Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Det var nytt att nysningar och hostningar inte sprider mer än när man pratar. Tvivlar starkt på att det stämmer.
Det tvivlar jag också på. Basal fysik, kan man tycka. Precis som att ett filter framför munnen, bromsar upp luften. Det är ingen raketvetenskap precis.

Staffans

• Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
VIlle bara påminna om att när det gäller risk och säkerhetshantering så är alltid svårigheten att hitta balans mellan risk och åtgärder, det är en vedertagen sanning att för mycket säkerhetstänk kan nästan alltid vara lika farligt som hoten man försöker skydda sig mot. Jag tycker det är väldigt tydligt i Coronan, och de allra flesta har gått fel och därför hamnat i självskadebeteende. Det är dock inte för sent att ompröva och hamna i ett bättre läge.

Som det kinesiska ordspråket "den bästa dagen att plantera ett träd var för 30 år sedan, den näst bästa är idag"
Kom o tänka på nått jag missade.. fast hörde lite av på nyheterna för någon vecka sedan. En sida på det här med Corona-restriktioner.. som jag eg inte tänkt på.

Kändes som ett sånt här ”aha-ögonblick”.. (när poletten trillade ner..).

De pratade (det lilla jag hann höra) om folk som mådde bättre nu än tidigare :oops:.. det var många som för första gången, typ någonsin , som kunnat dra ner på psyk-medicinerna... och börjat känna sig friare och gladare!

Det var så omvänt från allt annat man hör jämt (där fler mår dåligt..).. så det var därför jag fastnade.

Men det var logiskt när man började tänka.

Avståndstagandet som restriktionerna gett.. hade gynnat dem.. givit dem sin personliga sfär tillbaka. Vilket hade sänkt stressnivån väldigt mycket..

I vardagen kände de sig alltid inträngda och oroliga., för folk alltid var för nära.. de kände att de inte kunde andas..

De kunde komma fram och kramas.. fast de eg inte ville.. vilket skapade oro hos dem/stress.

Nu när alla ska hålla sig på 2 m avstånd.. så blev de att må bättre.

De kunde gå ut igen, röra sig i samhället.. utan oro.. utan stress.

Två sidor av varje mynt som sagt :cool: hade inte tänkt på den sidan alls innan!

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det tvivlar jag också på. Basal fysik, kan man tycka. Precis som att ett filter framför munnen, bromsar upp luften. Det är ingen raketvetenskap precis.

Staffans
Precis. Rätt tänkbart att en nysning är värst men det räcker med babbla för att kasta ur sig betydande virusmängder.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Precis. Rätt tänkbart att en nysning är värst men det räcker med babbla för att kasta ur sig betydande virusmängder.
Eller sjunga

Hur idiotiskt tänkt var inte det här:
Tänk själv, verkar inte funka hos alla.

Nyhetsartikelrubrik om att alla sångare i Uppsala-kören Orphei Drängar smittades efter konsert.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
optimum
Inget bra läge i Sverige
Vi kan ju alltid lugna oss med att vi inte är värst.

Skärmbild av en nyhetsartikel med rubriken "Näst högst smittspridning i Sverige – bara Cypern värre".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Nja, att de blev sjuka ”på något sätt” säger ju inte så mycket. Jag känner både sådana som tappat lukt o smaksinne, och några som inte märkt något. En kollega kände absolut inget, men testade positivt i en kontroll och hamnade i karantän utomlands.
Så frågan är ju vad de menar...
SVT har tagit Fohm:s rapport lite längre och även intervjuat smittskyddsläkaren i Jämtland: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-undersokning-nastan-alla-smittade-far-symptom
Hon menar att det är väldigt individuellt vad man upplever som ett symptom och berättar att hon hittat fall som inte haft några symptom över huvudtaget.
Hon berättar att de standardiserade formulär hon använder i smittspårning ofta gör att patienter som först upplever sig symptomfria sedan kommer på symptom när de läser igenom symptomlistan.
Ulltand Ulltand skrev:
Nja kanske inte om man lägger till den sk presymtomatiska smittan. Dvs att man smittar innan man får symtom och det är ju det som är avgörande för hur strategin skall se ut.

Nu är det ju också ett faktafel i artikeln för FHM har under lång tid sagt att just asymptomatisk smitta är obetydlig. Men i den större kontexten presymtomatisk smitta är den det inte
I det nu aktuella undersökningen med PCR-tester så var det 43 stycken som var positiva och alla utom en hade symtom (den personen fick det sen). Det talar för att med den brittiska varianten kan det tänkas vara ovanligare med presymtomatisk och ändå mer helt asymtomatisk smittspridning. Däremot är det ju mycket viktigt att man är uppmärksam på sin kropp vilket många unga inte är utan de tänker inte på att de är lite irriterade i halsen eller näsan etc.

