Man hade ju hoppats att politikerna i Region Stockholm skulle inse att sjukvården behöver MER pengar och mer personal (över 3600 har ju sagt upp sig under året), men istället kommer nya besparingar 2021:

Skärmdump av en tidningsartikel där Charlotta Dickman uttrycker frustration över besparingar inom akutsjukvården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
optimum
A Abies koreana skrev:
Ditt pekfinger växer och växer, statsministern verkar ha lämnat in sin klocka för lagning och hämtade den. Visst, han kunde ha skickat någon annan och därmed undgått kritik men också utsatt någon annan för en risk och gnällspikarna hade fått leta efter något annat att basunera ut. Man blir det man konsumerar.

Visst, det är grått, blött och varmt ute så humöret är kanske inte det bästa men just nu är vi väl verkligen i behov av goda nyheter när pandemin tvingar oss till att begränsa våra liv. Mänskliga felsteg och val kommer alltid att finnas men just nu känns det bara oerhört fel att sätta lampan på allt negativt.

Jag tittade på presskonferensen idag som sammantaget, trots allt elände ändå kom med positiva nyheter om hur vaccineringen framskrider. Allt har hittills fungerat enligt planering och regionerna är väl förberedda för kommande massvaccinering, detta har de genomfört tidigare så rutinerna är inarbetade. Mycket hänger på att vaccinet kan distribueras såsom man planerat.

Så upp med humöret, snart skiner solen på oss igen :)

Varenda nyhetssändningar berättar om statsminister Stefan Löfven brott mot sina egna krav på oss svenskar.
Att du förnekar sådant är enbart skamligt.
Försök inte släta över skiten med att vaccineringar fortskrider.
Är du så inskränkt att du inte ser hur illa det går för landets medborgare är skrämmande.

Stefan Löfven har gjort ett mycket allvarligt fel mitt i en svåra pandemi.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Får man enligt dig hämta ut paket man beställt på Internet på ett utlämningsställe?
Det är inte jag som sätter upp reglerna men jag följer dem.
Statministern har varit med och satt upp reglerna men bryter dem.
Oförlåtligt för en person i den ställningen.

Är du så inskränkt att du inte ser felet?

optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Stora ord från en som i förra, den stängda, tråden kungjorde att han faktiskt kunde bryta mot restriktionerna (och bröt mot dom), bara för att han ansåg sig vara så bra och duktig. :crysmile:
Hade du något att komma med eller försöker du enbart påskriva mig skit jag aldrig har gjort?
Att jag inte jobbar på distans till 100% är inte mitt beslut utan min chef som bestämmer sådant.

optimum optimum skrev:
Varenda nyhetssändningar berättar om statsminister Stefan Löfven brott mot sina egna krav på oss svenskar.
Att du förnekar sådant är enbart skamligt.
Försök inte släta över skiten med att vaccineringar fortskrider.
Är du så inskränkt att du inte ser hur illa det går för landets medborgare är skrämmande.

Stefan Löfven har gjort ett mycket allvarligt fel mitt i en svåra pandemi.
Ägnar du dig åt "corona-shaming" bland dina vänner och bekanta? Om någon tex skriver på ansiktsboken att de gått utanför dörren?

Jag såg ju en hel del folk fastna på samma filmrulle som statsministern, borde inte de också hängas ut med namn och bild i statsmedia?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
Detta är gårdagens läge för Västra Götaland

Inte alls bra läge.
Antalet är betydligt högre än i våras.
Det enda positiva är att antalet på IVA inte är lika högt men har en stigande kurva det också.
Från säker källa är utvecklingen inte åt rätt håll idag heller.
Hoppas någon har uppgifter som anger att vi snart når en brytning på kurvan.
Hoppas verkligen att alla sköter sig och följer myndigheternas råd / krav.

Graf som visar antalet inlagda patienter med covid-19 i Västra Götaland, stigande trend.
Skapa konto

• Ledsen
brfbo
  • Laddar…
A
optimum optimum skrev:
Det är inte jag som sätter upp reglerna men jag följer dem.
Statministern har varit med och satt upp reglerna men bryter dem.
Oförlåtligt för en person i den ställningen.

Är du så inskränkt att du inte ser felet?
Du svarade inte på frågan.

optimum
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ägnar du dig åt "corona-shaming" bland dina vänner och bekanta? Om någon tex skriver på ansiktsboken att de gått utanför dörren?

