Staffans2000
harry73 harry73 skrev:
Rysslands statistik var helt fel. 55000 döda blir 186000, och därmed går de plötsligt om Sverige i dödsstatistiken.
[länk]

Någon som undrar vad som gäller för Belarus?
Heja Ryssland!
I Vitryssland är det Vodka och bastubadande som gäller. Lite grann, som Sverige, med andra ord.

Staffan

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Personer och personal på LSS boenden prioriteras högt,
bla före vissa väldigt allvarligt sjuka riskgrupper.

Långt ifrån alla på LSS boende o assistansberättigade borde tillhöra riskgrupp(men såklart en del).
Är det någon här som sett några siffror på hur många personer LSS boenden som verkligen tillhör riskgrupp,ex ökad risk att dö?, ålder på personerna är de unga el gamla?
Om antalet är få, så vore det väl en ide att i stället prioritera ALLA RISKGRUPPER FÖRST?

Har lite svårt att förstå hur de nu har kunnat gått ut med prioritering, när de än inte har utrett klart vilka som är riskgrupp
ex hjärtsjuka? lungsjuka? njurtransplanterade?osv.

Många allvarligt sjuka äldre lever också i dag hemma, utan hemtjänst men med hjälp av ex privat städ, handling av närstående,distriktssköterska som kommer hem för sprutor, omläggning av sår mm osv så prioritering 1 för de gamla med hemtjänst o prio 2 för de gamla som fixar privat förstår jag inte heller?
Vi har själva en 89 årig närstående med bla hjärtsvikt mm som bor hemma och som inte har hemtjänst men annan hjälp utifrån.

Vad tycker ni här?

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det är rent av gulligt att läsa hur trofast ni ställer upp och försvarar makten, som om den bestod (består) av små gulliga, men korkade barn, som man helt enkelt inte kan begära mer av. Visst. Att löven och hans hantlangare bröt helt öppet mot sina egna utbasunerade regler ("det är allvar nu"), genomsyrar hela Coronastrategin. Dvs. -Det är inte så farligt. Se på mig. Inte ens jag bryr mig om vad jag själv predikar, så ni behöver inte heller göra det!
Finns det inte en enda av er "Bakers" som tycker att det, åtminstone var liiiite klantigt gjort av vår högt älskade ledare? Jag blir dessutom liiiite oroad över vilka andra lika ogenomtänkta, men mycket allvarligare beslut som fattas, som vi aldrig får reda på?

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
B brfbo skrev:
Personer och personal på LSS boenden prioriteras högt,
bla före vissa väldigt allvarligt sjuka riskgrupper.

Långt ifrån alla på LSS boende o assistansberättigade borde tillhöra riskgrupp(men såklart en del).
Är det någon här som sett några siffror på hur många personer LSS boenden som verkligen tillhör riskgrupp,ex ökad risk att dö?, ålder på personerna är de unga el gamla?
Om antalet är få, så vore det väl en ide att i stället prioritera ALLA RISKGRUPPER FÖRST?

Har lite svårt att förstå hur de nu har kunnat gått ut med prioritering, när de än inte har utrett klart vilka som är riskgrupp
ex hjärtsjuka? lungsjuka? njurtransplanterade?osv.

Många allvarligt sjuka äldre lever också i dag hemma, utan hemtjänst men med hjälp av ex privat städ, handling av närstående,distriktssköterska som kommer hem för sprutor, omläggning av sår mm osv så prioritering 1 för de gamla med hemtjänst o prio 2 för de gamla som fixar privat förstår jag inte heller?
Vi har själva en 89 årig närstående med bla hjärtsvikt mm som bor hemma och som inte har hemtjänst men annan hjälp utifrån.

Vad tycker ni här?
Det är nog ganska svårt att göra en rättvis lista över hur ordningen. Hur de än gör, kommer alltid några grupper att säga: -"men vi då!"!

Staffan

P.s.
N.b. jag försvarar Lövén och Tegnell.:sick:

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var annat .. också ...
Men detta är väl inget att jag bryter mot råd och rekommendationer.
Det var sagt så att de som har möjlighet bör arbeta hemifrån.
I början hade jag inte den möjligheten men sedan ändrade min chef ihop med mig vissa uppgifter och sedan kunde jag arbeta hemifrån ca 2 dagar i veckan.
I början var jag permitterad 2 dagar i veckan då vi drog ned på produktionstakten.
Sedan när vi växlade upp takten igen behövdes jag där 5 dagar i veckan och det lyckades vi ändra så jag kan vara på jobbet 3 dagar och 2 hemma. Oftast tisdagar och torsdagar. Jag har då lämnat över vissa fysiska uppgifter till en av mina underställda och vi sköter saker via Skype de dagarna jag är hemma.

