882 831 läst · 19 362 svar
883k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jo, jag har gjort den resan, men altanen jag byggde har legat snart 20 år, så det är snart dags för nytt trallvirke.optimum skrev:Synd om de med otur och ännu mer de som enbart litar på sin tur.
Jag lever efter grunden att försöka göra bra ifrån mig och är stolt över det jag åstadkommer.
Fullt med veten om att det finns massor som gör saker bättre än mig och det är fantastiskt för då kan man lära sig mer av dem.
Precis som jag håller på och bygger ny altan/yttertrappa i tryckimpregnerat. Den kommer bli jättebra även om det finns många andra som hade gjort det bättre. Och det är därför jag t.ex. är på detta forum för att lära mig mer. Idag regn så det fick bli en stund i garaget och städat, som jag varit för att såga alla reglar efter CAD-ritning jag gjort. Nej inte bäst på att städa för det borde jag gjort varje dag.
Och samma med pandemin. Hela tiden lär jag mig mer och bygger upp kunskap om hur man ska göra för att undvika att bli sjuk och ändå kunna ha någorlunda normalt liv. Lärde mig mest förra våren och på senare tid kommer inte speciellt mycket nytt som man har användning av.
Så nu vinterbonar jag garaget istället, styvt jobb, men allt är väl genomtänkt och blir riktigt bra till slut.
Amatörer.
Det fattar väl de flesta att folk kommer smita före i kön. Så sker alltid.
Att förlita sig på ett "förtroendebaserat system" är ett skämt.
Om man bokar tid borde man fått fylla i personnummer och sedan legitimera sig med bankID.
De som inte har mobilt bankID får ju ringa in och då får de säkert uppge sitt personnummer.
Då kunde de direkt meddelat (spärrat) de som inte var dags för ännu med ett trevligt meddelande.
Amatörer som nu skyller på massa saker.
Och dessutom nu beklagar man sig på att äldre och sjuka får vänta på vaccin. Nyss så var det ju tomt på många ställen så tid har funnits för alla äldre och sjuka att få sitt vaccin.
Man har haft massor med tid för att organisera och styra upp detta.
Amatörer.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/419l6a/emma-spak-om-vaccinsmitarna-beklagligt
Om man bokar tid borde man fått fylla i personnummer och sedan legitimera sig med bankID.
De som inte har mobilt bankID får ju ringa in och då får de säkert uppge sitt personnummer.
Då kunde de direkt meddelat (spärrat) de som inte var dags för ännu med ett trevligt meddelande.
Och dessutom nu beklagar man sig på att äldre och sjuka får vänta på vaccin. Nyss så var det ju tomt på många ställen så tid har funnits för alla äldre och sjuka att få sitt vaccin.
Amatörer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/419l6a/emma-spak-om-vaccinsmitarna-beklagligt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 156 inlägg
Och hur menar du då att de som är 40 år och i riskgrupp och därmed tillhör fas 3 ska kunna boka en tid?optimum skrev:
Absolut, min kvinna testade att boka online, Bank-id krävdes, och hon fick besked per omgående att hon är för ung och får avvakta.optimum skrev:Amatörer.
Amatörer.
[bild]
[länk]
Så nog fungerar kösystemet. Som du säger, de äldre och ev sjuka som inte vaccinerat sig har haft möjlighet länge att boka. Men det är väl kvällspressen du grävt i, och de älskar den här typen av vinklingar. Hela tiden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 156 inlägg
Det kräver ju då att det finns tillräckligt med personal för det och att den personalen har tillgång till journaler, dvs. kan endast göras på vårdcentralen. Du kan ju fråga @brfbo om hen inte hade velat kunna boka in sig på en vaccinationscentral för ett par veckor sen i stället för att vänta på att vårdcentralen skulle få vaccin i tillräcklig mängd.optimum skrev:
I Region Stockholm är vi i medicinsk riskgrupp under 60 år fas 3 fortfarande helt låsta till att vänta på att få ett brev från den vårdcentral vi är listade på, och när vi har fått brevet så ska vi boka in en tid på den vårdcentral vi är listade på och inget annat, det är så Region Stockholm beslutat.BirgitS skrev:
Jag mfl har inte fått nåt brev än!
