optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så nu har även denna tråd blivit optimums allmänna gnälltråd över politiker som han inte gillar.

Dags att stänga tråden, mod.

Så startar vi nya trådar, vad sägs om en tråd som handlar om nyheter?
Har du redan glömt att du själv använder trådarna till att beskylla mig för sådant jag inte gjort?
Detta är aktuella nyheter gällande pandemin vilka jag förmedlar.
Håll dig till ämnet.

Ber om ursäkt om detta blev OT men jag brukar svara på frågor och påhopp.
Hade du någon nyhet att komma med Mikael_L?

optimum
Bra nyheter om vaccinet på AB

Webbnyhetsrubrik som meddelar att Astra Zeneca-vaccinet har godkänts.

Nu hoppas vi det går fort för ett godkännande för Sverige också.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jo alla kan göra fel och då bör man erkänna det inte försöka snacka bort det.
...
Jo för när jag har arbetstid surfar jag givetvis inte på nätet privat. Jag tillhör de som sköter sig.
Jag tycker att det kan jämföras lite med någon som t ex hela tiden gnäller på forum, till exempel om att man inte skall vara OT i denna tråd, och sedan i ett inlägg senare är lika eller mer OT.

Lite som att man tror att man är bättre än andra och därmed kan gnälla på alla som gör samma fel som en själv.

• Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Har du redan glömt att du själv använder trådarna till att beskylla mig för sådant jag inte gjort?
Håll dig till ämnet.

#985?
Kliv ner lite från din höga häst.

• Gilla
  • Haha
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Håll dig till ämnet.

Jag har redan skrivit att du var långt ut i dyn i förra tråden du berätta vad du gjorde som gick stick i stäv med rekomendationerna. Du borde komma ihåg det, det blev mycket diskussion om ditt beteende då, tog väl upp ett par sidor i tråden, och det beror ju inte på att det du gjorde var så väldans tokigt, utan det beror ju naturligtvis på din höga svansföring (eller jättestora finger, tack för den Abies C :)) och din vana att köra med dubbla måttstockar.
Jag kommer inte sätta mig och läsa igenom ett par hundra tusen inlägg i den tråden för att hitta det. Jag är bara förvånad att du glömt det, trots den svidande kritik du fick då ...
Om det nu inte var så att du fanns i typ 5 inlägg på varje sida för att kritisera allt samt framhålla dig själv, så hade jag väl snabbt hittat genom att söka efter inlägg med dig som författare.

Ja, detta är lika lite nyheter som det mesta du har att bidra med.

• Gilla
  • Haha
Wide Glide och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och, optimum, det var inte jag som drog in politik här ...

• Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Så kommer det fler som inte gör som man borde göra nu mitt i en pandemi
Dags att rensa ut ogräset

[bild]
Det värsta är väl inte att Dan Eliasson åkte till Kanarieöarna. Det värsta är ju att han kommer tillbaka till Sverige igen.

• Gilla
  • Haha
Ingenjören och 18 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och, optimum, det var inte jag som drog in politik här ...
Det är inte politik för det får vi inte diskutera här. Detta handlar om landets ledning och inte om socialdemokratin eller andra partiers politik.

Håll dig gärna till trådens ämne så slipper vi bli OT vilket inte är ok.

Läs gärna reglerna och speciellt punkt

§ 4.2 Håll dig till ämnet
§ 4.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.
4.4.2 Ingen fråga är för dum att ställa. Alla har vi olika erfarenhet och utgångsläge. Har du inget sakligt svar, bara ignorera frågan och svara inte.
§ 7 Respektera våra moderatorer

Det är moderators rättighet att tillrättavisa personer på forumet och inte du.

Jag själv ber om ursäkt om jag brutit mot
§ 4.5 Använd ett vårdat språk
Till exempel innebär det att vi inte använder svordomar.

Jo jag har använt det i kraftuttryck. Ska undvika sådant. Jag ber om ursäkt om någon upplevt det stötande.

Nu hoppas jag vi kan fortsätta hålla oss till ämnet, nyheter

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det är inte politik för det får vi inte diskutera här. Detta handlar om landets ledning och inte om socialdemokratin eller andra partiers politik.

Håll dig gärna till trådens ämne så slipper vi bli OT vilket inte är ok.

Läs gärna reglerna och speciellt punkt

§ 4.2 Håll dig till ämnet
§ 4.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.
4.4.2 Ingen fråga är för dum att ställa. Alla har vi olika erfarenhet och utgångsläge. Har du inget sakligt svar, bara ignorera frågan och svara inte.
§ 7 Respektera våra moderatorer

Det är moderators rättighet att tillrättavisa personer på forumet och inte du.

Jag själv ber om ursäkt om jag brutit mot
§ 4.5 Använd ett vårdat språk
Till exempel innebär det att vi inte använder svordomar.

Jo jag har använt det i kraftuttryck. Ska undvika sådant. Jag ber om ursäkt om någon upplevt det stötande.

