883 104 läst · 19 362 svar
883k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det händer jättemycket märkliga saker i vården, patienter reagerar oväntat på behandlingar och mediciner varje dag, jag är rätt nöjd att de inte släpper en press release till populasen varje gång detta händer. Gillar inte att SVT gör en grej av detta heller, rätt meninglöst innan man vet mer, och kanske även efter detta.Ulltand skrev:
Hur skall man kunna sprida kunskapen om vad hen har drabbats av globalt till alla med intresse om själva symtomen är hemliga för allmänheten?B b8q skrev:
Och hur kan själva symtomen hemlighållas?
Det är fullt normalt att man i forskningen rapporterar om enskilda fall av både det ena och andra men då är ju patienten så klart sekretessad.
Man SKA inte sprida det alls förrän man är säker på sin sak (dvs fått flera bekräftade fall - ett enda kan vara en slump) - och kanske inte ens då, med hänsyn till patienten. Det räcker att behandlande läkare är informerad. Bara för att du är intresserad ska du inte få veta allt. Som tur är...Ulltand skrev:Hur skall man kunna sprida kunskapen om vad hen har drabbats av globalt till alla med intresse om själva symtomen är hemliga för allmänheten?
Och hur kan själva symtomen hemlighållas?
Det är fullt normalt att man i forskningen rapporterar om enskilda fall av både det ena och andra men då är ju patienten så klart sekretessad.
Sen kan det ju vara en biverkning som i sig avslöjar patienten, även om man tar bort all personinformation. Säg att man får knallblå hud, t.ex.
B b8q skrev:
Det är så klart inte jag som är intresserad. Jag är oroad över att ingen annan får ta del av vad som hänt. Det kan också finnas ett allmänintresse av vad som hänt. I den meningen att flera personer kanske borde undvika vaccinet på någon nu okänd grund.
Du har också fel om att man inte ska rapportera enstaka fall av något om det är allvarligt. Det görs kontinuerligt i vetenskapliga sammanhang.
Det man inte rapporterar är så klart vem som drabbats.
Jo jag tror nog att Sverige är mer likt Norge och Finland än Brasilien där det dessutom avlidit nära dubbelt så många som här.Nissens skrev:
Nej förresten jag tror inte det, jag vet att det är så.
Det är skillnad på att rapportera till tillsynsmyndigheter och liknande, och på att rapportera till allmänheten.Ulltand skrev:Det är så klart inte jag som är intresserad. Jag är oroad över att ingen annan får ta del av vad som hänt. Det kan också finnas ett allmänintresse av vad som hänt. I den meningen att flera personer kanske borde undvika vaccinet på någon nu okänd grund.
Du har också fel om att man inte ska rapportera enstaka fall av något om det är allvarligt. Det görs kontinuerligt i vetenskapliga sammanhang.
Det man inte rapporterar är så klart vem som drabbats.
Hur vet du att ingen annan än patientens läkare är informerad??? Det står ju klart och tydligt att man anmält det till Läkemedelsverket.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 172 inlägg
Så är det ju inte utan det finns säkert en hel del detaljer i anmälan till Läkemedelsverket och när det har passerat dem så blir det registrerat på vederbörligt sätt precis som alla andra biverkningar men i den publika informationen därifrån så går det inte att se var i landet det har inträffat eller exakt när. Du kan ju själv kolla den publika informationen på Läkemedelsverkets webbplats. Däremot kan forskare och EMA ha tillgång till ytterligare information. Du måste skilja på olika sekretessnivåer.Ulltand skrev:
Det går att läsa i fass eller var som helst om sjukdomar biverkningar som drabbat enskilda individer.B b8q skrev:
Det är av speciellt intresse just när det är väldigt få så att man kan fånga upp andra fall om det kommer fler.
Och då lite tidigare för att förbättra prognosen för den som drabbas.
.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 172 inlägg
Ett enda fall kan ju inte visa det.Ulltand skrev:
Läkemedelsverket kommer att utreda om det finns något samband med vaccineringen eller inte, precis som de gör med alla andra rapporter om biverkningar, och därefter uppdatera bipacksedel, FASS etc. om det behövs.
Som vi hade förra våren. Då såg smittspridningen inte så farlig ut i förhållande till våra grannländer.Fairlane skrev:Så kan det vara, men faktum kvarstår, att testar Sverige massor och övriga länder mycket mindre så kommer det svenska resultatet att se sämre ut i förhållande till andra länder. Så det enklaste sättet att få ner Sveriges siffror vore att kraftigt dra ner testningen. På pappret kommer det se bättre ut, men i praktiken är det givetvis inte bättre.
Jag har inte sett någon uppgift om att våra grannländer inte testar i samma utsträckning än vad vi gör
Detta är de uppgifter jag får tag på och ser ut som vi inte testar överdrivet mycket.
I förhållande till Danmark är vi långt efter.
Tests/1M pop
UK 2,356,125
Germany 660,529
Denmark 6,923,069
Finland 823,166
France 1,181,187
Italy 986,175
Norway 955,168
Portugal 1,049,755
Spain 1,009,473
Sweden 866,653
Switzerland 807,291
Har du något bättre?
Och påstår du att det beror på att vi testar mer än de nu får du komma med tillförlitliga uppgifter.
Källa
https://www.worldometers.info/coronavirus/
BirgitS skrev:
Jo det kan det visst göra men behöver så klart inte göra det.
Precis som när man sett att vissa drabbas av blodproppar. Man visste inte säkert sambandet i början men det gick så klart bra att rapportera det.