valda delar.
Genom det budskap som FHM och övriga presenterat om munskydd har senare visat sig vara felaktigt. Munskydd fungera men ska givetvis inte ersätta att vi håller distans men i de tillfällen det inte går hålla distans kan munskydd vara lämpligt. Munskydd är ett verktyg att minska smittspridningen, inte till 100% men ger ett bra bidrag.

På grund av myndigheternas budskap om munskydd så tror många att de ska låta bli munskydd.
Jag såg eländet på Landvetter flygplats i samband med min tjänsteresa till Brasilien. Utanför entrén finns en skylt om att inne på flygplatsen gäller att man ska använda munskydd. Så vi tog på oss munskydd givetvis. Men inte de på flygplatsen där det var uppskattningsvis 10% som hade det. Framme i Brasilien var det 100% som använder munskydd. Men Anders Tegnell hade rätt i att det inte fanns några vetenskapliga belägg för att munskydd hjälper mot SARS-CoV-2 för det hade ingen hunnit göra då våren 2020. Men av försiktighetsåtgärd och att man ändå visste att munskydd minskar spridningen av salivdroppar som sprids kunde man haft det som krav på vissa ställen, t.ex. kollektivtrafiken.

Nyheten ligger i att Anders Tegnell nu medger att deras budskap har medfört att folk inte vill använda munskydd och trots att myndigheterna senare satt upp det som ett råd att använda i kollektivtrafik så struntar folk i det.

Anders Tegnell säger att det är bättre att undvika kollektivtrafik än att åka kollektivt och använda munskydd. Självklart är det så men väldigt många kan inte komma till jobbet då och då blir det enbart korkat att framföra sådant.

Så vad anser du, var det så klokt i att sprida budskapet om munskydd som de gjorde våren 2020?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Så akta er för att åka till Norge eller Danmark. Det är mycket farligare än att åka till Sydafrika…:oops:
Nåja, det är väl inget man skall skoja om egentligen.
Och ändå har väl Norge och Danmark mycket hårdare restriktioner och mer utbrett munskyddsanvändande än Sverige, vad jag vet?

Det visar väl bara att hur olika länder klarar sig mer beror på tur och tillfälligheter. Har man väl fått en samhällsspridning är det nästan omöjligt att stoppa den, med mindre än att man fysiskt hindrar folk att komma i närheten av varandra.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Ja den som vill tänka lite längre måste ju undra vilka systemfel vi har i samhället.

Men först förmågan att inse detta och sedan viljan att ändra dem

Birgitt och hennes följare saknar dessvärre båda men poster desto mer av skuggvetenskap i tråden.
Vi har massor av systemfel, men långt mindre än andra länder och därför ligger vi konstant bäst till i världen, jämfört med de andra. Du kan vara lugn, förfining pågår ständigt, även om du inte kan se det. Vad jag förstått, från dina inlägg här, är du snarare del av problemen än lösningen, då är det bättre att sitta ner.
 
  • Gilla
  • Haha
gaidin och 2 till
  • Laddar…
D
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tycker vaccinationsstrategin är otydlig och otydligt kommunicerad. Jag loggar fortfarande ibland in för skojs skull för att kolla om det går att boka tider på min vårdcentral. Jag har aldrig haft turen att få se en bokningsbar tid.
Men i slutet av januari ska dom ha dropinvaccinering.

Det har iofs inte hindrat mig från att vaccinera mig, men jag tycker det är konstigt. Jag tror det finns folk utan BankID, internet etc som kanske inte kan eller vill leta och resa runt, som vill kunna vaccinera sig på sin vårdcentral…
Jag tycker den varit supertydlig, men iom att kommunikationen utformats för normalbegåvade så går den över huvudet på regionerna och då blir ju utförandet obegripligt. FHM borde satsat mer på bilder, då hade kanske regionerna kunnat ta in?
 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tror det finns folk utan BankID, internet etc som kanske inte kan eller vill leta och resa runt, som vill kunna vaccinera sig på sin vårdcentral…
Det varierar ju mellan regionerna hur det fungerar men i Stockholm kan man ringa telefonbokningen eller gå till en drop-in-mottagning eller drop-in-buss.
 
A
Skärmdump av en artikel som informerar om öppnandet av bokning för dos 3 covidvaccin för personer över 18 år i Skåne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
[bild]
Lucky you. Region Stockholm har också öppnat för en tredje dos till alla över 18, men här ska det ha gått sju månader...
 
Fairlane
B b8q skrev:
Lucky you. Region Stockholm har också öppnat för en tredje dos till alla över 18, men här ska det ha gått sju månader...
Enligt 1177 så är det 5 respektive 6 månader: länk
Ja, om man får någon tid alltså
 
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Enligt 1177 så är det 5 respektive 6 månader: länk
Ja, om man får någon tid alltså
Du får läsa tredje punkten också ;)

När 60+ öppnades för 3 dagar sen fanns det gott om tider, jag vet en som fick en tid dagen efter och en som har tid på måndag. Men nu när de har öppnat för ytterligare en grupp antar jag att det än så länge är mer ont om tider.
 
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Hur länge skall det behöva ta innan insikten landar hos berörda myndigheter att ALLA behöver en tredje dos nu! Vi vet att skyddet blir gott efter 3 doser.
Säkert är det så, vilket säkert också är därför man fattat beslut om att alla över 18 år ska få en tredje dos. Det fattade man beslut om långt innan du skrev det här inlägget.

Ulltand Ulltand skrev:
Det går inte att lalla på med den tidigare strategin efter ålder och minst 6 månader sedan dos två.
Tvärtom är det väl fullständigt givet att man måste prioritera när inte alla kan få en spruta samtidigt. Högst rimligt är då att prioritera efter ålder (och riskgrupper), särskilt som skyddet efter 2 doser rimligen är högre om den andra dosen togs i oktober än om den togs i juni.

Ulltand Ulltand skrev:
Skala upp och vaccinera så kommer vi lindrigare undan om ett par månader. Men händer det något alls? Nej inte mycket mer gnäll på regionerna från FHM. Och de föråldrade kriterierna kvarstår.
Ja, nu skalar man ju upp, även om du missat även den saken.
I Stockholm där jag bor har regionen dock avvecklat det mesta och måste nu börja bygga upp vaccinationscentralen i Älvsjö igen som exempel. Regionen skyller på Folkhälsomyndigheten som kommer med information om en tredje dos för tätt inpå, medan FHM säger att regionen har ansvaret.
Det har väl varit glasklart rätt länge att en tredje dos kan behövas så i min värld är det underligt att Regionen blir så överraskade och är så oförberedda. Jag tycker faktiskt inte det är FHMs fel, men jag har förstått att allt är deras fel enligt vissa.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.