882 953 läst · 19 362 svar
883k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag håller med! vissa ska nog köpa en trisslott och vissa intesnuttjulle skrev:Detta med att riskgrupp inte fått möjlighet att få sin dos verkar vara olika på vilken vårdcentral man är reggad på. Har 3 kollegor där 2 av dem har diabetes och där den första fick tips om att ringa och fick då tid samma dag. Nästa av de 2 fick brev hem om att boka. Den 3e med högt blodtryck fick oxå brev hem om att boka och då är han inte 50 än och blev förvånad.
Här är telnr man kan ringa för att boka tid till de stora vaccinationsställena i Stockholm T: 08 42 84 29 30,snuttjulle skrev:
kanske en hjälp för 60 åringen och andra?
Då har ju den personen gjort ett val. Bank-id och app är ju superlätt för alla att skaffa. Vill man göra det på ett krångligare sätt så får man ju ta konsekvenserna av det....snuttjulle skrev:
Är det för svårt för hen att ringa oxå?
Fas 2, född 1956 men fyller senare i år.Nissens skrev:
Inväntade 65+ och där angav de att även vi som fyller 65 under året var välkomna.
Så det är lugnt, här smiter ingen före.
De hade valt vaccin åt mig som jag givetvis tog emot med ett stort tack till personalen.
Den vårdcentral jag är kopplad till tar nu in 55+.
Se det går rätt fort nu.
Mycket bra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 926 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 926 inlägg
Ja jag litar på myndigheterna i den frågan, så du behöver inte bry dig utan kan lugt sova vidare.optimum skrev:
Din kompanjon Ulltand däremot litar inte på myndigheterna i den frågan, eller i särksilt många alls. Han är mer inne på att kör killgissningar på hur man kan blanda olika vaccin, hur man kan förlänga tiden mellan spruta ett och spruta två, så du kanske ska ge dig på honom istället?
Eller så kanske du kan förklara varför brfbo inte kan få sin vaccination på vårdcentralen än, trots att han är i riskgrupp? Jag gav tidigare en teori, som jag erkände i samma inlägg att det var en gissning. Du valde att sätta en skrattande gubbe till det inlägget, vilket väl kan tolkas som att det antingen var väldigt humoristiskt, oklar hur, eller att det var en vansinnig teori. Du som har insyn i hur det fungerar via sin fru, förvisso inte i Stockholm men ändå, kanske kan bidra med lite fakta om saken istället för att bara håna andra och lyfta dig själv?
Om du litar på myndigheterna behöver du inte fundera på vilken tid det är till andra dosen. Det har de redan bestämt. Så även för mig. När jag fick första dosen fick jag direkt tid bokad för andra dosen. Datum och klockslag. Så jag funderar inte på om vilken tid det ska vara.Fairlane skrev:Ja jag litar på myndigheterna i den frågan, så du behöver inte bry dig utan kan lugt sova vidare.
Din kompanjon Ulltand däremot litar inte på myndigheterna i den frågan, eller i särksilt många alls. Han är mer inne på att kör killgissningar på hur man kan blanda olika vaccin, hur man kan förlänga tiden mellan spruta ett och spruta två, så du kanske ska ge dig på honom istället?
Eller så kanske du kan förklara varför brfbo inte kan få sin vaccination på vårdcentralen än, trots att han är i riskgrupp? Jag gav tidigare en teori, som jag erkände i samma inlägg att det var en gissning. Du valde att sätta en skrattande gubbe till det inlägget, vilket väl kan tolkas som att det antingen var väldigt humoristiskt, oklar hur, eller att det var en vansinnig teori. Du som har insyn i hur det fungerar via sin fru, förvisso inte i Stockholm men ändå, kanske kan bidra med lite fakta om saken istället för att bara håna andra och lyfta dig själv?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 926 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 926 inlägg
Frågan om UT eller AT är bäst lämpad att leda detta är svår.
Det som talar för AT är: Mångårig erfarenhet, baserar sina beslut på vetenskapliga studier
Det som talar för UT är: Han behöver inte invänta vetenskapliga studier utan kan nöja sig med lite killgissningar, han har nästan 100% rätt i sina förutspåelser (vilket helt enkelt beror på att alla som är fel inte är hans utan bara att han vidarebefodrat vad någon annan sagt, till skillnad från när han visar sig ha gissat rätt, då är det hans egen förutsägelse.
Efter moget övervägande lägger jag min röst på AT, men det var svårt...
Det som talar för AT är: Mångårig erfarenhet, baserar sina beslut på vetenskapliga studier
Det som talar för UT är: Han behöver inte invänta vetenskapliga studier utan kan nöja sig med lite killgissningar, han har nästan 100% rätt i sina förutspåelser (vilket helt enkelt beror på att alla som är fel inte är hans utan bara att han vidarebefodrat vad någon annan sagt, till skillnad från när han visar sig ha gissat rätt, då är det hans egen förutsägelse.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 926 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 926 inlägg
Ja, men den tiden tycker ju Ulltand är fel och du tycker ju att hans kompetens är bättre än myndighetens? Hur går det ihop?optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 163 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 163 inlägg
Du har svårt att hålla dig till nyheter i nyhetstråden ser jag men ett svar ska du väl få i alla fall. Men sen kan du ju ta det i strategitråden i stället.Ulltand skrev:Ja det var ju det vi sa men Birgitt du var hel inne på att det fanns en stor risk att vaccinet som fungerade utmärkt efter en dos på 75-åringar skulle vara så mycket sämre på 80-plussare att en dos verkligen inte gick att förespråka.
Ett teoretisk resonemang från din sida som var rätt så fel.
Det kan tyckas att man tar det säkra före det osäkra på så vis men det gäller tyvärr inte när det "säkra" innebar att folk dör p.g.a. beslutet.
Då ska vi se hur det var egentligen. Det jag skrev var att det inte fanns data i AZ-studien som visade vad effekten var bland de äldsta vilket är precis vad EMA kom fram till och därför inte godkände vaccinet för de äldsta. EMA ansåg alltså att det fanns en risk för att vaccinet var sämre för de äldsta. Således hade jag rätt.
När det gäller Pfizers vaccin så finns det en studie i Skåne där man ser rätt mycket sämre effekt bland de äldsta och skröpligaste (de som fick vaccin först).
https://vard.skane.se/skanes-univer...n-vecka-efter-andra-dosen-med-pfizers-vaccin/
86 % är märkbart sämre än vad resultaten från Israel omfattande fler åldersgrupper visar (kring 95 %). Således verkar hög ålder ha betydelse.
Så länge som man håller på och gissar angående effekt av en dos vaccin så kan resultatet bli att folk dör i onödan oavsett vilket beslut man tar. Hade man tagit ett annat beslut som visade sig bli fel så hade du klagat på det i stället eftersom du aldrig är nöjd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 163 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 163 inlägg
Ja, har man låg smittspridning så gör det inte så mycket om folk går omkring med lägre skydd i 1-2 månader extra (jämfört med andra länder som tycker att andra dosen ska tas efter 6 veckor).H heimlaga skrev:
Jag lägger min röst på regering och riksdag.Fairlane skrev:Frågan om UT eller AT är bäst lämpad att leda detta är svår.
AT eller FoHM är bara ett verktyg som jag anser fått för stor påverkan på hanteringen.
Vi som skrivit UT har nog gjort det på skoj.
UT är en frisk fläkt här i tråden som vågar sticka ut lite vilket man inte får göra i Sverige. För då kommer jantelagen farande.