Smittan ökar kraftigt i Stockholm. Att testa sig går inte heller. 5-10% använder munskydd. Välkommen till smörgåsbordet mr Omicron,

"Region Stockholm skriver i sin lägesrapport att 142 personer med covid-19 är inlagda på regionens sjukhus, vilket är 58 fler än vad som rapporterades förra fredagen.

– Nu ökar antalet patienter på våra sjukhus med covid-19 fort. Det är främst ovaccinerade yngre (medelålder 51 år) som under de senaste tolv veckorna varit så sjuka att de behövt sjukhusvård för covid-19, säger Johan Bratt, chefläkare i Region Stockholm." Aftonbladet
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Att testa sig går inte heller.
Jo, det går utmärkt.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, det går utmärkt.
Bra att du vet då. Hur skall vi göra för att PCR testa vår dotter i Gamla stan?

Närliggande apotek tar inte emot. Hemmatesning tar inte emot bokningar pga för högt tryck. Ring inte 1177 om testning läser vi på deras sida. Apoteket har slutsålt på antigentester.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Bra att du vet då. Hur skall vi göra för att PCR testa vår dotter i Gamla stan?

Närliggande apotek tar inte emot. Hemmatesning tar inte emot bokningar pga för högt tryck. Ring inte 1177 om testning läser vi på deras sida. Apoteket har slutsålt på antigentester.
Ni kan åka till en mobil provtagningsbuss i förorten. På måndag. :-/
https://www.1177.se/Stockholm/sjukd...i-covid-19/pdf-mobila-provtagningststationer/
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Bra att du vet då. Hur skall vi göra för att PCR testa vår dotter i Gamla stan?

Närliggande apotek tar inte emot. Hemmatesning tar inte emot bokningar pga för högt tryck. Ring inte 1177 om testning läser vi på deras sida. Apoteket har slutsålt på antigentester.
Jag vaknade med snuva i måndags morse och när jag tänkte efter hade det nog börjat redan kvällen innan så framåt kvällen skulle jag beställa test och både på närmsta apotek och på närmsta drive-in gick det bra att få en tid på onsdagen. En släkting kom hem från en resa i måndags och beställde också på närmsta apotek för uthämtning på onsdagen, i en annan del av regionen. Men precis som vid vaccinering kan man ju behöva ta sig någonstans om det nu är så att det just är slut på närmsta apotek.
 
B b8q skrev:
Ni kan åka till en mobil provtagningsbuss i förorten. På måndag. :-/
[länk]

Är det smart att ta ut patienter på stan med + 39 C feber och andningssvårigheter. Får hon åka taxi i det tillståndet. Betalar Region Stockholm taxin?

Ja då skulle jag säga att det går.
 
Fairlane
Jag håller nog med Ulltand i frågan om testade i Stockholm. Ok, ja det går, men det är verkligen alltför krångligt.

Många ställen dit man åker med bil är fullbokade, övrigt minst två dagars väntetid. Hemkörning av tester verkar inte fungera just nu. Kvarstående alternativet är då att beställa på ett apoteket och hoppas på att man har någon som kan hämta åt en.

Det går som sagt att testa sig, men bra och smidigt tycker jag inte det är.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Är det smart att ta ut patienter på stan med + 39 C feber och andningssvårigheter. Får hon åka taxi i det tillståndet. Betalar Region Stockholm taxin?

Ja då skulle jag säga att det går.
Om man har andningssvårigheter så tror jag inte ett test hjälper, då är det bättre att söka vård så tar de säkert ett test samtidigt.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller nog med Ulltand i frågan om testade i Stockholm. Ok, ja det går, men det är verkligen alltför krångligt.

Många ställen dit man åker med bil är fullbokade, övrigt minst två dagars väntetid. Hemkörning av tester verkar inte fungera just nu. Kvarstående alternativet är då att beställa på ett apoteket och hoppas på att man har någon som kan hämta åt en.

Det går som sagt att testa sig, men bra och smidigt tycker jag inte det är.
Fast vore inte det omvända en nyhet, efter allt jag läser och hör om Svenonius förmågor och stordåd så vore det väl supermärkligt om detta skulle funka bra?
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Är väl inge konstigt. Jag har skrivit om det tidigare, börjar du bli glömsk Nisse?

Nu är det ju det fina att FHM och regering ständigt skyller misslyckanden på regionerna. Det är regionernas fel med förseningar med vaccinationer, det är regionernas fel att provtagningar misslyckas. osv.
De fattar inte att vi sitter i samma båt.
Fattar du det?

Först går man ut från regeringen och säger att Sveriges beredskap är bra. När man upptäcker att den var skit skyller man på regionerna.
Ruttet.

Hahaha, vi hade inte ens koll på var och hur mycket skyddsmaterial det fanns i Sverige när skiten drog igång men när man gnällt färdigt så lyckades man få till ett nationellt register över tillgångarna.
Är väl något basalt som krävs för en vettig beredskap, ordning och reda.
Dessutom totalt okunniga om hur det funkar med att alla samtidigt beställer skyddsmaterial.
Den övningen såg vi när alla köpte toapapper samtidigt. Tog slut, oj.

Nej nu ska vi inte bråka mer, det är ju fredag och några timmars jobb till innan det blir ett glas whiskey.
Fredagens test om man råkat få covid och tappat smaken.

Dricker du sådant Nisse eller är det mest Hong Thong?

Ser ut som whiskey men smakar inte så. Gjord på melass och ris. Smakar :devilish::seenoevil::poop:
Kanske funkar för de som haft covid och tappat smaken.
[bild]
Njä, endast single malt för min del. Du avslöjar dig i det du skriver. Du kör garanterat blended. :) Chivas regal? Famous grouse?
 
Redigerat:
  • Haha
fsn
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Njä, endast single malt för min del. Du avslöjar dig i det du skriver. Du kör garanterat blended. :) Chivasvregal? Famous grouse?
Se inte ner på blended, de kan vara bra! :)
 
Nissens
D djac skrev:
Se inte ner på blended, de kan vara bra! :)
Det handlar om att värna traditioner. Har man väl insett hur mycket som ligger bakom single malt destillerierna och traditionerna som gått genom generationer så vill man inte bidra till att döda det. Blended whisky har bidragit till att utplåna gamla anrika destillerier i tillräckligt stor utsträckning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Om man har andningssvårigheter så tror jag inte ett test hjälper, då är det bättre att söka vård så tar de säkert ett test samtidigt.
Nej det är lindriga ännu så länge men om syresättningen sjunker tar v i in henne så klart,

Det apotek vi kontaktat under dagen kan inte lämna ut tester. Överbokade.
 
A
Ulltand Ulltand skrev:
Bra att du vet då. Hur skall vi göra för att PCR testa vår dotter i Gamla stan?

Närliggande apotek tar inte emot. Hemmatesning tar inte emot bokningar pga för högt tryck. Ring inte 1177 om testning läser vi på deras sida. Apoteket har slutsålt på antigentester.
Ring 1177, de lyckades idag skaka fram ett test för uthämtning på apotek i Stockholm City åt oss.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.