Om man tänker att 10% av deltafallen hamnar på sjukhus utan vaccin så gäller för vaccinerade 1 % (90%SKYDD)

För omicron 3 % procent men efter vaccin som ger 70 % skydd så landare det på 0,9% för dubbelvaccinerde

Samtidigat är omicron dubbelt så smittsam så blir det totala behovet av sjukhusvård dubbelt så stort

Omicrion har alltså potenital att ställa till det ordentligt
 
optimum
B b8q skrev:
Jag anser ju att det inte spelar någon större roll på VILKEN av orterna (avreseort eller destination) som det finns mest smitta för tillfället - själva resandet gör ju att det blir stor risk för ökad smitta i det land som har lägst, och en risk för spridning av nya mutationer i båda riktningarna.
Men du vet förstås bäst…
Blev jag smittad?
NEJ och hade jag blivit det, ser du någon risk att jag smittat någon annan?

Troligen därför det var krav på negativ PCR test före incheckning på Landvetter.
Även krav på ifylld hälsodeklaration för inresa till Brasilien.
De ville även se bevis för vaccination mot covid

Vet du vad kravet var för att komma tillbaka hit? Alltså kraven i Sverige?
Ja att ha ett giltigt pass. (nej inte vaccinpass)

Jo det var ett önskemål från myndigheterna.

Det var ett frivilligt PCR test på Landvetter när vi kom dit och endast för de som bor inom Västra Götaland
Hade vi bott i Småland hade vi ej kunnat få göra testet där utan hade väl blivit på någon vårdcentral senare vilket de flesta säkert skiter i.
Vi hade redan bestämt oss före avresa att göra ett PCR test på samma teststation som då vi reste och kostade 1950 kr per person och gång.
Pengar är inte den trånga sektorn utan att göra det på rätt sätt.

Du gnäller på fel gubbe.
 
optimum
FHM försöker vara snabba.
Julklapp till alla
Vem gissar på munskydd för alla?
Årets julklapp kanske.

Eller att tomten inte får komma. Synd om alla barn.


En kvinna från FHM ser orolig ut bredvid en bild på en hälsovårdare som fyller en spruta med vaccin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum optimum skrev:
Blev jag smittad?
NEJ och hade jag blivit det, ser du någon risk att jag smittat någon annan?
- - - Du gnäller på fel gubbe.
Jag gnäller inte specifikt på DIG, utan på resandet. Du var ju knappast ensam på planet, och du kan väl knappast garantera att alla passagerare och all besättning var lika noga som du?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Vet du vad kravet var för att komma tillbaka hit? Alltså kraven i Sverige?
Ja att ha ett giltigt pass. (nej inte vaccinpass)
För en svensk medborgare är det så men verkligen inte för en brasiliansk medborgare, för då är det snarast totalt stopp eftersom ett vaccinpass utfärdat i Brasilien inte är godkänt för en resa till Sverige.
https://www.swedenabroad.se/sv/utla...nresa-till-sverige-från-länder-utanför-eueea/
https://polisen.se/om-polisen/polis...r-och-svar-om-det-tillfalliga-inreseforbudet/
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nu är det väl snart två veckor som vi vet att alla behöver en tredje dos vaccin för att rimligt väl bromsa omicron?

När händer det? Varje dag är en förlorad dag i den kampen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det vore ju totalt meningslöst att redovisa det eftersom det beror på hur stort smittspridningen är just när testet utförs. Det intressanta är naturligtvis hur stor påverkan vaccinet har om man nu trots allt råkar bli smittad.


Nej, biverkningarna som kom fram under fas 3-studien är redovisade som relativa tal i t.ex. Fass.
Absolut riskreduktion spelar visst roll, tex om man ska göra riskbedömningar map biverkningar och ekonomiska ställningstaganden.

Och det står inga relativa risker angivna i FASS, det står 1/100, 1/1000 osv. Relativa risker skulle angetts tex 300% större risk för feber om du tar vaccin. (Hittepåsiffra, men går att kolla upp om du vill ha en riktig siffra)
 
BirgitS
S Surly skrev:
Absolut riskreduktion spelar visst roll, tex om man ska göra riskbedömningar map biverkningar och ekonomiska ställningstaganden.
Men då måste du ju ta hänsyn till aktuell och kommande smittspridning just där du är för det är ju totalt meningslöst att jämföra med smittspridningen i ett annat land vid ett helt annat tillfälle.

