885 270 läst · 19 362 svar
885k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 291 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 291 inlägg
Men just nu så går det antagligen att peka ut en viss person på de uppgifterna, visst sjukhus i Västerbotten, just nu och för vad personen vårdas.Ulltand skrev:
Men det var väl aldrig någon på ett sjukhus som gick ut med det utan information kom från annan myndighet som Läkemedelsverket.Ulltand skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 036 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 036 inlägg
Om jag tolkar den siffran rätt så är det antal genomförda tester totalt, inte under senaste veckan eller vad man ni vill ha för tidsrymd.optimum skrev:Som vi hade förra våren. Då såg smittspridningen inte så farlig ut i förhållande till våra grannländer.
Jag har inte sett någon uppgift om att våra grannländer inte testar i samma utsträckning än vad vi gör
Detta är de uppgifter jag får tag på och ser ut som vi inte testar överdrivet mycket.
I förhållande till Danmark är vi långt efter.
Tests/1M pop
UK 2,356,125
Germany 660,529
Denmark 6,923,069
Finland 823,166
France 1,181,187
Italy 986,175
Norway 955,168
Portugal 1,049,755
Spain 1,009,473
Sweden 866,653
Switzerland 807,291
Har du något bättre?
Och påstår du att det beror på att vi testar mer än de nu får du komma med tillförlitliga uppgifter.
Källa
[länk]
I övrigt hänvisar jag återigen till den presskonferens där siffrorna presenterades och det uttalande som gjordes i samband med det (som du fått referat av). Om du litar på myndigheterna så får du väl lite på det de säger, att olika länder testar olika mycket, olika länder använder olika tester (snabbtester ja eller nej) och att olika länder rapporterar olika.
Nähä, enligt din egna info så har ju Finland testat mindre än Sverige... är Finland kass nu då?optimum skrev:Jag har inte sett någon uppgift om att våra grannländer inte testar i samma utsträckning än vad vi gör
Detta är de uppgifter jag får tag på och ser ut som vi inte testar överdrivet mycket.
I förhållande till Danmark är vi långt efter.
Tests/1M pop
UK 2,356,125
Germany 660,529
Denmark 6,923,069
Finland 823,166
France 1,181,187
Italy 986,175
Norway 955,168
Portugal 1,049,755
Spain 1,009,473
Sweden 866,653
Switzerland 807,291
Har du något bättre?
Och påstår du att det beror på att vi testar mer än de nu får du komma med tillförlitliga uppgifter.
Källa
[länk]
Som jag uppfattar det vet du eller tror att vi testar mer just nu än andra länder.Fairlane skrev:Om jag tolkar den siffran rätt så är det antal genomförda tester totalt, inte under senaste veckan eller vad man ni vill ha för tidsrymd.
I övrigt hänvisar jag återigen till den presskonferens där siffrorna presenterades och det uttalande som gjordes i samband med det (som du fått referat av). Om du litar på myndigheterna så får du väl lite på det de säger, att olika länder testar olika mycket, olika länder använder olika tester (snabbtester ja eller nej) och att olika länder rapporterar olika.
Då får du komma med trovärdiga bevis för din teori.
Det jag kom med vara fakta från ländernas rapportering av antal tester.
Även i de uppgifterna ser vi att olika länder testar olika mycket.
Exempelvis Danmark testar ofantligt mer än Sverige.
Så vänligen återkom med fakta eller så förblir ditt inlägg endast obevisade teorier.
Serbien har fattat det här med piska och morot som jag brukar tjata om. De som vaccinerar sig under maj månad får 250 kr (ganska lite kan man dock tycka), och de som väljer att INTE vaccinera sig och sen blir sjuka, får ingen sjukersättning.
Låter rätt klokt att ge viss ersättning. T.ex. förlorad arbetsinkomst för att man tar ledigt och besöker vaccinationsställe. Även viss kompensation för resor.B b8q skrev:
Konstigt att inte det varit uppe här i Sverige.
Jag fick tid 09:30 en torsdag och det var då jag hade arbetstid. Nu har jag relativt bra förmåner så jag kan lägga min arbetstid som det passar ändå. Men många får ta flex, kompledigt mm för att åka till vaccinationer.
Givetvis kommer säkert många företag låta de anställda göra det på arbetstid då det är bra för hälsan hos personen och företaget. Dock inte kompensation för resor.
Men hade jag fått 250 kr hade jag skänkt dem till någon mer behövande. En fond kanske för all personal på IVA som sliter enormt mycket nu.
Men det där med inte få sjukersättning vore intressant. De kan ju ta ut semesterdagar om de blir sjuka och vägrar vaccin. Dock risk att de går sjuka till jobbet så det kan få fel effekt.
Och enligt det inlägget du lade in så testar Sverige mer än Finland. Så enligt dina egna bevis så testar Sverige ”mer än andra länder”.optimum skrev:Som jag uppfattar det vet du eller tror att vi testar mer just nu än andra länder.
Så vänligen återkom med fakta eller så förblir ditt inlägg endast obevisade teorier.
Betyder det att Finland nu hamnat på din shitlist?
För du läser väl informationen innan du sprider den omkring dig?
Skall bli intressant att se om du nu kommer att prata lika illa om Finland som du brukar göra om Sverige. För du är väl konsekvent?
Redigerat:
Låst artikel så jag detta är allt. Här finns en möjlig koppling till långtidscovid,
""I Lund har patologer hittat Sars-Cov-2 i nervceller i hjärnan på människor som har dött av covid.
Flera av patienterna har visat kraftiga neurologiska symtom men man har också hittat virus i hjärnan hos patienter som inte har visat upp några neurologiska symtom.
