879 125 läst · 19 362 svar
879k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det börjar gå år pipan i danmark igen.trähandtag skrev:
Vad för Finland och Norge och hur kan vi kopiera det? Två så olika länder..
Jag ser ingen överhängande risk med de nya teknikerna. De är ju egentligen rätt smarta, och har blivit möjliga bara för att vi fått så många nya verktyg i verktygslådan på det mikrobiologiska området, som t.ex gensaxen CRISPR-Cas9.E El-Löken66 skrev:Nu är jag långt ifrån någon amatör i ämnet utan mycket värre, m en borde det inte vara en stor fördel att AZs vaccin bygger på mer konventionell forskning? Modernas visar en hel del allvarliga biverkningar i ganska stor skala, men vad säger ni experter, spontant tycker jag detta känns bäst, sen är det kanske delvis utvecklat i Sverige också, givetvis hade den där Oxford ett finger med i spelet också, kanske även Putin stod för sista omrörningen som fick upp procenten till max.
Nu kan vi göra saker som helt enkelt var omöjliga för 10 år sedan.
Och fördelen med mRNA-tekniken här är att vi sätter in en väldigt begränsad mängd olika proteiner, (som var och en skulle ha en risk att skapa någon autoimmun reaktion i kroppen, det som hände de som fick narkolepsi).
Så ur den synvinkeln känns det mer säkert, denna nya teknik. Det som oroar lite är att man tänker att kroppen själv ska tillverka det protein som behövs för att skapa immunförsvarsreaktionen. Det känns lite oroande, på något icke rationellt vis. Sen fanns det garanterat en stor oro hos forskarna att man inte skulle nå bra effektivitet, vem vet att proteinet veckar sig rätt, eller andra saker som kan gå fel när man syntetiskt ska tillverka ett protein inne i kroppen.
En nackdel dock, är ju att det inte är en hel riktig viruspartikel, utan endast genetiska element, och därför blir vaccinet väldigt skört och måste bl.a. transporteras och lagras i de där ytterst låga temperaturerna.
Men det blir samtidigt också en liten fördel, vaccinet bryts väldigt snabbt ner inne i våra kroppar också, så det blir inga rester som simmar omkring länge och kan ställa till med oförutsägbara saker.
Så, jag är försiktigt positiv. Men blir detta (också) lyckat, så är vi nog just nu på ett generationsskifte i medicinteknik, det kommer bli många nya läkemedel i framtiden som baseras på liknande tekniker.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/different-vaccines/mrna.html
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 869 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 869 inlägg
Vaccinsamordnaren och en professor i immunologi var med i Aktuellt kl. 21 och https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset har skrivit en del av vad som sas. Några nyheter i det som sas:
Från mars kan vi dela med oss av vaccinet till andra länder som inte har kunnat köpa vaccin själva.
Immuniteten ser ut att vara något år efter vaccinering. Man ser ingen oroande avklingning av skyddet bland de som vaccinerades först i fas 3. Det kan bli så att man rekommenderar en ny vaccindos varje höst till vissa grupper och vaccinföretagen planerar för det.
Från mars kan vi dela med oss av vaccinet till andra länder som inte har kunnat köpa vaccin själva.
Immuniteten ser ut att vara något år efter vaccinering. Man ser ingen oroande avklingning av skyddet bland de som vaccinerades först i fas 3. Det kan bli så att man rekommenderar en ny vaccindos varje höst till vissa grupper och vaccinföretagen planerar för det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 869 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 869 inlägg
Chinese Center for Disease Control and Prevention har gjort en studie som har studerat hur många som har antikroppar i Hubei-provinsen där bl.a. Wuhan ligger. Man har testat 34 000 personer i april och 4,4 % har antikroppar. Om man räknar om det till hela befolkningen i Wuhan skulle det betyda att ung. 500 000 människor var smittade där vilket är ung. 10 gånger högre än den officiella uppgiften på 50 000 i mitten av april.
