882 728 läst · 19 362 svar
883k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
engs skrev:
Precis jag tror inte man har gjort skillnad på det så det överlappar säkert.
Antalet vaccinerade är egentligen 33% så jag förväntar min ändå att totalen det hamnar runt 50%
Vi har också en situation där antalet vaccinerade i huvudsak är äldre och underrepresenterade i sjukdomsstatistiken och vise versa.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Medan det är de under 50 år som är de som sprider mest. Att 80 % över 65 år är vaccinerade är bra för dem men det påverkar just inte samhällsspridningen.Ulltand skrev:
Vare sig Israel eller Storbritannien verkade se någon nämnvärd vaccinationseffekt innan de var uppe i 50 % vaccinerade och då följde befolkningen restriktionerna bättre än vad vi ser i Sverige för närvarande.
För flockimmunitet lär väl krävas minst 70 % med den brittiska varianten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Australien räknar med att ha sina gränser stängda till sent 2022.
Det ger väl en viss indikation på vad de tror om smittoläget i världen framöver.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 04.16
Det ger väl en viss indikation på vad de tror om smittoläget i världen framöver.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Fohm:s uttalanden i frågan:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/forskare-vill-vaccinera-barn-mot-covid-19-1.46304768
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Nu kan de som ligger nedsövda i respirator få träna under tiden för att deras muskler inte ska förtvina så mycket under tiden: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/fysioterapeuter-har-en-viktig-roll
Det stämmer bra att under 50 år är störst smittspridare men nu vaccinerar man grupper under 60 år och så klart smittar dom också.BirgitS skrev:
Vi låg på ett R-tal runt 1 när Britten gjorde entré och det sköt i höjden. Nominellt till ca R =1.5
Halverar man det R-värdet pga sjukdom och vaccin kommer lång under 1 men det speglar inte verkligen helt bra så jag stannar vid att säga att det är under 1 nu och sjunkande.
Till det kommer draghjälp av värme i nästa vecka.
Jag ser i abborrmagen att alla kurvor kommer att peka nedåt from nu.
Australien ger ett ansikte åt Försiktighetsprincipen. Men jag tror att det finns många svenskar som vill ut och resa långt innan 2023.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Jovisst, men det tar några veckor innan vaccineringen skyddar.Ulltand skrev:
Det sista förstår jag inte.Ulltand skrev:
R låg under 1 i Sverige i januari eftersom antalet bekräftade fall sjönk. Antalet bekräftade fall sjönk i England (R < 1) innan vaccineringen hade effekt trots att deras variant dominerade. Antalet bekräftade fall var högre vecka 17 än v.16 i Stockholm och Skåne trots att de ligger i topp 3 när det gäller antikroppsnivåer i samhället. Så saken är inte enkel utan komplicerad.
Det är ju inte så svårt att gissa det när det är vad många experter tror. Men det gäller att inte kontakterna ökar bara för att många tycker att de inte behöver bry sig längre.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Något R-tal på 1,5 har det inte varit i Sverige sen slutet av oktober.Ulltand skrev:
Den 25 april var R-talet 0,91 och den 3 maj hade det stigit till 0,99.Ulltand skrev:
Du kanske ska kolla fakta innan du skriver.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...t-momentana-reproduktionstalet-2021-05-05.pdf
Jag trodde du var uppkopplad mot Gud!Ulltand skrev:Det stämmer bra att under 50 år är störst smittspridare men nu vaccinerar man grupper under 60 år och så klart smittar dom också.
Vi låg på ett R-tal runt 1 när Britten gjorde entré och det sköt i höjden. Nominellt till ca R =1.5
Halverar man det R-värdet pga sjukdom och vaccin kommer lång under 1 men det speglar inte verkligen helt bra så jag stannar vid att säga att det är under 1 nu och sjunkande.
Till det kommer draghjälp av värme i nästa vecka.
Jag ser i abborrmagen att alla kurvor kommer att peka nedåt from nu.
I det här fallet så har han inte läst på hur verkligheten utspelade sig.Jonatan79 skrev:
I stället tog han sina egna påhittade data han själv konstruerat, och extrapolerat dom som om hans gissningar varit korrekta.
Ju mer du läser av vad han skriver så förstår du
Nej det är nog rätt så ovanligt men otäckt att det kan bli påverkan på hjärnan.Nissens skrev:Du har inte funderat på hur de kunde veta något om långtidseffekter i mitten av 2020?
Jag känner flera kollegor som åkt på viruset, och de har intellektuellt mycket krävande yrken. Det är inte möjligt att se någon skillnad på deras insatser före och efter Covid, de upplever inte det heller.
Så, de här effekterna är sannolikt inte värre för covid än för mycket annat.
Inget jag läst om för influensa och förkylningar.
Lurigt virus det där och tur man klarat sig hittills.
Bra att vaccinationerna tagit bra fart nu.
Om man berättat om risk finns för kognitiv påverkan av viruset hade det nog hjälpt till att få upp folk ur soffan och vaccinera sig. Folk verkar ju överreagera på minsta lilla risk så även om det exempelvis är 1 på 100.000 som får hjärnpåverkan så hade de sprungit direkt för att boka sig på vaccination.
Precis som de blev så oroliga för AZ vaccinen. Liten risk men det blev många som sade nej till det.
Men ingen vet och kanske inte heller vill veta, ifall vaccinet har samma, eller värre effekt på hjärnan. Framtiden får utvisa det.optimum skrev:Nej det är nog rätt så ovanligt men otäckt att det kan bli påverkan på hjärnan.
Inget jag läst om för influensa och förkylningar.
Lurigt virus det där och tur man klarat sig hittills.
Bra att vaccinationerna tagit bra fart nu.
Om man berättat om risk finns för kognitiv påverkan av viruset hade det nog hjälpt till att få upp folk ur soffan och vaccinera sig. Folk verkar ju överreagera på minsta lilla risk så även om det exempelvis är 1 på 100.000 som får hjärnpåverkan så hade de sprungit direkt för att boka sig på vaccination.
Precis som de blev så oroliga för AZ vaccinen. Liten risk men det blev många som sade nej till det.
Staffans
Det kluriga för oss amatörer är att skilja på Covid och andra liknande sjukdomar, vi hoppar ju till vid varje liten ovanligt förekommande nyhet, men jag skulle tro att många av dessa skulle kunna beskrivas som "precis som vid andra influensor..." det hade gjort det lite mindre skrämmande för våra oroliga själar.Nissens skrev:Du har inte funderat på hur de kunde veta något om långtidseffekter i mitten av 2020?
Jag känner flera kollegor som åkt på viruset, och de har intellektuellt mycket krävande yrken. Det är inte möjligt att se någon skillnad på deras insatser före och efter Covid, de upplever inte det heller.
Så, de här effekterna är sannolikt inte värre för covid än för mycket annat.
Det är ju tex bekräftat, med enkla minnestest, att en vegetarisk kost försämrar hjärnans funktioner, mätt över generationer, detta gör ju inte att folk håller armlängds avstånd till isbergssalladen på ICA.