889 020 läst · 19 362 svar
889k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ja, det ser ju ut så. Varför har då inte SL (som artikeln handlar om) använt sig av den möjligheten? Eller har man gjort det?Ulltand skrev:
(Vem är Keisu, f.ö.?)
Jo, de har sin grund i vetenskap. Att skaffa sig skydd mot en sjukdom genom att bli sjuk i den sjukdomen är ofta effektivt, men det kan vara lite opraktiskt, milt sagt. Konsekvenserna är inte alltid så överskådliga.tusenett skrev:Eller genomgången infektion och 2 doser. Om det kommer ingå i vaccinpassen ska bli intressant att se var det jag mest tänkte på.
Om det är *ännu* bättre skydd än bara tre doser vaccin så blir det ännu mer uppenbart än idag att vaccinpassen inte har sin grund i vetenskapen, smittspridningen eller sjukvårdens belastning utan handlar om populism och för att få flera att vaccinera sig oavsett om det behövs eller inte.
Det är knappast värre att kräva munskydd för att få delta i något än att kräva att man är vaccinerad för samma sak. Många blir nog kränkta av båda kravern.optimum skrev:
Det är väl ingen som pratat om ”Att skaffa sig skydd mot en sjukdom genom att bli sjuk”?P pmd skrev:
Jag vet inte om någon har hävdat att det inte går.Ulltand skrev:
Enligt din referens till pandemilagen så tycks det vara möjligt.
(Juli 2020, är väl artikeln från?)
Vad betyder i så fall "genomgången infektion"?tusenett skrev:
Och för det krävs att man blir sjuk. Eller åtminstone tar en stor risk att bli sjuk. Det torde vara ganska få personer som har genomgått en infektion av SARS-CoV-2 utan att bli sjuka.
Jag tror att jag anar vad du är ute efter, men man måste ta hänsyn till byråkratin också. Det är jätteenkelt att ta reda på om någon är vaccinerad. Det är inte lika enkelt att verifiera att någon har varit sjuk i covid-19.
Jag tror att jag anar vad du är ute efter, men man måste ta hänsyn till byråkratin också. Det är jätteenkelt att ta reda på om någon är vaccinerad. Det är inte lika enkelt att verifiera att någon har varit sjuk i covid-19.
Det finns en hel del människor som genomgått covid mot sin vilja och som nu har antikroppar. Vissa av dessa har också vaccinerat sig och fått två doser och har därmed bättre skydd än de som bara är vaccinerade.P pmd skrev:Och för det krävs att man blir sjuk. Eller åtminstone tar en stor risk att bli sjuk. Det torde vara ganska få personer som har genomgått en infektion av SARS-CoV-2 utan att bli sjuka.