https://www.bloomberg.com/news/arti...ses-may-have-been-10-times-higher-study-shows
via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 10.07
https://www.bloomberg.com/news/arti...ses-may-have-been-10-times-higher-study-shows
via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 10.07
Hubei har 60 miljoner invånare och Wuhan 11 miljoner.BirgitS skrev:Chinese Center for Disease Control and Prevention har gjort en studie som har studerat hur många som har antikroppar i Hubei-provinsen där bl.a. Wuhan ligger. Man har testat 34 000 personer i april och 4,4 % har antikroppar. Om man räknar om det till hela befolkningen i Wuhan skulle det betyda att ung. 500 000 människor var smittade där vilket är ung. 10 gånger högre än den officiella uppgiften på 50 000 i mitten av april.
[länk]
via [länk] kl. 10.07
Man kan inte smeta ut antalet smittade i Hubei på invånarantalet i Wuhan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 869 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 869 inlägg
Förutom att jag inte begriper vad du menar med att smeta ut antalet i ett stort område på ett litet område så är väl 4,4 % av 11 miljoner ung. 500 000. Men det är inte jag som har räknat utan antingen Bloomberg eller kinesiska CDC. Så vilken av dem anser du inte kan göra enkla beräkningar?Ulltand skrev:
Men om du läser hela Bloomberg-artikeln så klarnar det nog.
BirgitS skrev:Förutom att jag inte begriper vad du menar med att smeta ut antalet i ett stort område på ett litet område så är väl 4,4 % av 11 miljoner ung. 500 000. Men det är inte jag som har räknat utan antingen Bloomberg eller kinesiska CDC. Så vilken av dem anser du inte kan göra enkla beräkningar?
Men om du läser hela Bloomberg-artikeln så klarnar det nog.
Du har rätt jag läste fel!
Men att det är stor skillnad när man gör antikroppstest efter pademin jämfört med PCR-test under pandemin är väl högst naturligt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 869 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 869 inlägg
Javisst, men det är väl intressant att de då har missat 90 % av alla fall för det innebär ju att de uppgifter som kom från Kina angående smittspridning, mörkertal osv. var gravt felaktiga och de uppgifterna använde ju sen WHO och många länder som en bas för hur utvecklingen skulle bli i mars.Ulltand skrev:
Jag kommer fortfarande ihåg en del uppgifter från Kina i mars, av alla fall blir 20 % så allvarligt sjuka att de behöver läggas in på sjukhus och 5 % så dåliga att de behöver intensivvård.
Kan jag också skylla på noga planerat?
Nej givetvis inte. Jag har hållt mig borta från köpcenter ett bra tag nu.
Precis som barnuppfostran, barn gör inte som man säger, barn gör som man själv gör.
Fy faen säger jag.
https://www.expressen.se/
Nej givetvis inte. Jag har hållt mig borta från köpcenter ett bra tag nu.
Precis som barnuppfostran, barn gör inte som man säger, barn gör som man själv gör.
Fy faen säger jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.expressen.se/
Jag blir faktiskt riktigt riktigt glad över våra Svenska politiker.Keiller skrev:Tror att båda alternativen stämmer bra in på den där olyckan till försvarsminister. Det värsta är det finns fler dårar i den sittande regeringen så även om det här snillet mot förmodan får avgå ersätts han bara av en ny galning.
Mitt politikerförakt har stigit de senaste 10 åren och deras handhavande av pandemin har ju inte direkt ökat mina "opinionssiffror".
Att mot sin chefs rekommendationer ge sig ut med livvakter för att köpa julklappar till folk i riskgrupper är inte "oförsiktigt", det är (snällt sagt) oansvarigt.
Det är bara inbitna sossar som kan försvara sånt här beteende från en minister. Men att utkräva ansvar av de "folkvalda" går ju inte, den möjligheten såg Palme till att den försvann.