Nu hoppas jag vi kan fortsätta hålla oss till ämnet, nyheter
Kan du inte bara lägga ner din moderator-wannabe-inställning?
Du är ju en av de värsta OT-skribenterna i samtliga Coronatrådar och även den som gnäller mest.

Jag brukar sällan säga vad jag tycker om skribenter här då jag inte vill förmedla förakt eller bli avstängd från forumet men nu är jag hjärtligt trött på ditt jäkla ältande!

• Gilla
Ingenjören och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
B brfbo skrev:
Personer och personal på LSS boenden prioriteras högt,
bla före vissa väldigt allvarligt sjuka riskgrupper.

Långt ifrån alla på LSS boende o assistansberättigade borde tillhöra riskgrupp(men såklart en del).
Är det någon här som sett några siffror på hur många personer LSS boenden som verkligen tillhör riskgrupp,ex ökad risk att dö?, ålder på personerna är de unga el gamla?
Om antalet är få, så vore det väl en ide att i stället prioritera ALLA RISKGRUPPER FÖRST?

Har lite svårt att förstå hur de nu har kunnat gått ut med prioritering, när de än inte har utrett klart vilka som är riskgrupp
ex hjärtsjuka? lungsjuka? njurtransplanterade?osv.

Många allvarligt sjuka äldre lever också i dag hemma, utan hemtjänst men med hjälp av ex privat städ, handling av närstående,distriktssköterska som kommer hem för sprutor, omläggning av sår mm osv så prioritering 1 för de gamla med hemtjänst o prio 2 för de gamla som fixar privat förstår jag inte heller?
Vi har själva en 89 årig närstående med bla hjärtsvikt mm som bor hemma och som inte har hemtjänst men annan hjälp utifrån.

Vad tycker ni här?
Orsaken till LSS förklaras i planen: https://www.folkhalsomyndigheten.se...nationell-plan-for-vaccination-mot-covid-192/
Verkar inte handlar så mycket om riskgrupp som att de inte kan undvika många nära kontakter och annat riskbeteende men även viss ökad risk.

När det gäller andra allvarligt sjuka äldre som du tar upp så skulle det väl vara rätt personalkrävande (sjukvårdspersonal) att undersöka sånt i detalj för att komma fram till vilka som skulle vara berättigade till att vaccineras typ en månad tidigare än enligt nuvarande plan. Man får nog acceptera att det blir lite konstiga gränsdragningar nu när allt ska gå fort och sjukvårdspersonalen är mycket hårt belastad.

Men en person med städning (varannan vecka eller så antar jag), närstående som kan avlämna matkassar på ett smittsäkert sätt och besök av distriktssköterska så låter det för mig som en som har mycket mindre risk att bli smittad än en som har hemtjänst som kommer hem minst 4 gånger om dagen för att hjälpa till med t.ex. dusch och påklädning, det blir många personer på en vecka och i nära kontakt.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
"Storbritannien blir först i världen att börja vaccinera befolkningen mot covid-19 med start nästa vecka. Detta efter att landets läkemedelsverk, MHRA, har godkänt Pfizer-BioNTechs vaccin för användning"

[länk]

Mycket positivt, kanske den första positiva effekten av att de går ut ur EU, och därmed kan vara lite snabbare på fötterna än EMA med granskning och godkännande?

"Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström tycker att det brittiska godkännandet av Pfizer-Biontechs vaccin mot covid-19 är hoppingivande men inte oväntat. Beslutet påverkar dock inte när vaccinet kan bli godkänt i EU vilket troligen dröjer ytterligare några veckor."
De har också sagt att gravida, barn, allergiker och långtidssjuka inte ska ta vaccinet. Inga varningar i Sverige?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000
L Leif i Skåne skrev:
Ha Ha mediadrevet har missat att stadsministern reparerar sin rakapparat!
Hade han skickat SÄPO och hämtat reservdelen så hade han fått på fan för det!:crysmile:(y)
Det är skönt med en statsminister som är som vanligt folk.;)
Fel!

Hade han skickat en av vakterna, hade endast en person gått. Nu var det tre. Alternativet hade varit att inte gå dit alls. För det är det han uppmanar dig och mig att att göra. Dvs. Av flera val, valde han det mest olämpliga.

Staffan

• Gilla
brfbo och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
I iberggren skrev:
De har också sagt att gravida, barn, allergiker och långtidssjuka inte ska ta vaccinet. Inga varningar i Sverige?
Det finns svenska riktlinjer om att gravida, barn och vissa allergiker avråds. Däremot har jag inte sett något om långtidssjuk. Vad menar britterna med långtidssjuk?
En stor del av de på äldreboenden är ju mer eller mindre sjuka sen lång tid.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Keiller Keiller skrev:
Det värsta är väl inte att Dan Eliasson åkte till Kanarieöarna. Det värsta är ju att han kommer tillbaka till Sverige igen.
Dagens första skratt! Kolla in gillningarna. De kommer från alla läger. Något för Sossarnas kampanjmakare att kontemplera över:D.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.