optimum optimum skrev:
En justitieminister. Borde vara ett föredöme, men ack nej.
Han är även Statsministerns ställföreträdare.
Han har därmed förbrukat sitt förtroende och borde avgå frivilligt.

Jag tycker synd om Stefan Löfven att ha sådant som förstör för honom.

Om du missat det så sitter vi mitt i en pandemi och där vår regering ber oss verkligen följa deras råd för att minska smittspridningen. Då är det oförsvarbart att någon i högre ställning gör som Morgan Johansson gjorde.

En rutten gren på trädet sågar man av.
Det är ju Löfvén som utsett Morgan Johansson till minister och kan även entlediga honom från uppdraget. Men det kommer Löfvén aldrig att göra. Löfvén, MJ och alla andra ruttna grenar i S håller varandra bakom ryggen.

Med stöd av den tredje statsmakten, som inte vill ställa obekväma eller kritiska frågor till makthavare. Inte ens när de har chansen.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Några amerikanska forskare har gjort en sammanställning av forskning kring smittspridning i hemmet som är publicerad här: https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2774102
Det är 54 studier som ingår och de omfattar sammanlagt 77 758 personer.
Viruset spreds:
  • Mer från symtomatiska fall än från asymtomatiska fall (18 % vs. 0,7%)
  • Mer till vuxna än till barn (28 % vs. 17 %)
  • Mer till makar än till andra (38 % vs. 18 %)
  • Mer i hushåll med bara 1 ytterligare person än i hushåll med minst 3 andra (41 % vs. 23 %)
Med barn avses någon som är yngre än 18 år.

Covid-19 spreds till någon i hushållet i 17 % av fallen vilket är högre än för SARS och MERS.

Resultaten varierar stort mellan de olika undersökningarna vilket gör osäkerheten i uppskattningarna rätt hög, t.ex. när det gäller totalsiffran 17 % så är 95 % konfidensintervall 14 - 19 % och för symtomatisk spridning 14-22 % vs. asymtomatisk 0-5 %.

Slutsatsen i rapporten är bland annat att hushåll kommer att fortsätta att vara en viktig källa för spridning även när spridningen i samhället hålls nere till en mycket låg nivå. De pekar även ut den mycket låga asymtomatiska spridningen som anmärkningsvärd.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
tydligen har kontroll över vilka som personen har träffat.
Var det inte det man sa i våras
 
G gaidin skrev:
Jag är ganska övertygad om att den nya mutationen redan finns i Sverige, vi har bara inte hittat den ännu.
Jag pratade med en person i våras, som jobbade med att ta fram virus och personen sa redan då att viruset muterar som fan, så det är nog ingen stor överraskning egentligen, även om det framställs som nåt nytt.

Vilket borde innebära att vi redan har muterade varianter, så där tror jag du har en poäng...

Får hoppas att ett ev vaccin fixar syskonen också...
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
B Besiman skrev:
Var det inte det man sa i våras
Att man har kontroll över vilka just denna person har träffat innebär förstås inte att ingen annan med den brittiska varianten började smitta i samhället för t.ex. en månad sen utan just bara att den enda man vet om knappast har gjort det.
 
BirgitS
B Besiman skrev:
Jag pratade med en person i våras, som jobbade med att ta fram virus och personen sa redan då att viruset muterar som fan, så det är nog ingen stor överraskning egentligen, även om det framställs som nåt nytt.

Vilket borde innebära att vi redan har muterade varianter, så där tror jag du har en poäng...

Får hoppas att ett ev vaccin fixar syskonen också...
Det är välkänt att det finns 1000-tals mutationer så ingen är överraskad av det utan det som gäller just några mutationer (Storbritannien, Sydafrika) som det skrivs om nu är ju just att de har muterat på ett sånt sätt att smittspridningen verkar öka mycket.
 
Mikael_L
G gaidin skrev:
Jag är ganska övertygad om att den nya mutationen redan finns i Sverige, vi har bara inte hittat den ännu. Hur stor del av de positiva testerna gör man en DNA-analys av?
Alldeles för få, som jag förstått det. Det verkar som att vi aldrig vågar använda mer än en mindre del av vår kapacitet, vare sig det gäller testande, smittspårande eller gensekvensering. :thinking:
Visst kan det ibland vara bra att vara sparsam med resurserna, men i denna pandemi betyder ju sparsamhet med sånt här bara att det kostar fantiziljoner i andra delar av samhället.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Det är välkänt att det finns 1000-tals mutationer så ingen är överraskad av det utan det som gäller just några mutationer (Storbritannien, Sydafrika) som det skrivs om nu är ju just att de har muterat på ett sånt sätt att smittspridningen verkar öka mycket.
För ca en månad sen fanns det över 12000 kända mutationer.
Det är ett RNA-virus, vilket ökar mutationsbenägenheten. Den absoluta majoriteten av mutationer är väldigt små och spelar i praktiken ingen roll. Lite större mutationer på spike är inte bra, då några vacciner har just spike-proteinet som markör för immunförsvaret.
Jag har än så länge inte läst eller hört om någon oro för att någon existerande mutation ska fördärva funktionen för de vaccin som är framtagna, eller i pipen. Men man kan inte utesluta något sådant.

