882 536 läst · 19 362 svar
883k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det är ju ingenting SD eller Fria Tider ska klaga på, det betyder bara flera potentiella SD väljare.LeffeA skrev:
Sedan skulle det ju inte vara Fria Tider om de inte på något sätt kan blanda in ras eller etnicitet i nyheten
Jag visste inte att rasbiologerna redan hade kommit så långt att de hade hittat ett samband mellan ras och intelligens.
Och hur vet du att vaccinet inte har samma effekt på hjärnan?optimum skrev:Nej det är nog rätt så ovanligt men otäckt att det kan bli påverkan på hjärnan.
Inget jag läst om för influensa och förkylningar.
Lurigt virus det där och tur man klarat sig hittills.
Bra att vaccinationerna tagit bra fart nu.
Om man berättat om risk finns för kognitiv påverkan av viruset hade det nog hjälpt till att få upp folk ur soffan och vaccinera sig. Folk verkar ju överreagera på minsta lilla risk så även om det exempelvis är 1 på 100.000 som får hjärnpåverkan så hade de sprungit direkt för att boka sig på vaccination.
Precis som de blev så oroliga för AZ vaccinen. Liten risk men det blev många som sade nej till det.
Och bara för att du inte läst om andra pandemier som influensan i detta avseendet, så behöver ju inte det betyda något.
Tyvärr inte, men om det diskuterats då kanske det var i gamla coronatrådenoptimum skrev:För mig var det en nyhet att det ger effekter på kognitiva kvalitén.
Tidigare har jag känt till att man tappar lukt och smak.
Tänk vad tråkigt för de som redan från början haft låg nivå på sådant.
Kommer säkert fram mer saker detta vidriga virus kan ställa till med.
Har du bra uppgift om var i denna tråd man kan läsa om detta?
Jag tror Svenskarna kan bytas mot människorna, folk är på väg att springa ut på gatorna runt om i hela Europa, om vi ska hålla tillbaka massorna efter vaccination så får det förmodligen bli med metoder som i Belarus eller Kina.Snigla skrev:
Det är väsentligt enklare att hålla kvar folk på en ö som inte går att nå utan båt eller flyg men i Europa ser det lite annorlunda ut.
BirgitS skrev:Jovisst, men det tar några veckor innan vaccineringen skyddar.
Det sista förstår jag inte.
R låg under 1 i Sverige i januari eftersom antalet bekräftade fall sjönk. Antalet bekräftade fall sjönk i England (R < 1) innan vaccineringen hade effekt trots att deras variant dominerade. Antalet bekräftade fall var högre vecka 17 än v.16 i Stockholm och Skåne trots att de ligger i topp 3 när det gäller antikroppsnivåer i samhället. Så saken är inte enkel utan komplicerad.
Det är ju inte så svårt att gissa det när det är vad många experter tror. Men det gäller att inte kontakterna ökar bara för att många tycker att de inte behöver bry sig längre.
Vi låg runt R=1 när den brittiska mutationen började spridas. Vi har inte vidtagit några nya åtgärder vilket medför att R går mot 1,5 medan muationen tar över.
När sedan immuniteten ökar av vaccin och sjukdom (50%) ger det ett teoretiskt slutligt R-värde på 0,75.
Alltså ligger vi klart under 1 nu och snabbt sjunkande.
Visst sa JC nått liknande i går men jag sa det å andra sidan i januari första gången
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Inte sant. Se #7853Ulltand skrev:
Har du ingen aning om att R-talet har pendlat strax över (och lite under) 1 sen i februari?
Ska man tala om någon trend så är det väl snarast ett konstant värde på knappt 1,1.
Inte sant, se ovan.Ulltand skrev:
Inte vet jag vad du sa i januari men just nu verkar du ju inte veta något om R-talet i Sverige i år.Ulltand skrev:
Första delen - korrekt!D djac skrev:Jag tror Svenskarna kan bytas mot människorna, folk är på väg att springa ut på gatorna runt om i hela Europa, om vi ska hålla tillbaka massorna efter vaccination så får det förmodligen bli med metoder som i Belarus eller Kina.
