878 863 läst · 19 362 svar
879k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Så här gör högt uppsatta och samtidigt förmanar oss vanliga till att INTE görs så.
Jag hoppas Stefan Löfven åtgärdar problemet omgående.
Att en justitieminister gör så här är oförlåtligt.
"Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S) shoppade på mellandagsresan – trots rekommendationer från FHM och regeringen om att undvika trängsel.
– Spontant känns det otroligt olämpligt, säger virusforskaren Joakim Esbjörnsson-Klemendz till SVT."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2d9BOG/minister-pa-shoppingtur-under-mellandagsrean
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S) shoppade på mellandagsresan – trots rekommendationer från FHM och regeringen om att undvika trängsel.
– Spontant känns det otroligt olämpligt, säger virusforskaren Joakim Esbjörnsson-Klemendz till SVT."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2d9BOG/minister-pa-shoppingtur-under-mellandagsrean
Det problematiska är inte själva köpandet, utan att han tydligen är van att göra helt olämpliga saker och komma undan med det. Alternativet är nästan än värre. Att han har så liten verklighetsförankring och konsekvensanalysförmåga att han helt enkelt inte förstår bättre. Välj själva!optimum skrev:Så här gör högt uppsatta och samtidigt förmanar oss vanliga till att INTE görs så.
[bild]
[länk]
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 821 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 821 inlägg
Menar du nu att flygstoppet är meningslöst?optimum skrev:Inser du inte nu att det är ett luftslott våra myndigheter håller på med. Oförmögna att göra något riktigt på grund av tidigare slapphet.
Grundlagens frihet är guld värd i normalläget men kass vid kriser likt denna. Det borde funnits saker i den som går att använda typ denna pandemi men som man inte kan använda annars. VI står med byxorna nere och är oförmögna att göra något bra nu mot smittspridningen.
Ha en bra Dag Birgit. Jag jobbar igen så jag svarar inte på ett tag.
Förut klagade du på att det inte var tillräckligt verkningsfullt eftersom ett enda plan bröt mot det. Svårt att hänga med i vad du menar egentligen.
På vilket sätt menar du att tidigare slapphet gör att det inte går att göra något riktigt nu?
Vad menar du med "göra något riktigt"?
Vad skulle du vilja att det görs?
Tror att båda alternativen stämmer bra in på den där olyckan till försvarsminister. Det värsta är det finns fler dårar i den sittande regeringen så även om det här snillet mot förmodan får avgå ersätts han bara av en ny galning.Staffan2000 skrev:
Mitt politikerförakt har stigit de senaste 10 åren och deras handhavande av pandemin har ju inte direkt ökat mina "opinionssiffror".
Att mot sin chefs rekommendationer ge sig ut med livvakter för att köpa julklappar till folk i riskgrupper är inte "oförsiktigt", det är (snällt sagt) oansvarigt.
Det är bara inbitna sossar som kan försvara sånt här beteende från en minister. Men att utkräva ansvar av de "folkvalda" går ju inte, den möjligheten såg Palme till att den försvann.
LOs ordförande om coronastratergin
""Effekterna av pandemin är en klassfråga, anser Susanna Gideonsson. Hon kritiserar beslutsfattarna för att inte ha gjort tillräckligt för att begränsa smittspridningen.
– För LO-förbundens medlemmar har den svenska strategin fungerat uruselt. Man har begärt att de ska jobba i frontlinjen, men att skydda de anställda från att bli smittade har man varit jättedålig på. Det handlar inte bara om äldreomsorgen utan överlag där våra medlemmar har behövts för att få Sverige att rulla. Det tog oerhört lång tid och många fackliga påstötningar innan de fick någon skyddsutrustning över huvud taget. Sammantaget har det varit bedrövligt.
Susanna Gideonsson tycker att regeringen och myndigheterna kunde tagit i med mycket kraftigare restriktioner och hårdare regelverk och att de borde ha lyssnat mer på facket."""" // SvD idag
""Effekterna av pandemin är en klassfråga, anser Susanna Gideonsson. Hon kritiserar beslutsfattarna för att inte ha gjort tillräckligt för att begränsa smittspridningen.