S Surly skrev:
Och det står inga relativa risker angivna i FASS, det står 1/100, 1/1000 osv. Relativa risker skulle angetts tex 300% större risk för feber om du tar vaccin. (Hittepåsiffra, men går att kolla upp om du vill ha en riktig siffra)
Det var en konstig betydelse av relativ risk och verkar meningslös dessutom. När man räknar fram risken till t.ex. 0,1 % (1 på 1000) så har man ju redan dragit bort antalet i kontrollgruppen som fick samma biverkan.

Ett exempel med påhittade siffror:
Av 20 000 vaccinerade får 100 huvudvärk under veckan efter vaccinering.
Av 20 000 som har fått placebo får 10 huvudvärk under veckan efter vaccinering.
Alltså anser man att vaccinet har orsakat att 90 personer har fått huvudvärk under den veckan.
Biverkningsrisken är alltså 90 av 20 000.

Det är ju inte så att en person som en gång i veckan får huvudvärk löper större risk att få huvudvärk som biverkan än en person som får huvudvärk en gång om året. Ditt sätt att ange vad du kallar för relativ risk skulle ju innebära att personen som varje vecka får huvudvärk skulle ha 52 gånger större sannolikhet att få huvudvärk som vaccinbiverkan än den andra. Så är det förstås inte.

Sen är detta nyhetstråden så vi kan fortsätta diskussionen i vaccinationstråden om du vill.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Spännande data om vaccination och omicron. Klart sämre skydd mot infektion. ganska mycket sämre skydd mot sjukhusinläggning. Kommer då gissningsvi bli hård belastning på vården men lösningen finns i den tredje sprutan! Gasa!

""The result shows that vaccinated individuals who received two doses of the Pfizer vaccine have 33% protection against infection from omicron, relative to those who were unvaccinated in the first weeks of South Africa’s current omicron-driven wave. This represents a significant drop from the 80% protection against infection afforded during the earlier period, probably on the basis of lower antibody susceptibility, following the extensive spike protein mutations in the omicron variant.

Encouragingly though, the result shows that these same vaccinated individuals who received two doses of the Pfizer vaccine have 70% protection against hospital admission in this same time period. This protection against hospital admission is reduced from the highs of 93% in South Africa’s delta-driven variant.""

[länk]
Varifrån kommer ditt citat?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Spännande data om vaccination och omicron. Klart sämre skydd mot infektion. ganska mycket sämre skydd mot sjukhusinläggning. Kommer då gissningsvi bli hård belastning på vården men lösningen finns i den tredje sprutan! Gasa!

""The result shows that vaccinated individuals who received two doses of the Pfizer vaccine have 33% protection against infection from omicron, relative to those who were unvaccinated in the first weeks of South Africa’s current omicron-driven wave. This represents a significant drop from the 80% protection against infection afforded during the earlier period, probably on the basis of lower antibody susceptibility, following the extensive spike protein mutations in the omicron variant.

Encouragingly though, the result shows that these same vaccinated individuals who received two doses of the Pfizer vaccine have 70% protection against hospital admission in this same time period. This protection against hospital admission is reduced from the highs of 93% in South Africa’s delta-driven variant.""

[länk]
De som har fått två sprutor Pfizervaccin har alltså 33 % skydd mot infektion och 70 % skydd mot sjukhusinläggning. Var kommer den tredje sprutan in?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jo, Sveriges landsting har under mycket lång tid haft svårt att arrangera någonting som kräver att flera personers scheman pusslas ihop, detta kommer sig av brister hos personer som sitter i ledningen i dessa organisationer. Deras grundläggande arbetsuppgift, tillsammans med samtliga andra arbetsgivare i landet, är nämligen att leda och fördela arbetet, detta är de i de flesta fall inte kapabla till och i de andra fallen sätter de politiska mål före sin roll som arbetsgivare.