Hade jag varit du så hade jag bokat mig online direkt. Fas 4 har ju påbörjats, så är du 55+ borde du kunna boka dig!B brfbo skrev:I Region Stockholm är vi i medicinsk riskgrupp under 60 år fas 3 fortfarande helt låsta till att vänta på att få ett brev från den vårdcentral vi är listade på, och när vi har fått brevet så ska vi boka in en tid på den vårdcentral vi är listade på och inget annat, det är så Region Stockholm beslutat.
Mindre problem än att som nu sitter vaccinationsplanerare och plockar bort folk som bokat för tidigt.BirgitS skrev:Det kräver ju då att det finns tillräckligt med personal för det och att den personalen har tillgång till journaler, dvs. kan endast göras på vårdcentralen. Du kan ju fråga @brfbo om hen inte hade velat kunna boka in sig på en vaccinationscentral för ett par veckor sen i stället för att vänta på att vårdcentralen skulle få vaccin i tillräcklig mängd.
Att de som behöver få vaccin inte får det är enbart ett administrativt misslyckande precis som man har bokningssystem som inte spärrar de som inte ska boka nu.
De med riskgrupper kunde vi plockat fram ett halvår före och gett dem ett brev med en kod så kunde de bokat via dator också. En kod som endast går att använda ihop med deras personnummer så är det klart.
Jag har jobbat med systemutveckling och administrativa system i många år och detta är ett skämt till bokningssystem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 156 inlägg
Jag har förstått det och optimum klagade på att en del andra regioner tillåter att yngre i riskgrupper bokar in sig på samma sätt som alla andra, dvs. utan att vänta på brev från vårdcentralen. Nackdelen med det är att vissa ljuger i bokningsformuläret och anger att de är sjuka och därför tillhör en riskgrupp fast de inte gör det. Så hur regionerna än gör så får de klagomål.B brfbo skrev:I Region Stockholm är vi i medicinsk riskgrupp under 60 år fas 3 fortfarande helt låsta till att vänta på att få ett brev från den vårdcentral vi är listade på, och när vi har fått brevet så ska vi boka in en tid på den vårdcentral vi är listade på och inget annat, det är så Region Stockholm beslutat.
Han som sitter i riksdagen från mitt valdistrikt är tulltjänsteman egentligen, jag tar nog hellre FHMs medicinska rekommendationer än de från en tullare.optimum skrev:Jag lägger min röst på regering och riksdag.
AT eller FoHM är bara ett verktyg som jag anser fått för stor påverkan på hanteringen.
Vi som skrivit UT har nog gjort det på skoj.
UT är en frisk fläkt här i tråden som vågar sticka ut lite vilket man inte får göra i Sverige. För då kommer jantelagen farande.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 156 inlägg
Nej, det kunde man inte för då var det inte klart vilka sjukdomar som medförde ökad risk för svår covid och död i covid. För ett halvår sen fanns det ingen databas där det gick att lagra en särskild kod för vissa personer.optimum skrev:
Du tycks helt ha glömt bort hur lång tid det normalt tar att utveckla stora system och vad som händer när den tiden kraftigt ska kortas ner.optimum skrev:
Litar du inte på Stefan Löfvens kompetens när det gäller pandemin?D djac skrev:
Han kom ju snabbt med sitt egna råd om hur man handlar på köpcentra i julas.
Snabbt in och snabbt ut var rådet då.
Kräver några sådana här:
Jag tror du fattade vad jag menade i mitt förra inlägg.
Här kan jag faktiskt inte mer än hålla med de som påpekar sakernas tillstånd, de stora syndarna i coronahanteringen är utan tvekan regionerna, har de inte medvetet förhalat saker för att de vill ta politiska poänger, så har de låtsas att de inte förstår vare sig skrivem eller talad svenska, och minst ett år efter att de fått reda på att de ska vaccinera så är de fortfarande överraskade.BirgitS skrev:Nej, det kunde man inte för då var det inte klart vilka sjukdomar som medförde ökad risk för svår covid och död i covid. För ett halvår sen fanns det ingen databas där det gick att lagra en särskild kod för vissa personer.
Du tycks helt ha glömt bort hur lång tid det normalt tar att utveckla stora system och vad som händer när den tiden kraftigt ska kortas ner.
Det är skamligt att se hur dåligt de styrs och jag är mycket imponerad av personalen som ute i verksamheterna offrar sig själva för att brygga den totala inkompetensen och illviljan från de som styr.