882 953 läst · 19 362 svar
883k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 163 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 163 inlägg
Med AZ-vaccinet är det vanligen så att man får mindre biverkningar efter andra sprutan.nino skrev:Tanten fick AZ och har fick en del små blåmärken, kanske 6-8st, som man kan misstänka är proppar tydligen ganska vanligt enl en sjuksköterska som jobbat mycket med covid.
Så man blir lite fundersam om hon ska ta dos 2 av den...
Sen undrar man ju hur bra det är att blanda, det finns det kanske dåligt med studier på?
Än så länge är det dåligt med studier när det gäller två doser av olika vaccin men det kommer väl och det ska väl dröja 12 veckor till andra sprutan oavsett vilket vaccin hon väljer, eller?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 925 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 925 inlägg
Så med andra ord så lägger du ändå din röst på AT, inte UT? Din röst på UT var mest på skoj för att han är en frisk fläkt?optimum skrev:
Du litar på att myndigheterna håller koll på vad som är en bra tid mellan spruta 1 och två. Då blir ju nästa intressanta fråga om du tror att det är FoHM eller regering/riksdag som ligger bakom rekommendationerna?
Glöm då inte bort att du tidigare varit väldigt tydlig med att du kan läsa av människor bra och vet att alla beslut på FoHM är från AT. Så litar du inte på AT, så borde du inte lita på FoHM om man tänker lite logiskt och din slutsats om att AT är den som bestämmer allt är korrekt.
Jo 12 veckor men det är väl 4-6veckor sen sprutan så det ramlar ju påBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 163 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 163 inlägg
Vi får väl hoppas att det finns någon rapport om blandade vaccinsorter om 6-8 veckor då för det är ju inte bara i Sverige som behovet har uppstått.nino skrev:
Fohm: https://www.folkhalsomyndigheten.se...for-de-yngre-som-tidigare-fatt-en-forsta-dos/
https://www.folkhalsomyndigheten.se...om-vaccination-mot-covid-19/?exp=92594#_92594
Jösses, du förespråkar ju ständigt att man skall följa vad myndigheterna säger, samtidigt som man skall tänka själv. Den ekvationen går ju inte ihop direktoptimum skrev:Jag lägger min röst på regering och riksdag.
AT eller FoHM är bara ett verktyg som jag anser fått för stor påverkan på hanteringen.
Vi som skrivit UT har nog gjort det på skoj.
UT är en frisk fläkt här i tråden som vågar sticka ut lite vilket man inte får göra i Sverige. För då kommer jantelagen farande.
Nej, de behöver inte välja bort dos 2. Så här skriver FoHM:nino skrev:
- Personer som är 64 år och yngre, och som tidigare har fått en dos av Astra Zenecas vaccin Vaxzevria rekommenderas att få en dos mRNA-vaccin (Pfizers/BioNTechs Comirnaty eller Modernas COVID-19 Vaccine Moderna)
12–15 veckor efter Vaxzevria.
Nä, det är väldigt bra att AT och Folkhälsomyndigheten som har kompetensen fått inflytande. Det är därför vi tillhör de ca 30% som kommit bäst undan hittills i Europa.optimum skrev:Jag lägger min röst på regering och riksdag.
AT eller FoHM är bara ett verktyg som jag anser fått för stor påverkan på hanteringen.
Vi som skrivit UT har nog gjort det på skoj.
UT är en frisk fläkt här i tråden som vågar sticka ut lite vilket man inte får göra i Sverige. För då kommer jantelagen farande.
Vi har bl.a kommit ifrån populistiska beslut som total lockdown och munskyddstvång som visat sig kosta mer än det smakar på olika sätt.
Nej jag röstar inte på AT och inte heller på UT. UT vågar tänka själv och det uppskattar jag.Fairlane skrev:Så med andra ord så lägger du ändå din röst på AT, inte UT? Din röst på UT var mest på skoj för att han är en frisk fläkt?
Du litar på att myndigheterna håller koll på vad som är en bra tid mellan spruta 1 och två. Då blir ju nästa intressanta fråga om du tror att det är FoHM eller regering/riksdag som ligger bakom rekommendationerna?
Glöm då inte bort att du tidigare varit väldigt tydlig med att du kan läsa av människor bra och vet att alla beslut på FoHM är från AT. Så litar du inte på AT, så borde du inte lita på FoHM om man tänker lite logiskt och din slutsats om att AT är den som bestämmer allt är korrekt.
Min åsikt är att FoHM getts för stor plats i beslut vilka ska göras av Regering och Riksdag, enligt min åsikt.