– Hjärnan är ett stort och privilegierat organ, men det kan också bli en farlig återvändsgränd, säger Elisabet Englund, som är professor vid Lunds universitet och överläkare inom klinisk genetik och patologi.""
https://www.expressen.se/kvallsposten/har-ser-man-coronavirus-i-hjarnan-ar-intressant/
""I Lund har patologer hittat Sars-Cov-2 i nervceller i hjärnan på människor som har dött av covid.
Flera av patienterna har visat kraftiga neurologiska symtom men man har också hittat virus i hjärnan hos patienter som inte har visat upp några neurologiska symtom.
– Hjärnan är ett stort och privilegierat organ, men det kan också bli en farlig återvändsgränd, säger Elisabet Englund, som är professor vid Lunds universitet och överläkare inom klinisk genetik och patologi.""
https://www.expressen.se/kvallsposten/har-ser-man-coronavirus-i-hjarnan-ar-intressant/
Vaccintillverkaren Moderna meddelade sent på onsdagskvällen svensk tid att en tredje modifierad dos av Modernavaccinet ger bra skydd mot virusmutationer, speciellt de brasilianska och sydafrikanska varianterna. Extradosen har testats på frivilliga som redan fått sina två ordinarie doser och har då visat att det skyddar mot de ovan nämnda varianterna, som båda anses vara mer resistenta mot andra vaccin
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 036 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 036 inlägg
Nu tror jag du är helt ute och cyklar.optimum skrev:Som jag uppfattar det vet du eller tror att vi testar mer just nu än andra länder.
Det hela började med att du i inlägg #7661 skrev:
Tänkbara faktorer:
Motstånd mot vaccin?
Motstånd mot munskydd?
Svårt att följa myndigheternas råd?
Svårt att tänka själva?
Mer?
Jag svarade i inlägg #7667 med en fråga: "Hur mycket testas i olika länder?" (sopm du tydligen uppfattar som ett påstående som jag ska bevisa?!
I inlägg #7680 skriver du:
"Det var ansvariga för pressträffen som visade bilden och då går de i god för att uppgifterna stämmer. Annars hade de sagt det." (min fetning), vilket jag i inlägg #7687 visade att myndigheterna faktiskt nämnde problemet med tillförlitligheten på sifforna, för att tester och rapportering var olika i olika länder. Du har väl ändå sett presskonferensen? eller tar du bara bilden från Aftonbladet utan sammanhang?
I inlägg #7751 radar du upp siffror om hur olika länder testar (obs, din skrivning "testar") och jag påpekar i inlägg #7755 att de siffrorna är ackumerade siffror över tester från pandemins start. Det innebär att bara för att ett land har högre antal tester totalt per miljon invånare så är det inte nödvändigtvis en bild av det aktuella läget.Det är skillnad på testar och har testat.
Nej, jag kommer inte bevisa att Sverige nu testar mer än andra länder, för det har jag aldrig påstått.
Jag tycker vi lägger ned detta.Fairlane skrev:Nu tror jag du är helt ute och cyklar.
Tänkbara faktorer:
Motstånd mot vaccin?
Motstånd mot munskydd?
Svårt att tänka själva?
Mer?
Jag svarade i inlägg #7667 med en fråga: "Hur mycket testas i olika länder?" (sopm du tydligen uppfattar som ett påstående som jag ska bevisa?!
"Det var ansvariga för pressträffen som visade bilden och då går de i god för att uppgifterna stämmer. Annars hade de sagt det." (min fetning), vilket jag i inlägg #7687 visade att myndigheterna faktiskt nämnde problemet med tillförlitligheten på sifforna, för att tester och rapportering var olika i olika länder. Du har väl ändå sett presskonferensen? eller tar du bara bilden från Aftonbladet utan sammanhang?
I inlägg #7751 radar du upp siffror om hur olika länder testar (obs, din skrivning "testar") och jag påpekar i inlägg #7755 att de siffrorna är ackumerade siffror över tester från pandemins start. Det innebär att bara för att ett land har högre antal tester totalt per miljon invånare så är det inte nödvändigtvis en bild av det aktuella läget.Det är skillnad på testar och har testat.
Nej, jag kommer inte bevisa att Sverige nu testar mer än andra länder, för det har jag aldrig påstått.
Vi har olika uppfattning och jag fortsätter tro på vad myndigheterna redovisar samt den data som de rapportera in till https://www.worldometers.info/coronavirus/
Jag skulle säga att det är något ganska uppenbart "som inte stämmer", det är inte rimligt att Sverige skulle ha i vissa fall multiplar av smittade, samtidigt som vi har relativt låg belastning på vården.Fairlane skrev:Nu tror jag du är helt ute och cyklar.
Tänkbara faktorer:
Motstånd mot vaccin?
Motstånd mot munskydd?
Svårt att tänka själva?
Mer?
Sen vad det beror på kan man ju spekulera i men att det inte beror på att de som bor i Sverige generellt får mindre besvär av corona, eller att det skulle vara en Svensk mutation som har blivit avsevärt mildare än de som finns i andra länder, det kan man nog med fog anta.
Den gamla vanliga sanningen verkar mer rimlig, "JÄMFÖR ALDRIG STATISTIK MELLAN LÄNDER".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 036 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 036 inlägg
Ja, men litar du på alla länders myndigheter lika mycket? Dvs det är det som syns på worldometers...optimum skrev:
Sen hoppas jag också du litar på Sara Byfors, enhetschef på Folkhälsomyndigheten. Om du gör det och lyssnat på vad hon sa så hade du sluppit komma med dessa konstiga påståenden.
Du fick sista ordet, nöjd?Fairlane skrev: