harry73
B b8q skrev:
Kan förklara varför så många avlider i Indien trots att deras medelålder inte är så hög:
Hur menar du att många avlider i Indien?
I USA avlider nu ca 750 per dygn, som är ungefär 2,3 per miljon invånare (toppen var 3400 per dygn som motsvarar drygt 10 per miljon invånare.

I Indien sitter man nu på en topp med 4000 dödsfall per dygn, men pga den stora befolkningsmängden är det bara 2,8 dödsfall per dygn och miljon invånare.

Sedan tror jag inte ett dugg på Indiens statistik, varken antal dödsfall eller antal smittade, men det gör jag inte heller för många andra länder (t ex USA)

Så jag undrar uppriktigt vilken statistik du baserar ditt inlägg på.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Jag skulle säga att det är något ganska uppenbart "som inte stämmer", det är inte rimligt att Sverige skulle ha i vissa fall multiplar av smittade, samtidigt som vi har relativt låg belastning på vården.

Sen vad det beror på kan man ju spekulera i men att det inte beror på att de som bor i Sverige generellt får mindre besvär av corona, eller att det skulle vara en Svensk mutation som har blivit avsevärt mildare än de som finns i andra länder, det kan man nog med fog anta.

Den gamla vanliga sanningen verkar mer rimlig, "JÄMFÖR ALDRIG STATISTIK MELLAN LÄNDER".
Som sagts.
När vi mer eller mindre lät sjukan härja fritt på vårdhemmen så folk dog i drivor, kan det ha resulterat i att det inte finns så många skröpliga kvar som behöver sjukvård.

Statestik, är en typ av lögn. Sverige ljög i Pisaundersökningen genom att utesluta olämpliga elever, för att få ett bättre resultat.
Så, då kan man ju fundera på vad som manipulerats med Coronastatestiken?
Det är säkert inte bara Sverige som har skruppelfria politiker och tjänstemän.

Staffans

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Som sagts.
När vi mer eller mindre lät sjukan härja fritt på vårdhemmen så folk dog i drivor, kan det ha resulterat i att det inte finns så många skröpliga kvar som behöver sjukvård.
Folk dog inte i drivor. I Spanien flydde omsorgspersonal därför att avlidna låg kvar så länge att de började lukta, det har staplats liksäckar i korridorer i vissa länder osv. och då kan man börja prata om drivor.

Inte ens hälften av de som smittades på äldreboendena avled. Långt ifrån alla äldreboenden har haft något bekräftat fall över huvud taget.

Låt bli att överdriva!
Det gör ju bara att folk ignorerar vad du skriver eller drar slutsatsen att du alltid överdriver och därmed alltid tror att det är typ en bråkdel så allvarligt som du skriver.

Ett år har gått och det är kommit in nya skröpliga människor på äldreboendena. Kom ihåg att det är normalt att bara leva i typ något år efter inskrivning där jämnt så omsättningen är alltid hög.

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
USA stödjer ett internationellt förslag om att tillfälligt slopa patentreglerna för coronavaccin.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 01.41

Då får vi hoppas att det snart kan starta upp nya vaccinfabriker som kan tillverka billiga vacciner så att även låginkomstländer kan vaccinera sin befolkning så att inte fler farligare varianter uppstår.

Ulltand Ulltand skrev:
Det här är märkligt. Man kan inte säga vilken typ av biverkan det var pga patientsekretessen!?

Hur ska forskningen komma framåt och lära av fallet om allt är hemligt?
Att det är hemligt för dig betyder inte att det är hemligt för forskare, vårdpersonal och andra inblandade. Det har vi ju diskuterat tidigare här i tråden, har ditt selektiva minne trollat bort den informationen?

Dags att dra ner på egocentriken lite, det är inte DU som skall ha all info och göra bedömningar, det görs av kompetenta människor som jobbar med detta dagligen.
Tro fan att man inte delar ut patientjournaler till googleepidemiologer!

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
@Staffans2000
Till dig som tror att folk inte vill vaccinera sig i någon större utsträckning:
Igår öppnade Stockholm bokningen för 55-59 år, vilket är närmare 150 000 människor.
Inom en timme hade 20 000 stockholmare bokat tid.
Vi startade vid lunch och vid åtta på kvällen hade 78 000 av våra 150 000 tider bokats upp, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i region Stockholm i Morgonstudion.
Den senaste veckan har vården delat ut 500 000 doser i veckan, ett antal som väntas öka till 700 000 de kommande veckorna.
Från Morgonstudion i SVT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 06.48

Redigerat:
Fairlane
optimum optimum skrev:
Du fick sista ordet, nöjd?
Det är inte det viktiga för mig, men du har presenterat ett antal saker som inte stämmer och ignorerat när i påpekat det för dig. Jag hade tyckt det var bättre om du skrev något i stil med "Jag missade Saras kommentar i sammanhanget och jag förstår att siffrorna på worldometers inte kan användas för att läsa ut aktuell testning (åtminstone inte de siffrorna)". Det hade känts ärligare än att bara lägga ner och att du tror på de siffror som rapporteras in. Jag tror att många länder rapporterar in korrekt och många uppenbart inte gör det, men jag inser också att man inte kan mäta nuläge genom att titta på historik.

• Gilla
Wide Glide och 4 till
  • Laddar…
Som sagts.

Statestik, är en typ av lögn. Sverige ljög i Pisaundersökningen genom att utesluta olämpliga elever, för att få ett bättre resultat.
Så, då kan man ju fundera på vad som manipulerats med Coronastatestiken?
Det är säkert inte bara Sverige som har skruppelfria politiker och tjänstemän.

Staffans
Ja och nu fortsätter de igen! nu med att låta många i medicinska riskgruppen leva väldigt isolerat och inte prioritera de väldigt sköra som med större risk riskerar sina liv om de blir sjuka i Covid, de prioriterar inte nu att vaccinera den Medicinska riskgruppen i fas 3 ex hjärtsjuka mfl då de inte ser till att vårdcentralerna får vaccin, vårdcentralerna dit de flesta i medicinsk riskgrupp ska vända sig till för att få vaccination, sen när de dessutom släpper på att låta 150 000 "friska" personer i fas 4 få vaccin före den medicinska riskgruppen i fas 3 så borde det vara väldigt svår för även den mest ordföra att bortförklara att i det här landet tar vi inte hand om och värnar om de svagaste.
Så ser det ut i region stockholm! (jag har kollat flera vårdcentrale, och som inte har vaccin till medicinska riskgruppen i fas 3)
Jag som själv arbetat i vården och värnat om de svaga har så svårt att acceptera att dessa människor som sitter och styr(och som jag kanske tom vårdat någongång)inte skyddar de svaga.
Dessutom är jag på riktigt förbannad!

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Till dig som tror att folk inte vill vaccinera sig i någon större utsträckning:
Bigrgit birgit.
Nu hittar du på igen!
Jag sade att jag känner tre personer som inte tänker vaccinera sig och att jag naturligtvis inte vet ifall det är en slump eller inte.
Vilket på inget sätt är detsamma som: -"tror att folk inte vill vaccinera sig i någon större utsträckning".

Så innan du börjar beskylla andra för att överdriva. -Investera i en spegel först!

Staffans

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Ja och nu fortsätter de igen! nu med att låta många i medicinska riskgruppen leva väldigt isolerat och inte prioritera de väldigt sköra som med större risk riskerar sina liv om de blir sjuka i Covid, de prioriterar inte nu att vaccinera den Medicinska riskgruppen i fas 3 ex hjärtsjuka mfl då de inte ser till att vårdcentralerna får vaccin, vårdcentralerna dit de flesta i medicinsk riskgrupp ska vända sig till för att få vaccination, sen när de dessutom släpper på att låta 150 000 "friska" personer i fas 4 få vaccin före den medicinska riskgruppen i fas 3 så borde det vara väldigt svår för även den mest ordföra att bortförklara att i det här landet tar vi inte hand om och värnar om de svagaste.
Så ser det ut i region stockholm! (jag har kollat flera vårdcentrale, och som inte har vaccin till medicinska riskgruppen i fas 3)
Jag som själv arbetat i vården och värnat om de svaga har så svårt att acceptera att dessa människor som sitter och styr(och som jag kanske tom vårdat någongång)inte skyddar de svaga.
Vården i ett nötskal. Fokus på sin egen organisation och produktion och inte tjänsten som levereras. Inget nytt och kommer aldrig förändras.