Det handlar inte om att de har för lite eller för dåliga anställda, eller att vi har en influensa för den delen, det kommer vara en konstant även efter att Coronan dragit förbi.
Hur mycket arbetar landstingsledningarna operativt?
Syftar du med "ledningen i dessa organisationer" på de politiskt valda eller på tjänstemän?
 
optimum
B b8q skrev:
Jag gnäller inte specifikt på DIG, utan på resandet. Du var ju knappast ensam på planet, och du kan väl knappast garantera att alla passagerare och all besättning var lika noga som du?
Som jag skrev var kravet negativ PCR test för incheckning. Dessutom krav på munskydd mm samt att vi åkte mindre trånga typen med business class.
Vi åker normalt alltid ekonomi klass men här var företaget med på att vi skulle åka med platser med bättre avstånd mellan varandra.
Har du sett någon avrådan för resor till Brasilien från myndigheterna?
Vi hade bokat fullt av och ombokningsbara biljetter ifall situationen skulle förändras.
Jo det fanns en kalkylerad risk men med 3 doser vaccin bedömde jag den som rätt så säkert skydd.
Det jag vet idag om omikron som tar sig förbi vaccinet så hade jag inte åkt.
Idag tror vi omikron är "snällare" men vi vet inte riktigt ännu och jag som håller säkerheten högt hade sett omikron som en för stor risk och dessutom risken att som vaccinerad även kunna sprida den vidare.
Som du säker vet så är skyddet rätt så bra efter 3:e dosen Pfizers

Men jag är kritisk till de som åker till skidorter mm nu där vi vet att festandet på kvällar är en stor risk för att sprida smitta. Även andra liknande evenemang liknande det norska julbordsfirandet där över 140 blev smittade med omikron. Fortfarande tillåter myndigheterna festande på barer och restauranger här i Sverige. Nästan så man kan tro att de vill får fart på spridningen här.

För mig är det fullständigt nej till all typ av julbord, afterwork, eller andra liknande tillställningar. Det vi ser i andra länder typ Danmark och Norge med omikron så kommer vi snart ha motsvarande smittspridning. Stor risk att vi kommer överbelasta vården.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Som jag skrev var kravet negativ PCR test för incheckning. Dessutom krav på munskydd mm samt att vi åkte mindre trånga typen med business class.
Vi åker normalt alltid ekonomi klass men här var företaget med på att vi skulle åka med platser med bättre avstånd mellan varandra.
Har du sett någon avrådan för resor till Brasilien från myndigheterna?
Vi hade bokat fullt av och ombokningsbara biljetter ifall situationen skulle förändras.
Jo det fanns en kalkylerad risk men med 3 doser vaccin bedömde jag den som rätt så säkert skydd.
Det jag vet idag om omikron som tar sig förbi vaccinet så hade jag inte åkt.
Idag tror vi omikron är "snällare" men vi vet inte riktigt ännu och jag som håller säkerheten högt hade sett omikron som en för stor risk och dessutom risken att som vaccinerad även kunna sprida den vidare.
Som du säker vet så är skyddet rätt så bra efter 3:e dosen Pfizers

Men jag är kritisk till de som åker till skidorter mm nu där vi vet att festandet på kvällar är en stor risk för att sprida smitta. Även andra liknande evenemang liknande det norska julbordsfirandet där över 140 blev smittade med omikron. Fortfarande tillåter myndigheterna festande på barer och restauranger här i Sverige. Nästan så man kan tro att de vill får fart på spridningen här.

För mig är det fullständigt nej till all typ av julbord, afterwork, eller andra liknande tillställningar. Det vi ser i andra länder typ Danmark och Norge med omikron så kommer vi snart ha motsvarande smittspridning. Stor risk att vi kommer överbelasta vården.
Det är väl enklast att begränsa de som är ovaccinerade så är problemet löst.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P pmd skrev:
De som har fått två sprutor Pfizervaccin har alltså 33 % skydd mot infektion och 70 % skydd mot sjukhusinläggning. Var kommer den tredje sprutan in?
Inte där vad jag kan se. Men i två oberoende studier har man sett att det blit ett rejält immunsvar efter en tredje dos. både vad gäller delta och Omicron

Tre doser Pfizer ger lika gott skydd mot omicron som två doser gör mot Deltavarianten
 
P pmd skrev:
Varifrån kommer ditt citat?

Ser du några citationstecken? Om inte är det inget citat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.