– För LO-förbundens medlemmar har den svenska strategin fungerat uruselt. Man har begärt att de ska jobba i frontlinjen, men att skydda de anställda från att bli smittade har man varit jättedålig på. Det handlar inte bara om äldreomsorgen utan överlag där våra medlemmar har behövts för att få Sverige att rulla. Det tog oerhört lång tid och många fackliga påstötningar innan de fick någon skyddsutrustning över huvud taget. Sammantaget har det varit bedrövligt.
Susanna Gideonsson tycker att regeringen och myndigheterna kunde tagit i med mycket kraftigare restriktioner och hårdare regelverk och att de borde ha lyssnat mer på facket."""" // SvD idag
Ja ungefär som man kommer kunna göra med kommande pandemilag som redovisades idag. Få stopp på smittspridningen.BirgitS skrev:Menar du nu att flygstoppet är meningslöst?
Förut klagade du på att det inte var tillräckligt verkningsfullt eftersom ett enda plan bröt mot det. Svårt att hänga med i vad du menar egentligen.
På vilket sätt menar du att tidigare slapphet gör att det inte går att göra något riktigt nu?
Vad menar du med "göra något riktigt"?
Vad skulle du vilja att det görs?
Enkelt. Den lagen borde funnits för många år sedan.
Då kanske det funnits lite mer i uttalandet som Lena Hallengren drog i våras om att Sveriges beredskap var bra.
Ett luftslott har det visat sig på de flesta områden.
Den nya lagen som ska komma 10:e januari är nog till för att förhindra Morgan Johansson från att göra fler tavlor.
Men vad gör du Birgit mer än sitter dagarna i ända på detta forumet?
Jobbar du också och drar in skatt till landet?
Jag jobbar till 100%
Nu snabb lunch och sedan tillbaka igen.
Lovar att förgylla forumet mer ikväll.
Kan inte diskussionerna om strategier föras i rätt tråd? Vad andra användare arbetar med har knappast med trådens ämne att göra.
Fan om anvöndrae på ett forum är inkapabla att följa uppmaningar så är det knappast förvånande att det följs tvivelaktigt i samhället?
Ja, mitt inlägg ska också anmälas till mod.
Fan om anvöndrae på ett forum är inkapabla att följa uppmaningar så är det knappast förvånande att det följs tvivelaktigt i samhället?
Ja, mitt inlägg ska också anmälas till mod.
En justitieminister. Borde vara ett föredöme, men ack nej.Mikael_L skrev:
Han är även Statsministerns ställföreträdare.
Han har därmed förbrukat sitt förtroende och borde avgå frivilligt.
Jag tycker synd om Stefan Löfven att ha sådant som förstör för honom.
Om du missat det så sitter vi mitt i en pandemi och där vår regering ber oss verkligen följa deras råd för att minska smittspridningen. Då är det oförsvarbart att någon i högre ställning gör som Morgan Johansson gjorde.
En rutten gren på trädet sågar man av.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 821 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 821 inlägg
Artikel om den kommande pandemilagen: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-pandemilag-ska-kunna-stanga-kopcenter-och-butiker
vad den omfattar, böter etc. samt kommentarer av Hedenström, näringslivspolitisk chef på Svensk handel.
vad den omfattar, böter etc. samt kommentarer av Hedenström, näringslivspolitisk chef på Svensk handel.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 821 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 821 inlägg
Pfizer har fått problem med att hålla temperaturen i samband med lastning och leverans så de skjuter på leveranser till 8 länder, dock inte Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 12.34
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 12.34
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 821 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 821 inlägg
Den brittiska mutationen har hittats i många länder förutom Sverige så i så fall blir det inte mycket trafik över gränsen kvar.B Besiman skrev:
Men just när det gäller Finland så tror de ju själva att det inte har spridit sig i samhället eftersom personen anlände under helgen och man tydligen har kontroll över vilka som personen har träffat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 821 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 821 inlägg
Fohm redovisade på presskonferensen i lördags att man kände till en som hade kommit från England förra helgen och som var smittad av den varianten, men personen hade inte träffat andra än de som hen bodde med så det är ju ett fall där det är lätt att få kontroll över smittspridningen.G gaidin skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...n-brittiska-virusvarianten-pavisad-i-sverige/
Det är en mycket liten del av testerna som RNA-sekvensieras men under veckan som gått har man tydligen ökat antalet och då särskilt koncentrerat sig på de som i smittspårningen uppgett att de har varit i Storbritannien. Gissningsvis kommer det en rapport på presskonferensen i morgon.