• Ledsen
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Bigrgit birgit.
Nu hittar du på igen!
Jag sade att jag känner tre personer som inte tänker vaccinera sig och att jag naturligtvis inte vet ifall det är en slump eller inte.
Vilket på inget sätt är detsamma som: -"tror att folk inte vill vaccinera sig i någon större utsträckning".

Så innan du börjar beskylla andra för att överdriva. -Investera i en spegel först!

Staffans
Du har vid ett flertal tillfällen uttryckt stor skepsis när det gäller folks vaccinationsvilja, t.ex. mer eller mindre sagt att du inte tror på de undersökningar som har gjorts om vaccinationsviljan. Stämmer inte det?

BirgitS
I Sverige är det ännu en bra bit kvar innan man uppnår en vaccinationstäckning på 60 procent, och innan dess är Sverige exponerat för en eventuell ny virusvariant, säger Joakim Dillner, professor i infektionsepidemiologi vid Karolinska institutet.
– Det är nu som det är som allra farligast för vi har fortfarande ganska många nysmittor och det är väldigt många som inte är vaccinerade. Så uppstår det en ny variant i Sverige just nu så skulle den sprida sig mycket fortare än den gamla stammen, säger Joakim Dillner.
– Vi vill inte ha något halvscenario, eftersom det bäddar för nya varianter och de vill vi inte ha i dag. Vi kan gärna ha dessa om ett halvår. För då kan vi sätta upp olika system och ta hand om dem. Men inte nu när vi har en stor samhällsspridning, och det är därför vaccinationen ska gå fort.
Länder där de olika virusvarianterna har hittats har en gemensam nämnare, i det att de vid tillfället hade en mycket hög samhällsspridning, säger Ali Mirazimi.
– England, Brasilien och Sydafrika hade alla en stor samhällsspridning, och det är länder med mycket folk. Det är därför vi tjatar om att det inte räcker att vaccinera oss själva. För att minska risken ska världen vara säker och den processen ska gå fort, säger han.
https://www.dn.se/sverige/epidemiolog-det-ar-nu-som-det-ar-som-allra-farligast/

På onsdagen meddelade tyska Curevac att det är osäkert om man kommer att kunna leverera så stora volymer av sitt vaccin som planerat på grund av att man inte får viss materiel från USA.
De amerikanska restriktionerna gör nu att Curevac bland annat saknar en speciell typ av plastbehållare men också de byggstenar som utgör den genetiska koden i vaccinets aktiva ingrediens, det så kallade budbärar-rna:t.
Enligt kontraktet skulle Sverige ha fått 1,4 miljoner doser med start redan i april. I stället kommer Curevac att leverera 139.000 doser.
Indien är ett annat exempel där USA har stoppat exporten av råvaror och komponenter som är avgörande för vaccinframställning med hänvisning till patentbestämmelser.
https://www.dn.se/sverige/bergstrom-usas-exportforbud-paverkar-inte-sveriges-vaccinationer/

B brfbo skrev:

så kanske det är i Stockholm! Jag vet inte. Har exempel från västra götaland, där syskon har fått vaccin innan de skulle fått pga riskgrupp.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Smittskyddsläkaren i Norrbotten berättar:
Det är skillnad att dö av covidinfektion eller dö med den.
Sedan utbrottets början har 252 länsbor avlidit enligt regionens statistik.
Socialstyrelsen räknar på ett annorlunda sätt och redovisar de som dött av infektionen. Den siffran är i skrivande stund 239 länsbor – eller 13 personer färre än regionens siffror.
Den senaste tiden, och efter vaccinets intåg, är trenden att fler har dött med – snarare än av – covid-19.
– Det gäller även de som är under 70 år, säger han och fortsätter:
– Och bland dessa så är den absoluta majoriteten personer som haft andra ganska allvarliga sjukdomstillstånd.
Överdödlighet
  • 2015-2019 (snitt): 2 837 avlidna
  • Pandemiåret 2020: 3 015 avlidna (+178)
Källa: SCB
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/252-norrbottningar-avlidna-i-covid-19-yngst-43-ar

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.