Det är väsentligt enklare att hålla kvar folk på en ö som inte går att nå utan båt eller flyg men i Europa ser det lite annorlunda ut.
Andra delen - se första delen igen.. den förklarar det vesäntliga om människor. De ska inte behövas ”hållas kvar”.. varken på öar eller annat.
De tänker som sagt alltid på hur de mår, vad de vill göra, när de vill göra nått.. när de vill bestämma!
Alla människor gör inte fel, alla är inte dumma.. finns hur mycket bra folk som helst - men egoismen flödar i samhället!
Det han skrev var ju sina egna teorier om hur R-talet skulle gå upp 50% när den brittiska mutationen kom.BirgitS skrev:
Det han skriver om nu är en extrapolering på de siffrorna han själv kom fram till och tror att det är så historiken ser ut, för vore det något annat skulle han ju haft fel.Att nu verkligheten inte blev som han tänkt bryr han sig inte om, han fortsätter att argumentera för sin sak.
För en del är det ju viktigare att man själv står som "vinnare" i en diskussion, än att man kan försöka få reda på hur världen EGENTLIGEN ser ut. De brukar fortsätta argumentera för sin sak även efter att de blivit motbevisade, argumenten börjar till slut bli helt galna.
Det påminner en del om religion.
Nu kanske jag lägger min fråga i helt fel tråd, men jag hittade ingen bättre...
Jag sökte information om hur många som tvingats till sjukhusvård av hur många som insjuknat, men lyckades inte utläsa ett klart svar från statistik hos FHM. Är det någon som har koll?
Jag sökte information om hur många som tvingats till sjukhusvård av hur många som insjuknat, men lyckades inte utläsa ett klart svar från statistik hos FHM. Är det någon som har koll?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Eftersom man inte vet hur många som har insjuknat så går det ju inte att veta det. Det är ju inte alla som blivit smittade/sjuka som testar sig. Men du hittar statistik om inskrivningar på sjukhus och IVA på sidan https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/K Kurtivan skrev:
Finns Exel-filer att ladda ner där och som du sen skulle kunna jämföra med bekräftade fall om du vill och Excel-fil för de bekräftade fallen hittar du här: https://www.folkhalsomyndigheten.se...istik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/
Nja, jag ser det inte så, det är helt normalt mänskligt beteende, människan vänjer sig vid risker, du kan bara hålla folk i schack med en risk ett kort tag, det kommer inte ändra sig.Snigla skrev:Första delen - korrekt!
Andra delen - se första delen igen.. den förklarar det vesäntliga om människor. De ska inte behövas ”hållas kvar”.. varken på öar eller annat.
De tänker som sagt alltid på hur de mår, vad de vill göra, när de vill göra nått.. när de vill bestämma!
Alla människor gör inte fel, alla är inte dumma.. finns hur mycket bra folk som helst - men egoismen flödar i samhället!
I det här fallet så är uppsidan av ett fritt liv, med utbildningar, näringsliv, ekonomier, rekreation dessutom oerhört stor. Det är inte dags att gemensamt dricka kool aiden ännu.
Mycket av det som folk instinktivt vill göra är också det som måste göras för att inte ytterliggare förstöra framtiden, ser inga problem med att folk räddar sig själv och oss alla.
Skulle coronan mutera till något väldigt dödligt så kan detta nog förändra saken, då påminns folk och man kan förmodligen använda det för att begränsa de ett litet tag till, men sannolikt kortare för varje gång.
Jag var där och botaniserade lite men blev inte klokare på hur det förhåller sig med hur stor andel som måste få sjukhusvård av de som insjuknat, men det är ju förstås som du säger, totala antalet insjuknade vet man inte. Finns det någon kvalificerad bedömning ändå tro?BirgitS skrev:Eftersom man inte vet hur många som har insjuknat så går det ju inte att veta det. Det är ju inte alla som blivit smittade/sjuka som testar sig. Men du hittar statistik om inskrivningar på sjukhus och IVA på sidan [länk]
Finns Exel-filer att ladda ner där och som du sen skulle kunna jämföra med bekräftade fall om du vill och Excel-fil för de bekräftade fallen hittar du här: [länk]