Det var i början ett råd till arbetsgivaren och inte jag som bröt mot råden.
Nu senaste månaderna har man övergått till att de som kan SKA jobba hemifrån.
Men jag har arbetsuppgifter kvar som kräver att jag är på arbetsplatsen en viss tid varje vecka,
Och det är inte jag utan arbetsgivaren som avgör sådant.

Låt bli att kasta skit på mig jag sköter mig betydligt bättre än de flesta.

Varför jobbar du inte hemifrån till 100%? Jo troligen för att du måste utföra din arbetsuppgifter på plats.
Samma som jag måste göra.

Jag var inte ute på stan på Black Friday, ej julhandeln, ej mellandagsrea.
Inte mer än hämta ut lite julklappar via postnord och på återvinningen några gånger samt tankat bilen och även tvättat den på manuell tvätt där jag inte träffar någon.

Nu är vi väldigt OT men jag brukar svara på frågor.
Men du ger dig på fel person. Jag sköter mig till skillnad från Löfven och Morgan Johansson.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
optimum
Keiller Keiller skrev:
Han var nog på Systembolaget också.
Säkert.:cool:

Men Systembolaget är statligt ägt och då man gick ut med att statliga och kommunala verksamheter som inte är nödvändiga ska stängas så omfattade det inte systembolaget.

Alltså enligt vad regeringen gått ut med är följande nödvändiga

Livsmedelsbutiker
Apotek
och Systembolag.

Och eftersom systembolag anses nödvändiga bör man kunna besöka dessa om de ordnat så det inte är trängsel.

Så om Stefan Löfven eller Morgan Johansson besöker något av dessa ställen så bör det vara helt ok.
Men knappast att vara ute och handla på mellandagsrean eller på köpcentra.

Katten också, de är tagna med hela handen nere i syltburken och tror ingen ser vad de gör.
Är de så korkade?
Då är jag verkligen orolig för vad deras hjärnor hittar på en vanlig arbetsdag då de ska fatta beslut.
Kvaliteten på de besluten kan inte vara speciellt hög.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Säkert.:cool:

Men Systembolaget är statligt ägt och då man gick ut med att statliga och kommunala verksamheter som inte är nödvändiga ska stängas så omfattade det inte systembolaget.

Alltså enligt vad regeringen gått ut med är följande nödvändiga

Livsmedelsbutiker
Apotek
och Systembolag.

Och eftersom systembolag anses nödvändiga bör man kunna besöka dessa om de ordnat så det inte är trängsel.

Så om Stefan Löfven eller Morgan Johansson besöker något av dessa ställen så bör det vara helt ok.
Men knappast att vara ute och handla på mellandagsrean eller på köpcentra.

Katten också, de är tagna med hela handen nere i syltburken och tror ingen ser vad de gör.
Är de så korkade?
Då är jag verkligen orolig för vad deras hjärnor hittar på en vanlig arbetsdag då de ska fatta beslut.
Kvaliteten på de besluten kan inte vara speciellt hög.
Det var med tanke på en del fattade beslut jag nämnde Systembolaget. Det är lätt att tappa omdömet och ta tvivelaktiga beslut om man krökar för mycket och ibland undrar man ju om inte våra folkvalda är på lyset även på jobbet.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är rent av gulligt att läsa hur trofast ni ställer upp och försvarar makten, som om den bestod (består) av små gulliga, men korkade barn, som man helt enkelt inte kan begära mer av. Visst. Att löven och hans hantlangare bröt helt öppet mot sina egna utbasunerade regler ("det är allvar nu"), genomsyrar hela Coronastrategin. Dvs. -Det är inte så farligt. Se på mig. Inte ens jag bryr mig om vad jag själv predikar, så ni behöver inte heller göra det!
Finns det inte en enda av er "Bakers" som tycker att det, åtminstone var liiiite klantigt gjort av vår högt älskade ledare? Jag blir dessutom liiiite oroad över vilka andra lika ogenomtänkta, men mycket allvarligare beslut som fattas, som vi aldrig får reda på?

Staffan
Nej det gänget här på forumet skulle aldrig erkänna att deras idoler gör fel.
Inte ens när de uppenbarligen gör helt tokfel.