BirgitS
Förra våren pratades det mycket om att man inte skulle ta smärtstillande antiinflammatoriska mediciner t.ex. Ipren när man blev sjuk eftersom det ökade risken för allvarlig sjukdom. Nu har det gjorts en stor studie i Storbritannien som visar att den typen av mediciner inte verkar påverka förloppet.
"Vi har nu tydliga bevis för att NSAID är säkra att använda hos patienter med covid-19, vilket bör försäkra både läkare och patienter om att de kan fortsätta att användas på samma sätt som innan pandemin började", säger huvudförfattaren Ewen Harrison, professor vid University of Edinburgh, i ett pressmeddelande.

I studien ingick 72 000 patienter med covid-19 som vårdats på sjukhus, varav drygt 4 200 tagit NSAID före sjukhusvistelsen. Andelen som avled var i princip lika stor – 30,4 procent bland dem som hade tagit läkemedlet, mot 31,3 bland dem som inte gjort det.

De som tagit antiinflammatoriska värktabletter behövde inte heller oftare respiratorvård eller liknande, enligt studien.
Ibuprofen (som Ipren) är det vanligaste NSAID-läkemedlet där.
https://www.svd.se/ipren-forvarrar-inte-covidsymptom

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
SVT har tagit Fohm:s rapport lite längre och även intervjuat smittskyddsläkaren i Jämtland: [länk]

I det nu aktuella undersökningen med PCR-tester så var det 43 stycken som var positiva och alla utom en hade symtom (den personen fick det sen). Det talar för att med den brittiska varianten kan det tänkas vara ovanligare med presymtomatisk och ändå mer helt asymtomatisk smittspridning. Däremot är det ju mycket viktigt att man är uppmärksam på sin kropp vilket många unga inte är utan de tänker inte på att de är lite irriterade i halsen eller näsan etc.
Nej inte riktig så. 43 fick symtom någon gång.

Det kan betyda att 41 fick symtom efter den positiva testen. Det framgår inte.

Och därför vet vi inget om hur stor den presymtomatisk smitta är utifrån artikeln. Den kan lika gärna vara nära 100%

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej inte riktig så. 43 fick symtom någon gång.

Det kan betyda att 41 fick symtom efter den positiva testen. Det framgår inte.

Och därför vet vi inget om hur stor den presymtomatisk smitta är utifrån artikeln. Den kan lika gärna vara nära 100%
Jo, det framgår om man läser Fohm:s rapport och det skrevs om det tidigare idag. Det är bara du som inte läser vad som står i tråden. Det var 1 person som inte hade fått symtom än.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Märkligt att du nu skriver 180 grader motsatt riktning mot vad du själv skrev nyss. Håller du inte ens med dig själv längre alltså....

Det är kanske ett bra tecken trots allt. :crysmile::rofl:

• Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, det framgår om man läser Fohm:s rapport och det skrevs om det tidigare idag. Det är bara du som inte läser vad som står i tråden. Det var 1 person som inte hade fått symtom än.
Nej jag läste artiklen i SvD

Hur många var det då som fick symtom efter PCR-testen?

optimum optimum skrev:
Eller sjunga

Hur idiotiskt tänkt var inte det här:
Tänk själv, verkar inte funka hos alla.

[bild]
Då får jag nog ändra mig igen. Sjunga är tydligen värre än att nysa.

Ptja egentligen kanske inte så konstigt. Kontinuiteten i tal och sång är ju hästlängder större än några host eller nys.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej jag läste artiklen i SvD

Hur många var det då som fick symtom efter PCR-testen?
Läs dagens inlägg som handlar om just det eller läs Fohm:s rapport. Varför ska vi hålla på och skriva allt två gånger bara för att du inte ids läsa inlägg?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Läs dagens inlägg som handlar om just det eller läs Fohm:s rapport.
Vore det inte enklare om du bara svarade på en enkel fråga om du vet svaret?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Läs dagens inlägg som handlar om just det eller läs Fohm:s rapport. Varför ska vi hålla på och skriva allt två gånger bara för att du inte ids läsa inlägg?
Då har jag gjort det. :) Varför diskuterar vi övht asymtomatisk smitta här? Ett positivt PCR-test betyder inte ens att man är sjuk. Vad är det FHM övht försökt undersöka? Så vitt jag kunde se har man inte ens försökt korrigera för antikroppar och redan utläkt infektion. Det betyder att en okänd del av de undersökta kan ha haft covid för månader sedan och nu tex har symtom på en förkylning.

– På vissa arbetsplatser förekommer det just nu en missuppfattning om att ett negativt PCR-prov, virusprov, behövs för att smittfri-förklara personer med konstaterad covid-19. Det stämmer inte, säger Helena Ernlund, biträdande smittskyddsläkare Region Dalarna.

En person som genomgått en covid-19-infektion kan under flera månader efter tillfrisknande få ett positivt resultat vid PCR-prov, trots att hen inte längre är smittsam. Det beror på att PCR-provet även analysera icke smittsamt, inaktivt, virus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.