Tänk att det inte finns något värre att anklaga dem för. De är ju bara precis som alla andra vanliga idioter, Keiller inräknad. Vad glad jag är att inte behöva ha en massa korrupta politiker.
Sverige är faktiskt ett bra land att leva i.
Sverige är ett bra land att leva i. Jag har aldrig sagt något annat. Däremot är jag till skillnad från dig väldigt besviken på våra politiker och vårt politiska klimat. Inte bara för de dubbla signaler de skickat ut nu under pandemin.Mikael_L skrev:Jag blir faktiskt riktigt riktigt glad över våra Svenska politiker.
Tänk att det inte finns något värre att anklaga dem för. De är ju bara precis som alla andra vanliga idioter, Keiller inräknad. Vad glad jag är att inte behöva ha en massa korrupta politiker.
Ska det vara så svårt för våra främsta företrädare för folket att föregå med gott exempel och göra det de själva rekommenderar att vi svenskar ska göra?
Och vad gäller huruvida våra politiker är korrupta eller inte är vi tydligen också oense. Jag säger inte att såna inte finns. Tvärtom.
Du har en liten poäng. Det finns grader i helvetet. Italiens justitsieminister blev ertappad när han raggade upp småpojkar i tjänstebilen (inklusive livvakter). Åtalsimmuniteten räddade även honom. Så har vi Berlusconis Bunga bungafester.Mikael_L skrev:Jag blir faktiskt riktigt riktigt glad över våra Svenska politiker.
Men det ursäktar inte våra politikers oförmåga att handla när det behövs. Eller komma undan ansvar med kommentarer som: -"vi såg det inte komma". Problemet är att de är så oförstående över att även de själva skall leva som de lär. Troligtvis för att de aldrig haft ett riktigt jobb och därför inte förstår bättre.
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 869 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 869 inlägg
Fohm har nu kommit med mer detaljer om vilka som ska vaccineras i fas 2 och kortfattat är det:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...nationell-plan-for-vaccination-mot-covid-192/
- Övriga över 70 år, de äldsta först
- Över 18 år och insatser enligt LSS eller assistansersättning
- Vård- och omsorgspersonal som arbetar nära patienter och omsorgstagare
https://www.folkhalsomyndigheten.se...nationell-plan-for-vaccination-mot-covid-192/
Något att fundera över,
Hitintills under 2020 är det!
289 döda totalt med convid -19 bland dom som har arbete eller är arbetslösa under hela 2020!!! Ålder 0 - 59 år.
507 döda under hela pandemin, bland dom som "kyler verktygen" eller gått i pension!!! Ålder 60 - 69 år.
Dom övriga c:a 7500 döda med convid -19 har en medelålder på 84 år!
Det har blivit 6 fler döda under julveckan med covid-19, i ålder 60-69
samtidigt har 1557 pensionärer dött en naturlig död under julen (av andra sjukdomar än covid-19)
Normalt dör det 7700 pensionärer / månad i Sverige av andra sjukdomar! Och nu är det 10% med covid-19
Är du frisk och inte har några sjukdomar så blir du normalt 110 år eller äldre.
Alla siffror från SCB
Hitintills under 2020 är det!
289 döda totalt med convid -19 bland dom som har arbete eller är arbetslösa under hela 2020!!! Ålder 0 - 59 år.
507 döda under hela pandemin, bland dom som "kyler verktygen" eller gått i pension!!! Ålder 60 - 69 år.
Dom övriga c:a 7500 döda med convid -19 har en medelålder på 84 år!
Det har blivit 6 fler döda under julveckan med covid-19, i ålder 60-69
samtidigt har 1557 pensionärer dött en naturlig död under julen (av andra sjukdomar än covid-19)
Normalt dör det 7700 pensionärer / månad i Sverige av andra sjukdomar! Och nu är det 10% med covid-19
Är du frisk och inte har några sjukdomar så blir du normalt 110 år eller äldre.
Alla siffror från SCB