882 514 läst · 19 362 svar
883k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Det finns ju Fohm:s mätningar av antikroppar och slumpmässiga PCR-tester i befolkningen vid olika tillfällen: https://www.folkhalsomyndigheten.se...av-forekomsten-av-covid-19-i-sverige-i-april/K Kurtivan skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tockholm-och-vastra-gotaland-har-antikroppar/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
0,7 % låter som PCR-testresultatet, dvs. för pågående sjukdom, så det gäller ungefär under de två veckorna kring datumet provet togs. Det borde gå rätt bra att korrelera det med antalet som skrevs in på vanlig vårdavdelning under två veckor däromkring också.K Kurtivan skrev:
Jaha, det är så man ska tänka...BirgitS skrev:
Det är fullkomligt normalt beteende (just här iaf, i andra länder jag besökt har det inte varit likadant.. än). Därför det inte är förvånande att det ser ut som det gör i samhället i Sverige idag.D djac skrev:Nja, jag ser det inte så, det är helt normalt mänskligt beteende, människan vänjer sig vid risker, du kan bara hålla folk i schack med en risk ett kort tag, det kommer inte ändra sig.
I det här fallet så är uppsidan av ett fritt liv, med utbildningar, näringsliv, ekonomier, rekreation dessutom oerhört stor. Det är inte dags att gemensamt dricka kool aiden ännu.
Mycket av det som folk instinktivt vill göra är också det som måste göras för att inte ytterliggare förstöra framtiden, ser inga problem med att folk räddar sig själv och oss alla.
Skulle coronan mutera till något väldigt dödligt så kan detta nog förändra saken, då påminns folk och man kan förmodligen använda det för att begränsa de ett litet tag till, men sannolikt kortare för varje gång.
All psykisk ohälsa, alla brott/extremvåld, alla stressrelaterade sjukdomar osv är helt logiska utifrån vårt ”fria samhälle” .. det är betalningen för ett sådant
Precis som nu i coronatider, inget har varit förvånande. Massan har följt den röda tråden precis som man kunnat förvänta sig. Så fascinerande (mänskligt beteende alltså).
Men som du säger, om det börjar dö mer folk (så att alla har nån i sin närhet som dött) då kan de mycket väl börja tänka om!
Innan dess tror jag de behåller skygglapparna på (tyvärr).
(och nej, jag behöver inte ha rätt.. världen får hemskt gärna överbevisa mig.. visa att jag skulle trott mer på människorna, att de är ”bättre” än jag fått det att låta som .. för mig är inte rätt och fel viktigt - bara beteendet/mönstret och resultatet av dem...konsekvenserna av ens handlande.)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Det har presenterats ny information från mätningarna av corona-RNA i avloppsvatten i Stockholmsområdet.
Observera att vänstra skalan är bruten på mitten.
Jag får det till kring 50 gånger mer RNA i avloppsvattnet under 3:e vågen för samma antal bekräftade fall som under 2:a vågen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Observera att vänstra skalan är bruten på mitten.
https://www.kth.se/water/research/covid-19-research
Jag får det till kring 50 gånger mer RNA i avloppsvattnet under 3:e vågen för samma antal bekräftade fall som under 2:a vågen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/risken-att-do-i-covid-19-har-minskat-rejalt
I videon tas det upp att han tror att det beror på att den genomsnittliga åldern är lägre under tredje vågen än under den andra.
Det i sin tur beror på att nu i vår är betydligt färre 70+ som vårdas på sjukhusen.
Det verkar främst vara halterna i Henriksdal som ökat? Är den brittiska mutationen mer spridd i södra Stockholm kanske?BirgitS skrev:
Du missförstod mig lite, jag tycker det är bra att vi återgår till livet, utökat självmord är inte en bra lösning. Nu när vaccinen rullas ut måste folk våga leva och delta i samhället.Snigla skrev:Det är fullkomligt normalt beteende (just här iaf, i andra länder jag besökt har det inte varit likadant.. än). Därför det inte är förvånande att det ser ut som det gör i samhället i Sverige idag.
All psykisk ohälsa, alla brott/extremvåld, alla stressrelaterade sjukdomar osv är helt logiska utifrån vårt ”fria samhälle” .. det är betalningen för ett sådant
Precis som nu i coronatider, inget har varit förvånande. Massan har följt den röda tråden precis som man kunnat förvänta sig. Så fascinerande (mänskligt beteende alltså).