Jo alla kan göra fel och då bör man erkänna det inte försöka snacka bort det.
Det största felet jag har gjort är att på forumet vara ärlig och förklara hur jag hanterar pandemin. Det får man med näbbar och klor försvara som värsta rättegången. Helt sjukt.
Och detta av personer som inte känner mig eller vet vad jag arbetar med.
Vore nog bra om de vänder blicken mot de som ska leda oss igen denna pandemi och se hur de sköter sig och vilka sagor de ger ut.

Exempel. Munskydd som i våras till och med ansågs mer skadligt än att göra nytta.
Dessa har man här på forumet ständigt argumenterat mot genom att folk tar i dem mm. Men nu ska de införas inom kollektivtrafiken den 7:e januari. Och i nya pandemilagen som troligen kommer i januari så kan man kräva att folk sak bära munskydd på vissa platser.
Hoppsan nu duger de och de som tidigare hejat på AT mm är helt tysta,

Återigen är sagan om Kejsarens nya kläder aktuell.
De ser inte att kungen är naken.

Ha en bra dag på er. och du med Staffan2000:love:
Idag är jag ledig så jag kommer finnas här ibland.
Jo för när jag har arbetstid surfar jag givetvis inte på nätet privat. Jag tillhör de som sköter sig.

• Gilla
  • Haha
Snailman och 2 till
  • Laddar…
optimum
Nyheter om att Stefan Löfven även var i butiker dagen före julafton.
Skandal.
Troligen kommer det mer som varit och gjort saker de stått och avkrävt av oss att låta bli.

Stefan Löfven står framför svensk och EU-flagga med allvarligt uttryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://sverigesradio.se/artikel/7636899

• Ledsen
  • Haha
  • Arg
brfbo och 5 till
  • Laddar…
Ha Ha mediadrevet har missat att stadsministern reparerar sin rakapparat!
Hade han skickat SÄPO och hämtat reservdelen så hade han fått på fan för det!:crysmile:(y)
Det är skönt med en statsminister som är som vanligt folk.;)

Redigerat:
Han må vara en idiot men han är en miljötänkande idiot, som låter reparera saker istället för att kasta och köpa nytt...

Jo, jag är besviken på honom (men jag väntar mig inte heller så mycket genomtänkta saker av honom), men jag är betydligt MER besviken över nyheten att Region Stockholm ska skära ner ännu mer på akutvården under 2021. Trodde de hade lärt sig något av pandemin, men neeeej då.
Kan vi hjälpas åt och rösta bort Svenonius och hennes kollegor snart?

• Gilla
  • Ledsen
brfbo och 3 till
  • Laddar…
optimum
Kan tillägga att jag tycker inte statminister Stefan Löfvens agerande på något sätt är lustigt utan djupt beklagligt.
Man gör inte så.

Allt han står och säger och förmanar oss blir till vatten värt nu. Totalt misslyckat.
Han får väl göra som han säger.
De saker han påstås handlat är på inget sätt existentiella.
En ny rakapparat är väl för helvete inget man måste köpa i butik.
Jag blir så förbannad och besviken på sådant här.
Köp för katten en vanlig rakhyvel i livsmedelsbutiken så blir det inga övertramp.
Klockan han skulle hämta kunde han ringt till butiken och frågat om den kunde få ligga kvar eller få skickad till sig.
Redan när han lämnade in den kunde han funderat på om det var klokt gjort. Man klarar sig faktiskt utan klocka.
osv.

Vi är i en kris nu och sjukvårdspersonal sliter något enormt och att göra så här är fullständigt oförlåtligt.

• Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
optimum
Så kommer det fler som inte gör som man borde göra nu mitt i en pandemi
Dags att rensa ut ogräset

Tidningsutklipp som avslöjar en manlig tjänsteman resa till Kanarieöarna under pandemin, med hans porträtt och en översiktsbild av kusten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
Tillägg till de som inte gör som vi SKA göra nu.

Det är inga vanliga gubbar vi har som kört ned armen i syltburkarna.

Stefan Löfven - Statsminister
Morgan Johansson - Justitieminister och Statsministerns ställföreträdare
Dan Eliasson - Generaldirektör, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB

Ja det är svårt att hitta några viktigare personer i detta landet. Men de har förbrukat sitt förtroende i min och säkert mångas ögon.

Här är en länk de borde få nytta av: https://arbetsformedlingen.se/

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Så nu har även denna tråd blivit optimums allmänna gnälltråd över politiker som han inte gillar.

Dags att stänga tråden, mod.

Så startar vi nya trådar, vad sägs om en tråd som handlar om nyheter?

• Gilla
hapazard och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.