BirgitS BirgitS skrev:
Om man testar väldigt mycket kring ett bekräftat fall så hittar man många som inte har några symtom (än) och därmed förhoppningsvis bryta en smittkedja innan de har hunnit smitta någon.
Om man regelbundet screenar t.ex. alla inom äldreomsorgen kommer man att hitta fler på samma sätt.

Däremot så blir ju en mycket större andel av alla test som görs negativa än om man nöjer sig med att bara testa vid symtom.
Den delen kan jag förstå, alltså rent smittssprdningsmäsdigt (eller vad jag ska kalla det).

Men om man bara tar två slumpmässiga länder och säger t ex Sverige har registrerat 1 milj tester/resultat och Sydafrika 2 miljoner (bara påhittat alltså).

Bara siffrorna så, säger väl inget? Man måste väl ha mer ”bakgrund” från landen.. för att det ska berätta något?

Tex om Sverige bara tillät ett test per person, medan Sydafrika testade alla sin sjukhuspersonal 2 ggr i veckan.. det berättar ju något iaf. Att inte så många olika människor eg testat sig i Sydafrika .. medan i Sverige var det 1 miljon helt unika.

Det man jämför måste ju vara så lika som möjligt - vilket det inte verkar vara :thinking:

(mer än när man just försöker hålla koll på själva smittspridningen)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Snigla Snigla skrev:
Den delen kan jag förstå, alltså rent smittssprdningsmäsdigt (eller vad jag ska kalla det).

Men om man bara tar två slumpmässiga länder och säger t ex Sverige har registrerat 1 milj tester/resultat och Sydafrika 2 miljoner (bara påhittat alltså).

Bara siffrorna så, säger väl inget? Man måste väl ha mer ”bakgrund” från landen.. för att det ska berätta något?

Tex om Sverige bara tillät ett test per person, medan Sydafrika testade alla sin sjukhuspersonal 2 ggr i veckan.. det berättar ju något iaf. Att inte så många olika människor eg testat sig i Sydafrika .. medan i Sverige var det 1 miljon helt unika.

Det man jämför måste ju vara så lika som möjligt - vilket det inte verkar vara :thinking:

(mer än när man just försöker hålla koll på själva smittspridningen)
Precis, man behöver "bakgrunden" och det är ju därför som det är så vanskligt att jämföra lösryckt statistik från olika länder. Det gäller ju oavsett om det gäller rapporterade bekräftade fall eller om det gäller antalet avlidna eller något annat.

Tillägg: Det går ju inte ens att jämföra bekräftade fall i Sverige över tid eftersom det har ändrats så mycket vilka som testas allteftersom regionerna har byggt upp analysmöjligheter och smittspårningskapacitet.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Eleverna från Nederländerna i studien var mellan 8-11 år. Precis före första skolstängningen på grund av coronapandemin i mars 2020, gjordes de vanliga nationella proven i läsning, räkning och stavning. Under åtta veckor hade eleverna distansundervisning. Sen var det dags för nästa nationella prov i juni.
Men snittet i testen för läsning, skrivning och matte visade att eleverna knappt lärt sig något alls under två månaders distansundervisning.
Om tappet går att ta igen återstår att se. Nederländernas regering har hittills satsat motsvarande 80 miljarder kronor extra för att elever ska kunna ta igen förlorad kunskap.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nederlandska-elever-larde-inget-under-skolstangningen

:(

• Ledsen
  • Wow
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Hundar som kan upptäcka covidinfekterade personer i Finland har vi ju hört talas om men nu håller Nederländska forskare på och tränar bin.
I en studie vid Wagenigens universitet har forskarna gett vanliga honungbin en sockerlösning efter att de fått lukta på positiva coronatester. Enligt forskarna sträcker bina sedan ut sin snabel när de kommer i kontakt med ett positivt prov.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 17.32

• Wow
Snigla
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du några uppgifter om hur många som ingår i olika typer av riskgrupper?
Intressant fråga!
Det tror jag ingen vet helt klart, inte ens vårdcentralerna förrän de har gått igenom sina listade patienters diagnoser,
det är ju många diagnoser som nu finns med i den medicinska riskgruppen.
Jag såg för länge sen nån siffra på riskgrupp ang vaccination för vanliga säsongsinfluensan o vad jag minns så var där siffran ca 5-10% av befolkningen, alltså då en osäker siffra samt att då räknades även de över 60 år in men samtidigt täckte siffran inte upp lika många diagnoser då som tas upp nu.
Det kanske kommer bättre siffror på det när väl medicinsk riskgrupp under 60år fas 3 är vaccinerad om info om dessa lämnas in?

tusenett skrev:
Är det verkligen FoHM som ansvarar för det? Är det inte regionerna själva som ska sätta upp hur det ska gå till i praktiken?

Jag trodde FoHM mest satte upp rekommendationerna för prioriteringarna sen är det regionerna som implementerar.
Enligt Region Stockholm så ska vi följa Folkhälsomyndighetens rek.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
B brfbo skrev:
Intressant fråga!
Det tror jag ingen vet helt klart, inte ens vårdcentralerna förrän de har gått igenom sina listade patienters diagnoser,
Jag såg för länge sen nån siffra på riskgrupp ang vaccination för vanliga säsongsinfluensan o vad jag minns så var där siffran ca 5-10% av befolkningen, alltså då en osäker siffra samt att då räknades även de över 60 år in men samtidigt täckte siffran inte upp lika många diagnoser då som tas upp nu.
Det kanske kommer bättre siffror på det när väl medicinsk riskgrupp under 60år fas 3 är vaccinerad om info om dessa lämnas in?
Okej, det hade ju varit intressant att veta.