Men som du säger, om det börjar dö mer folk (så att alla har nån i sin närhet som dött) då kan de mycket väl börja tänka om!
Innan dess tror jag de behåller skygglapparna på (tyvärr).
(och nej, jag behöver inte ha rätt.. världen får hemskt gärna överbevisa mig.. visa att jag skulle trott mer på människorna, att de är ”bättre” än jag fått det att låta som .. för mig är inte rätt och fel viktigt - bara beteendet/mönstret och resultatet av dem...konsekvenserna av ens handlande.)
Det är dags att ta tag i utbildningar, fattigdomsbekäpning, andra sjukdomar, miljö osv, dvs allt det som var på rätt väg men fått pausas.
Nu kan man förmodligen definitivt säga att restriktionerna dödar väsentligt fler än coronan, de har varit nödvändiga till viss del men nu kommer de snabbt behöva avvecklas.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Nja, sen vecka 10 är den brittiska varianten minst 90 % av alla de prover regionen helgenomsekvensierar så det borde inte vara någon större skillnad mellan olika delar. Däremot kan man spekulera i om Käppala tog hand om avloppet från några med den brittiska varianten i samband med att andra vågen precis började.B b8q skrev:
https://vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/statistik/covid-19/antal-fall.pdf
Nää.. det trodde jag inte du menade heller! (vi bara tycker olika ibland, resonerar lite olika.. men jag tror inte du vill människorna nå ont för det!).D djac skrev:Du missförstod mig lite, jag tycker det är bra att vi återgår till livet, utökat självmord är inte en bra lösning. Nu när vaccinen rullas ut måste folk våga leva och delta i samhället.
Det är dags att ta tag i utbildningar, fattigdomsbekäpning, andra sjukdomar, miljö osv, dvs allt det som var på rätt väg men fått pausas.
Nu kan man förmodligen definitivt säga att restriktionerna dödar väsentligt fler än coronan, de har varit nödvändiga till viss del men nu kommer de snabbt behöva avvecklas.
Tyvärr är jag inte lika säker längre på att ”släppta restriktioner” kommer hjälpa så mycket som jag trodde från början..
Givetvis kommer många äldre.. som har barn och barnbarn (som de inte kunnat träffa på länge) få tillbaka massa livskvalitet.. med middagar..umgänge osv.
Men det är inte alla som har det.. (och även om de har det, så kanske de bor långt bort och inte varken kan eller brukade.. umgås).
Jag har haft många långa diskussioner i telefonen med äldre släktingar och äldre bekanta som alla känt (känner) sig ensamma hemma nu pga Corona. De pratar hela tiden om att det ska bli så skönt när det är över osv.. när man kan umgås igen och vara som vanligt.
Jag försöker hålla dem kvar på jorden..
För problemet är att det.. kommer inte förändra deras liv! alla måste utgå från hur de levde livet per-Corona.
De får inga fler kompisar ”bara sådär” för att de vaccinerat sig eller Corona försvinner.. för vissa ger inte restriktionerna ett annorlunda liv - gentemot hur de levt nu och innan! (bara nyheterna på tv som skiljer ).
De gör precis samma saker nu som innan.. (utan att för den delen bryta restriktionerna) . De personerna lyssnar oxå på när tv säger att allt ska bli bättr.. ni kan snart gå ut med alla era vänner.. äta och umgås igen.
Men alla har inte det! Men tror nu att allt blir bra om de vaccinerar sig..
Alla har inte förändrat sina liv så mycket att det blir nån skillnad.. och där kommer lilla jag in.. får hjälpa dem komma ihåg/komma på hur det var innan.
Slår givetvis inte ner dem i skoskaften.. utan bara ifrågasätter vilka vänner de tror ska komma på besök efter Corona (eller vilka de ska gå och träffa) .. eller frågar vad de vill göra efter Corona som de inte gör nu.. ger dem ett perspektiv på deras eget liv.. vad de gjorde innan, vad de gjort under Corona och vad de ska göra efter..
Annars kommer depressionen efter bli värre - när de inser att de är ensamma .. helt UTAN Corona - det är en värre känsla! Nu kan de skylla allt på Corona.. men det går inte efter..