Angående tid mellan doser är någon myndighet som bestämt och jag är inte i behov att vet vilken utan litar på deras omdöme. AT har rätt i en hel del saker men jag anser att de varit för sena och haft för svaga råd. Därav följer jag deras råd men lägger till lite extra vilket bevisligen varit rätt åtgärd då jag och min familj som gör likadant fortfarande är friska.
Och när de vill man ska vaccineras så bryr jag mig inte om vilket vaccin eller vilken tid de anger och följer den till 100%
Så enkelt det kan vara.
Går jättebra ihop.Nissens skrev:
Man följer alla deras råd och plussar på lite där man anser behövas.
Social distans, ja givetvis men inte den armlängd de hade som råd i början utan redan där var det mer än 2 meter, som senare blev 3-4 meter.
osv.
Tänk själv är bra och fortfarande är jag frisk. 16 månader efter eländet började i Kina.
Du vet inte om du haft covid, du tror bara det. Och du kommer aldrig att få veta det heller.optimum skrev:Går jättebra ihop.
Man följer alla deras råd och plussar på lite där man anser behövas.
Social distans, ja givetvis men inte den armlängd de hade som råd i början utan redan där var det mer än 2 meter, som senare blev 3-4 meter.
osv.
Tänk själv är bra och fortfarande är jag frisk. 16 månader efter eländet började i Kina.
Ja, det är absolut bra att ”tänka själv”. Men vissa har extra mycket otur när de tänker. Ibland verkar det som att de som har störst otur också tänker mest.optimum skrev:Nej jag röstar inte på AT och inte heller på UT. UT vågar tänka själv och det uppskattar jag.
Min åsikt är att FoHM getts för stor plats i beslut vilka ska göras av Regering och Riksdag, enligt min åsikt.
Angående tid mellan doser är någon myndighet som bestämt och jag är inte i behov att vet vilken utan litar på deras omdöme. AT har rätt i en hel del saker men jag anser att de varit för sena och haft för svaga råd. Därav följer jag deras råd men lägger till lite extra vilket bevisligen varit rätt åtgärd då jag och min familj som gör likadant fortfarande är friska.
Och när de vill man ska vaccineras så bryr jag mig inte om vilket vaccin eller vilken tid de anger och följer den till 100%
Så enkelt det kan vara.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 163 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 163 inlägg
Så du tyckte det gick bra att hålla 2 m avstånd till taxichauffören i höstas?optimum skrev:
Var det en limousin?
Du utsatte dig ju uppenbarligen för större risker än vad jag gjorde i höstas. Ren tur att du inte blev smittad (eller kanske du blev det).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 925 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 925 inlägg
Helt klart kan man påverka risken att bli smittad, men att sitta och framhäva sig själv som extra duktig för att man kanske klarat sig undan smittan känns väldigt löjligt. Majoriteten i Sverige har inte smittats, så att sitta och tro att man är duktigare än andra när man egentligen bara tillhör den stora gruppen som med tur och delvis skicklighet klarat sig är rätt patetiskt enligt min åsikt.
Redigerat:
Synd om de med otur och ännu mer de som enbart litar på sin tur.Nissens skrev:
Jag lever efter grunden att försöka göra bra ifrån mig och är stolt över det jag åstadkommer.
Fullt med veten om att det finns massor som gör saker bättre än mig och det är fantastiskt för då kan man lära sig mer av dem.
Precis som jag håller på och bygger ny altan/yttertrappa i tryckimpregnerat. Den kommer bli jättebra även om det finns många andra som hade gjort det bättre. Och det är därför jag t.ex. är på detta forum för att lära mig mer. Idag regn så det fick bli en stund i garaget och städat, som jag varit för att såga alla reglar efter CAD-ritning jag gjort. Nej inte bäst på att städa för det borde jag gjort varje dag.
Och samma med pandemin. Hela tiden lär jag mig mer och bygger upp kunskap om hur man ska göra för att undvika att bli sjuk och ändå kunna ha någorlunda normalt liv. Lärde mig mest förra våren och på senare tid kommer inte speciellt mycket nytt som man har användning av.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 925 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 925 inlägg
Att man lär sig saker hela tiden är bra. Att tro att man kör allt rätt för att man inte blivit smittat är däremot inte bra. Det finns ju folk som inte förändrat sitt liv alls, som umgås med mängder med människor, inte skyddar sig, inte håller avstånd etc som har klarat sig. De kan ju resonera likadant, om man anser att det är ok att dra slutsatsen om man gör rätt eller fel efter om man själv blivit smittad. Det brukar man väl normalt kalla anekdotiska bevis?