När det gäller influensavaccin såg jag vid något tillfälle att ungefär 1 % av befolkningen under 65 år vaccinerar sig (50 % över).

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Fairlane
B brfbo skrev:
Intressant fråga!
Jag misstänker att problemet är att vårdcentralerna måste gå igenom alla journaler för att se vilka som ligger i riskgrupp. Troligen finns det inget bra systemstöd för att be systemet om alla som har diagnos X, eller diagnos Y, så det blir manuellt arbete som tar tid. Sen när man får en överblick över vilka det är så måste man få kontakt med personerna och sen måste vårdcentralen beställa hem vaccin.
Som sagt, det är bara en gissning så jag kan ha tvärfel.

• Gilla
  • Haha
optimum och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Israel har kommit med ytterligare data om vad de ser för resultat med Pfizers vaccin och denna gång gäller det data fram till 3 april då drygt 2/3 av de över 16 år hade vaccinerats två gånger.
Med en så stor volym vaccinerade personer kan forskarna även visa att effekten i olika åldersgrupper inte skiljer sig åt på något avgörande sätt.
Studien kan också visa att två doser vaccin ger ett drygt 90-procentigt skydd mot asymtomatisk smitta, något som är viktigt för smittspridningen.
ger ett skydd mot smitta på över 95 procent. Skyddet mot covid-relaterad död är över 96 procent och mot inläggning på sjukhus och intensivvård över 97 procent.
https://www.dn.se/vetenskap/israelstudie-visar-att-vaccin-ar-vagen-ut-ur-pandemin/
Själva studien i The Lancet: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00947-8/fulltext

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Om alla som haft corona och fortfarande har aktiva antikroppar mot viruset ställer sig sist i vaccinkön för att låta andra utan immunitet gå före skulle det minska belastningen inom sjukvården med uppemot 14 procent och samtidigt rädda liv.
Den här bedömningen gör en grupp matematiker och forskare i en kommande studie.
Matematikerna har i studien räknat med att mellan 15 och 20 procent av befolkningen har aktiva antikroppar. Om alla dessa skulle skjuta upp sin egen vaccinering till förmån för de utan antikroppar skulle det minska smittspridningen och därmed antalet covidfall inom intensivvården med mellan 3 och 14 procent.
Att göra sådana här matematiska beräkningar på smittspridning och sjuklighet rymmer en hel del osäkerhet eftersom man inte kan veta hur viruset beter sig eller vilka mutationer som dyker upp.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppmaning-fran-forskare-stall-er-sist-i-kon-och-radda-liv

För det finns en del problem med att sätta det som matematikern Tom Britton och hans kollegor föreslår i system.
Men om de som ansvarar för vaccineringen skulle sortera bort människor med antikroppar måste de hålla reda på vilka som har aktiva antikroppar och hur länge dessa antikroppar ger skydd. Det skulle bli ett svårmanövrerat kontrollsystem.
Dessutom säger virusforskare att vi ännu inte har tillräcklig kunskap om exakt hur effektiva de naturliga antikropparna är. De skyddar mot allvarlig sjukdom och död, säger virusforskaren Ali Mirazimi, men det saknas fortfarande en tillräcklig forskning på området, och fortfarande vet vi inte så mycket om hur naturliga antikroppar skyddar mot nya mutationer.
Virologen Ali Mirazimi menar att matematiska beräkningar på smitta och sjuklighet är viktiga men sällan ger hela bilden, för verkligheten är ofta mer komplicerad än matematiken får den verka.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-vem-staller-sig-forst-i-vaccinkon

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ja ha. Detta var väl vad man kunde misstänka
Coronan knaprar i sig IQ också.
Som tur ej drabbad.
Luriga kinesiska snuvan.

Illustration av en människa med ljuspunkter i hjärnan, symboliserar minskad kognitiv förmåga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
optimum
  • Laddar…
LeffeA LeffeA skrev:
Ja ha. Detta var väl vad man kunde misstänka
Som tur ej drabbad.
Luriga kinesiska snuvan.

[bild]
:rofl::rofl::rofl:

BirgitS
LeffeA LeffeA skrev:
Tänk vad trevligt det är med länkar så att den som vill läsa mer kan göra det.

BirgitS BirgitS skrev:
Hundar som kan upptäcka covidinfekterade personer i Finland har vi ju hört talas om men nu håller Nederländska forskare på och tränar bin.[länk] kl. 17.32
Coolt, det kan de säkert göra.. de kan läras att hitta det mesta!
De måste bara hitta ”det” .. sedan träna järnet :)

Har flera bekanta vars katter sagt till när de har lågt socker (diabetes).

Hundar är ju mer vanligt att höra om.. men katter är är också väldigt duktiga (när det passar dem :))

Fria tider kräver alltid en andra (och helst en tredje) källa på sin info. Har påpekat deras ”journalistik” många ggr genom åren - de är inte pålitligast i världen (även om de inte alltid har fel!)

De är lite som en gigantisk personlig blogg, där man skriver om vad man vill.. hur man vill - när det passar i tiden!

Mer sensationslystna än tom Aftonbladet/Expressen.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.