P pmd skrev:
Menar du Folkhälsomyndigheten?
Var hittade du det?
Tidigare inlägg från mig en bit upp i tråden. I en tidningsartikel om den nya lagen från januari 2021 så det är ju inte skrivet i sten.

Men vem är det som hävdar att det inte går? Vill helst inte bara ha en länk till grundlagen.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Men jag tror inte problemet ligger i grundlagarna. Det skulle räcka långt om någon sa till och att man delade ut gratis munskydd till resenärer tex.
Det tror jag också, men organiseringen av det fallet nog mellan en hel massa stolar.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Jag talar om krav på munskydd i kollektivtrafiken.
Du kommenterade en diskussion om tvångsvaccinering, så det är kanske inte så konstigt om några av oss trodde att din kommentar också handlade om det.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Jag talar om krav på munskydd i kollektivtrafiken. Jag har inte svaret själv men tycker det ser ut som att det är fullt möjligt både här och där.
Ja, det ser ju ut så. Varför har då inte SL (som artikeln handlar om) använt sig av den möjligheten? Eller har man gjort det?

(Vem är Keisu, f.ö.?)
 
P pmd skrev:
(Vem är Keisu, f.ö.?)
Kommunikatör på SL.
 
P
tusenett skrev:
Eller genomgången infektion och 2 doser. Om det kommer ingå i vaccinpassen ska bli intressant att se var det jag mest tänkte på.

Om det är *ännu* bättre skydd än bara tre doser vaccin så blir det ännu mer uppenbart än idag att vaccinpassen inte har sin grund i vetenskapen, smittspridningen eller sjukvårdens belastning utan handlar om populism och för att få flera att vaccinera sig oavsett om det behövs eller inte.
Jo, de har sin grund i vetenskap. Att skaffa sig skydd mot en sjukdom genom att bli sjuk i den sjukdomen är ofta effektivt, men det kan vara lite opraktiskt, milt sagt. Konsekvenserna är inte alltid så överskådliga.
 
P
optimum optimum skrev:
Vaccin är självklart då det regleras av lag om att man inte får göra medicinska ingrepp i folk men krav på munskydd vid vissa tillfällen borde inte vara så farligt. Men då blir väl folk kränkta.
Det är knappast värre att kräva munskydd för att få delta i något än att kräva att man är vaccinerad för samma sak. Många blir nog kränkta av båda kravern.
 
A
P pmd skrev:
Jo, de har sin grund i vetenskap. Att skaffa sig skydd mot en sjukdom genom att bli sjuk i den sjukdomen är ofta effektivt, men det kan vara lite opraktiskt, milt sagt. Konsekvenserna är inte alltid så överskådliga.
Det är väl ingen som pratat om ”Att skaffa sig skydd mot en sjukdom genom att bli sjuk”?
 
P
P pmd skrev:
Tre månader och tre veckor var mitt vaccinationsbevis giltigt. Jag vill ha en tredje spruta.
Eftersom mitt vaccinationsbevis gick ut i slutet av september så hämtade jag nyss ett nytt.
Det gäller ett halvår från nu. :)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Tidigare inlägg från mig en bit upp i tråden. I en tidningsartikel om den nya lagen från januari 2021 så det är ju inte skrivet i sten.

Men vem är det som hävdar att det inte går?
Jag vet inte om någon har hävdat att det inte går.
Enligt din referens till pandemilagen så tycks det vara möjligt.
(Juli 2020, är väl artikeln från?)
 
P
K Kane skrev:
Kommunikatör på SL.
Tack. Det framgick inte av citatet.
 
P
tusenett skrev:
Det är väl ingen som pratat om ”Att skaffa sig skydd mot en sjukdom genom att bli sjuk”?
Vad betyder i så fall "genomgången infektion"?
 
A
P pmd skrev:
Vad betyder i så fall "genomgången infektion"?
Det betyder just vad det står, genomgången infektion.
 
P
Och för det krävs att man blir sjuk. Eller åtminstone tar en stor risk att bli sjuk. Det torde vara ganska få personer som har genomgått en infektion av SARS-CoV-2 utan att bli sjuka.

Jag tror att jag anar vad du är ute efter, men man måste ta hänsyn till byråkratin också. Det är jätteenkelt att ta reda på om någon är vaccinerad. Det är inte lika enkelt att verifiera att någon har varit sjuk i covid-19.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Och för det krävs att man blir sjuk. Eller åtminstone tar en stor risk att bli sjuk. Det torde vara ganska få personer som har genomgått en infektion av SARS-CoV-2 utan att bli sjuka.

Jag tror att jag anar vad du är ute efter, men man måste ta hänsyn till byråkratin också. Det är jätteenkelt att ta reda på om någon är vaccinerad. Det är inte lika enkelt att verifiera att någon har varit sjuk i covid-19.
Det finns en hel del människor som genomgått covid mot sin vilja och som nu har antikroppar. Vissa av dessa har också vaccinerat sig och fått två doser och har därmed bättre skydd än de som bara är vaccinerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.