optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Den kommer. Bara att vi ligger lite ur fas.
Den kom, det var en relativt liten våg men den kom ihop med delta
typ augusti-oktober 2021

Att den ser så liten ut är för att de tidigare ändrar skalan.
Att den blev så liten beror på att så många var vaccinerade och då fortfarande rätt så färskt.

Diagram över dagliga nya fall av Covid-19 i Sverige som visar en mindre våg omkring augusti-oktober 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Totalt 16 fall av omikronvarianten har nu konstaterats i Sverige. De absolut flesta har resekopplingar, men i Stockholm har ett fall påträffats där smittkällan ännu inte är utredd, uppger FHM.
Det finns sannolikt en resekoppling i botten. Men det är en indikation på att det sker en viss smittspridning i samhället av omikronvarianten i Sverige, säger hon.
Men det man har sett hittills är det nästan är konstaterat att den har en ökad förmåga att sprida sig i och med de mutationer som finns i omikronvarianten jämfört med deltavarianten och andra, säger Sara Byfors.
Från dagens presskonferens enligt https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14:19

BirgitS
@Ulltand
Du reagerade ju på att omikron skulle ge trötthet som symtom. Jag läser Fohms undersökningsrapport om andel positiva i Sverige 15-19 november där det var 6 positiva fall och av dem var det en utan symtom men av de övriga 5 så rapporterar 3 stor trötthet/utmattning och 2 feber (samtliga hade delta), så trötthet verkar inte vara något nytt för omikron.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Den kom, det var en relativt liten våg men den kom ihop med delta
typ augusti-oktober 2021

Att den ser så liten ut är för att de tidigare ändrar skalan.
Att den blev så liten beror på att så många var vaccinerade och då fortfarande rätt så färskt.

[bild]
Ja, vi är väl i femte vågen nu.

BirgitS BirgitS skrev:
@Ulltand
Du reagerade ju på att omikron skulle ge trötthet som symtom. Jag läser Fohms undersökningsrapport om andel positiva i Sverige 15-19 november där det var 6 positiva fall och av dem var det en utan symtom men av de övriga 5 så rapporterar 3 stor trötthet/utmattning och 2 feber (samtliga hade delta), så trötthet verkar inte vara något nytt för omikron.
Det var så den Sydafrikanska läkaren rappoterade skillander i symtom i sin (lilla) patientgrupp. Men då är det ju lika vanligt bland Deltafallen. Det är ju bra i så fall imo.

optimum
B b8q skrev:
Ja, vi är väl i femte vågen nu.
Troligen
En kombination, vinter+delta och troligen med omikron som turboeffekt

Den första var med ursprungsvarianten och dämpades troligen av sommar och semester.
Den andra också med ursprungsvarianten men då gick vi samtidigt in i höst/vinter
Den tredje med Alpha (UK)
Den fjärde Delta (Indien)
Den femte Delta och då gick vi samtidigt in i höst/vinter
Den femte bör få en turboeffekt från Omikron och jag tror inte vi kommer se någon nedgång före den är över oss. Kanske en tredje dos till alla kan dämpa den. Vi får se.

Den fjärde delta trodde jag skulle bli värre men vi fick som tur var bra fart på vaccinationerna och sommartid hjälpte nog till att hålla den tillbaka. Men nu kommer den igen precis som vi såg höst/vinter 2020.

Jag hoppas verkligen vi inte får någon 6:e eller 7:e

P
optimum optimum skrev:
Jag tycker det vore bra om vi hade de råden som var förra julen om att undvika köpcentra i rusningstid mm.
Sånt är alltså inte med nu? Riskerna kanske bedöms som lägre nu än för ett år sen? Att undvika trängsel är väl en stående rekommendation, annars?
FOHM måste också balansera lite. Med för mycket vargropande kommer folk till slut att strunta helt i rekommendationerna.
Och givetvis att folk vaccinerar sig.
Det är väl ändå en stående rekommendation?
Dock tveksam om alla som är emot vaccin verkligen gör något åt det.
Möjligen lite mer nu när vaccinbevis krävs för att få delta i lite av varje.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Plats 54!

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Tycker du det är olagligt?
Nej, uppmaningar och rekommendationer är inte olagliga.
Kanske du kan komma med förslag istället för att gnälla.
Jag överlåter åt FOHM att göra sånt. De är betydligt mer kompetenta än vad jag och alla andra amatörepidemiologer är.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
I princip handlar det ju om att hålla de värsta utbrotten inom begränsade områden, men jag tror det blir svårt att gå ner på kommun-nivå eller liknande; alltför många jobbar eller går i skola i grannkommunerna. Dessutom är det svårt rent praktiskt med tanke på hur många ”övergångar” det finns. Så landsgränser är väl en lämplig nivå, där har man ofta redan tullstationer eller möjlighet att stänga av.
Ja, kommuner råder ju inte över sina gränser.

P
Ulltand Ulltand skrev:
Det är obegripligt att någon kan tycka detta är ett bra system. Munskydd är ju också främst till för att skydda andra. Om nu bedömningen görs att munskydd behövs måste man se till att de också används.
Då är frågan om kollektivtrafikoperatören får kräva att resenärerna använder munskydd. Om det är helt privat trafik så går det förstås, men den mesta kollektivtrafiken finansieras till stor del med offentliga medel.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
T tergo skrev:
6 månaders giltighets tid fick jag på mitt för några dagar sedan
Tre månader och tre veckor var mitt vaccinationsbevis giltigt. Jag vill ha en tredje spruta.

P pmd skrev:
Då är frågan om kollektivtrafikoperatören får kräva att resenärerna använder munskydd. Om det är helt privat trafik så går det förstås, men den mesta kollektivtrafiken finansieras till stor del med offentliga medel.
Ja och det verkar man kunna om myndigheten så kräver.

Är det trots allt så att det inte går är det ett ännu större misslyckande 2 år in i pandemin.

P
Ulltand Ulltand skrev:
Ja och det verkar man kunna om myndigheten så kräver.
Menar du Folkhälsomyndigheten?
Var hittade du det?

P pmd skrev:
Tre månader och tre veckor var mitt vaccinationsbevis giltigt. Jag vill ha en tredje spruta.
Alla behöver en tredje spruta nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.