889 020 läst · 19 362 svar
889k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Den kom, det var en relativt liten våg men den kom ihop med deltaUlltand skrev:
typ augusti-oktober 2021
Att den ser så liten ut är för att de tidigare ändrar skalan.
Att den blev så liten beror på att så många var vaccinerade och då fortfarande rätt så färskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 667 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 667 inlägg
Från dagens presskonferens enligt https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14:19
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 667 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 667 inlägg
@Ulltand
Du reagerade ju på att omikron skulle ge trötthet som symtom. Jag läser Fohms undersökningsrapport om andel positiva i Sverige 15-19 november där det var 6 positiva fall och av dem var det en utan symtom men av de övriga 5 så rapporterar 3 stor trötthet/utmattning och 2 feber (samtliga hade delta), så trötthet verkar inte vara något nytt för omikron.
Du reagerade ju på att omikron skulle ge trötthet som symtom. Jag läser Fohms undersökningsrapport om andel positiva i Sverige 15-19 november där det var 6 positiva fall och av dem var det en utan symtom men av de övriga 5 så rapporterar 3 stor trötthet/utmattning och 2 feber (samtliga hade delta), så trötthet verkar inte vara något nytt för omikron.
Ja, vi är väl i femte vågen nu.optimum skrev:
Det var så den Sydafrikanska läkaren rappoterade skillander i symtom i sin (lilla) patientgrupp. Men då är det ju lika vanligt bland Deltafallen. Det är ju bra i så fall imo.BirgitS skrev:@Ulltand
TroligenB b8q skrev:
En kombination, vinter+delta och troligen med omikron som turboeffekt
Den första var med ursprungsvarianten och dämpades troligen av sommar och semester.
Den andra också med ursprungsvarianten men då gick vi samtidigt in i höst/vinter
Den tredje med Alpha (UK)
Den fjärde Delta (Indien)
Den femte Delta och då gick vi samtidigt in i höst/vinter
Den femte bör få en turboeffekt från Omikron och jag tror inte vi kommer se någon nedgång före den är över oss. Kanske en tredje dos till alla kan dämpa den. Vi får se.
Den fjärde delta trodde jag skulle bli värre men vi fick som tur var bra fart på vaccinationerna och sommartid hjälpte nog till att hålla den tillbaka. Men nu kommer den igen precis som vi såg höst/vinter 2020.
Jag hoppas verkligen vi inte får någon 6:e eller 7:e
Sånt är alltså inte med nu? Riskerna kanske bedöms som lägre nu än för ett år sen? Att undvika trängsel är väl en stående rekommendation, annars?optimum skrev:
FOHM måste också balansera lite. Med för mycket vargropande kommer folk till slut att strunta helt i rekommendationerna.
Det är väl ändå en stående rekommendation?
Möjligen lite mer nu när vaccinbevis krävs för att få delta i lite av varje.
Plats 54!
Ja, kommuner råder ju inte över sina gränser.B b8q skrev:I princip handlar det ju om att hålla de värsta utbrotten inom begränsade områden, men jag tror det blir svårt att gå ner på kommun-nivå eller liknande; alltför många jobbar eller går i skola i grannkommunerna. Dessutom är det svårt rent praktiskt med tanke på hur många ”övergångar” det finns. Så landsgränser är väl en lämplig nivå, där har man ofta redan tullstationer eller möjlighet att stänga av.
Då är frågan om kollektivtrafikoperatören får kräva att resenärerna använder munskydd. Om det är helt privat trafik så går det förstås, men den mesta kollektivtrafiken finansieras till stor del med offentliga medel.Ulltand skrev:
Ja och det verkar man kunna om myndigheten så kräver.P pmd skrev:
Är det trots allt så att det inte går är det ett ännu större misslyckande 2 år in i pandemin.