Jag såg ju en hel del folk fastna på samma filmrulle som statsministern, borde inte de också hängas ut med namn och bild i statsmedia?
Stefan Löfven är vår statsminister och vår ledare, har du missat det?
Det är han som stått och förmanat oss att inte besöka platser med trängsel typ köpcentra, missat det?
Vi är mitt i en pandemi där folk dör och många blir sjuka, missat det?

Tappert försök men du kommer ingenstans. Hjältemodigt när du försvarar en syndare. Hahaha
Ska du inte skriva något vackert om Morgan Johansson också?

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Du svarade inte på frågan.
Du fick det svar du ska ha.
Skäms att försvara en syndare.
Du kommer ingenstans med sådant.

optimum
Nu vet vi vad det var som var så viktigt att Löfven kunde bryta mot sina krav på oss vanligt folk.

Person går förbi en butik, oskarp bild med rubrik och underrubrik som indikerar att personen är Löfven.
Skapa konto

• Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nu vet vi vad det var som var så viktigt att Löfven kunde bryta mot sina krav på oss vanligt folk.

[bild]
Han var nog på Systembolaget också.

• Gilla
  • Haha
hapazard och 1 till
  • Laddar…
E
The world has hoped for herd immunity, that somehow transmission would be decreased if enough persons were immune,” he told the WHO’s final media briefing for 2020.

But Heymann, who is also an epidemiologist with the London School of Hygiene and Tropical Medicine, said the concept of herd immunity was misunderstood.

“It appears the destiny of SARS-CoV-2 [Covid-19] is to become endemic, as have four other human coronaviruses, and that it will continue to mutate as it reproduces in human cells, especially in areas of more intense admission.

https://www.theguardian.com/world/2...id-19-pandemic-is-not-necessarily-the-big-one

The head of the WHO emergencies program, Dr Mike Ryan, said: “The likely scenario is the virus will become another endemic virus that will remain somewhat of a threat, but a very low-level threat in the context of an effective global vaccination program.
“And then we will deal with the moonshot of potentially being able to eliminate or eradicate this virus.”

Ryan warned that the next pandemic may be more severe. “This pandemic has been very severe … it has affected every corner of this planet. But this is not necessarily the big one,” he said.

Egentligen inte mycket nytt som sådant, jag tror väl de flesta i Sverige uppfattat det ungefär så, men kan tänka mig att i andra länder så har folket kanske tänkt i andra banor, nästan lite förvånade att viruset inte hux-flux vart väck. Ser man till andra Coronavirus blir den slutsatsen svårdragen IMO.

Det andra, att det kan komma något etter värre är ju självfallet något man kanske inte vill ockupera allt för stor del av tankarna med. Denna pandemin ha såklart med lätthet kunnat vara 7 resor värre med endast minimalt annorlunda egenskaper hos viruset eller bakterierna.

Nu har vi ju, i mitt tycke, klarat oss väldigt bra i Sverige och de flesta har kunnat leva livet i väsentliga drag som vanligt.

Men i andra länder med lockdown efter lockdown och döda i mängder kan det nog inte finnas mycket annat än (SARS-CoV-2) som cirkulerar i tankarna.

Det finns också regioner som klarat sig än bättre men där man ändå fått göra stora ansträngingar och uppoffringar för att få samhället och livet att flyta.

Kommer något nytt i närtid är vi kanske härdade, luttrade och har bättre metoder att skydda oss men samtidigt är vi helt utlämnande till virusets behov av att ha levande värdar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Hade du något att komma med eller försöker du enbart påskriva mig skit jag aldrig har gjort?
Att jag inte jobbar på distans till 100% är inte mitt beslut utan min chef som bestämmer sådant.
Det var annat .. också ...

E
harry73 harry73 skrev:
Rysslands statistik var helt fel. 55000 döda blir 186000, och därmed går de plötsligt om Sverige i dödsstatistiken.
[länk]

Någon som undrar vad som gäller för Belarus?
Kan det finnas någon fördel med Rysslands agerande, vad tjänar det till att lägga resurser på att mata in statistik för folk att följa i topplistor. Överdödligheten talar ju om sanningen även indirekta offer. Det är väl ingen hemlighet hur länderna går tillväga heller, om det krävs obduktion i Ryssland för att hamna i statistiken så kan det väl förvåna få att deras tal är låga relativt verkligheten.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.