Givetvis ska livet återgå till det ”nya normala” igen, men det är nytt.. världen kommer bli lite annorlunda efter denna pandemi. Både på gott och ont.. (vissa miljömål kommer troligen uppnås tidigare än de trodde, fler kommer jobba hemma mer än innan/mindre än under Corona, onlinehandling är här för att stanna.. osv)
Administrator
· Skåne
· 7 878 inlägg
https://www.sydsvenskan.se/2021-05-07/who-godkanner-kinesiskt-coronavaccin
WHO godkänner det kinesiska vaccinet Sinopharm. Ges i två doser och används redan i ett tiotal länder.
WHO godkänner det kinesiska vaccinet Sinopharm. Ges i två doser och används redan i ett tiotal länder.
Dödsfallsstatistiken är fortsatt dyster läsning. Den senaste månaden har ca 500 personer avlidit i Covid-19 i Sverige. I övriga norden är siffran totalt runt 130.
Kurvan har heller inte planat ut nämnvärt senaste veckorna och smittspridning är alltså fortsatt väldigt hög. Men med nu runt 50% av befolkningen med antikroppar är det iaf början på slutet.
Kurvan har heller inte planat ut nämnvärt senaste veckorna och smittspridning är alltså fortsatt väldigt hög. Men med nu runt 50% av befolkningen med antikroppar är det iaf början på slutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VIlle bara påminna om att när det gäller risk och säkerhetshantering så är alltid svårigheten att hitta balans mellan risk och åtgärder, det är en vedertagen sanning att för mycket säkerhetstänk kan nästan alltid vara lika farligt som hoten man försöker skydda sig mot. Jag tycker det är väldigt tydligt i Coronan, och de allra flesta har gått fel och därför hamnat i självskadebeteende. Det är dock inte för sent att ompröva och hamna i ett bättre läge.Snigla skrev:Nää.. det trodde jag inte du menade heller! (vi bara tycker olika ibland, resonerar lite olika.. men jag tror inte du vill människorna nå ont för det!).
Tyvärr är jag inte lika säker längre på att ”släppta restriktioner” kommer hjälpa så mycket som jag trodde från början..
Givetvis kommer många äldre.. som har barn och barnbarn (som de inte kunnat träffa på länge) få tillbaka massa livskvalitet.. med middagar..umgänge osv.
Men det är inte alla som har det.. (och även om de har det, så kanske de bor långt bort och inte varken kan eller brukade.. umgås).
Jag har haft många långa diskussioner i telefonen med äldre släktingar och äldre bekanta som alla känt (känner) sig ensamma hemma nu pga Corona. De pratar hela tiden om att det ska bli så skönt när det är över osv.. när man kan umgås igen och vara som vanligt.
Jag försöker hålla dem kvar på jorden..
För problemet är att det.. kommer inte förändra deras liv! alla måste utgå från hur de levde livet per-Corona.
De får inga fler kompisar ”bara sådär” för att de vaccinerat sig eller Corona försvinner.. för vissa ger inte restriktionerna ett annorlunda liv - gentemot hur de levt nu och innan! (bara nyheterna på tv som skiljer ).
De gör precis samma saker nu som innan.. (utan att för den delen bryta restriktionerna) . De personerna lyssnar oxå på när tv säger att allt ska bli bättr.. ni kan snart gå ut med alla era vänner.. äta och umgås igen.
Men alla har inte det! Men tror nu att allt blir bra om de vaccinerar sig..
Alla har inte förändrat sina liv så mycket att det blir nån skillnad.. och där kommer lilla jag in.. får hjälpa dem komma ihåg/komma på hur det var innan.
Slår givetvis inte ner dem i skoskaften.. utan bara ifrågasätter vilka vänner de tror ska komma på besök efter Corona (eller vilka de ska gå och träffa) .. eller frågar vad de vill göra efter Corona som de inte gör nu.. ger dem ett perspektiv på deras eget liv.. vad de gjorde innan, vad de gjort under Corona och vad de ska göra efter..
Annars kommer depressionen efter bli värre - när de inser att de är ensamma .. helt UTAN Corona - det är en värre känsla! Nu kan de skylla allt på Corona.. men det går inte efter..
Givetvis ska livet återgå till det ”nya normala” igen, men det är nytt.. världen kommer bli lite annorlunda efter denna pandemi. Både på gott och ont.. (vissa miljömål kommer troligen uppnås tidigare än de trodde, fler kommer jobba hemma mer än innan/mindre än under Corona, onlinehandling är här för att stanna.. osv)
Som det kinesiska ordspråket "den bästa dagen att plantera ett träd var för 30 år sedan, den näst bästa är idag"