Men glöm inte att en kraftigare mutation av spike betyder i praktiken större risk för viruset självt, att det inte längre fungerar mot våra celler, än att vårt immunförsvar inte ska fungera eller att immunförsvarsreaktioner på vaccin inte ska fungera.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Vaccinet från Oxford/Astra Zeneca verkar vara 95% effektivt. Och sen 100% mot svår sjukdom. Låter ju fantastiskt om det stämmer.
Kostar mindre och behöver inte samma kyla i hanteringen.
https://twitter.com/drericding/status/1343047055078551554?s=21
https://twitter.com/drericding/status/1343047055078551554?s=21

”BREAKING—95%—new data from Oxford/AstraZeneca vaccine shows 95% efficacy & is “100% effective” in preventing severe illness, says AZ CEO. That’s on par w/ Moderna & Pfizer. No official data yet, but UK said to likely approve in days. HUGE”
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
E
Teacer Teacer skrev:
Vaccinet från Oxford/Astra Zeneca verkar vara 95% effektivt. Och sen 100% mot svår sjukdom. Låter ju fantastiskt om det stämmer.
Kostar mindre och behöver inte samma kyla i hanteringen.
[länk]

”BREAKING—95%—new data from Oxford/AstraZeneca vaccine shows 95% efficacy & is “100% effective” in preventing severe illness, says AZ CEO. That’s on par w/ Moderna & Pfizer. No official data yet, but UK said to likely approve in days. HUGE”
Nu är jag långt ifrån någon amatör i ämnet utan mycket värre, m en borde det inte vara en stor fördel att AZs vaccin bygger på mer konventionell forskning? Modernas visar en hel del allvarliga biverkningar i ganska stor skala, men vad säger ni experter, spontant tycker jag detta känns bäst, sen är det kanske delvis utvecklat i Sverige också, givetvis hade den där Oxford ett finger med i spelet också, kanske även Putin stod för sista omrörningen som fick upp procenten till max.
 
BirgitS
Nya uppgifter från Ryssland om hur många som har avlidit där efter att deras motsv. till SCB kollat på hur många som verkligen har avlidit jämfört med normalt.
Ryska myndigheter har hittills uppgivit att 55 265 covid-19-dödsfall har inträffat i landet.
Det innebär att coronaviruset direkt eller indirekt har orsakat drygt 186 000 dödsfall i landet.
TT via t.ex. https://www.svd.se/rysk-statistik-visar-langt-fler-covid-19-doda

Det är en rejäl underrapportering det.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
brfbo och 5 till
  • Laddar…
Teacer Teacer skrev:
Vaccinet från Oxford/Astra Zeneca verkar vara 95% effektivt. Och sen 100% mot svår sjukdom. Låter ju fantastiskt om det stämmer.
Kostar mindre och behöver inte samma kyla i hanteringen.
[länk]

”BREAKING—95%—new data from Oxford/AstraZeneca vaccine shows 95% efficacy & is “100% effective” in preventing severe illness, says AZ CEO. That’s on par w/ Moderna & Pfizer. No official data yet, but UK said to likely approve in days. HUGE”
Vad roligt att man hittat sätt att få upp effektiviteten! Ju fler spelare dess snabbare kan vi återgå till det normala.

Undrar hur snabbt kommer EU att godkänna vaccinet?

Astra har tidigare indikerat att man kan producera 3 miljarder doser under 2021.

Pfizer 1,3 miljarder doser under 2021

Moderna 500 miljoner doser 2021.
 
Redigerat:
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Nu har vi tappat ytterligare någon plats i den sk dödslistan.
Ryssland borde vara före oss med 250 000 förtida dödsfall, men endast 55000 döda med, av covid 19.
Snart bara vår nordiska grannar som lyckats bättre i Europa!
 
E
Åtta medarbetare på ett äldreboende i Tyskland har av misstag överdoserats med coronavaccinet.

Det är myndigheterna Vorpommern-Rügen-distriktet i staden Stralsund i norra Tyskland som meddelar att medarbetarna i söndags fick en fem gånger större dos av Pfizer-Biontechs vaccin än vad som rekommenderas.

Fyra av de åtta utvecklade influensaliknande symptom och lades in på sjukhus för observation.
 
  • Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.