T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag tittar mer sällan i dessa trådar, för att minnas att du tillhör den inre kärnan av de regeringstrogna fanatikerna. Därför läste jag inlägget, som var såväl välskrivet som logiskt och såg inte det ironiska alls eftersom det du skrev, är självkarheter för oss som undsluppit hjärntvätt i omskolningsläger.

Staffan
Din vokabulär pekar på en annan sorts fanatiker, just saying...

• Gilla
  • Haha
gaidin och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
T tanaris skrev:
Din vokabulär pekar på en annan sorts fanatiker, just saying...
Jaha?

Staffan

Hörde nyss på nyheterna (SR P4) att det var gott om lediga platser på äldreboendena nu. Speciellt i Stockholmsområdet. En 4-dubbling av lediga platser.

Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
¨
Oaktat var man tittar så är spridningen på äldreboenden en spegel av spridningen i samhället.
Nej, om du hade bemödat dig om att läsa rapporten jag nyss länkade till så kan du se att i Kanada och Australien (två länder som iaf då rapporten skrevs hade relativt lite smittspridning) så står andelen covid-döda på äldreboenden för hela 80 procent (medan det i de flesta länder ligger på 30-50 procent, Sverige hade då 47).

Ja, nu gjorde jag en fuling och jämförde med extremvärden, men jag är i alla fall ärlig med det, och jag gjorde det bara för att jag störs av din onyanserade attityd. ”Oaktat var man tittar”. Nej, det är helt enkelt inte sant.
Jag har sagt det förr @Ulltand - om du bara lade in lite mer ödmjuka ord i dina inlägg, som ”troligen”, ”kanske”, ”mestadels” osv, så skulle du slippa SÅ mycket mothugg och folk skulle dessutom LYSSNA mer på dina åsikter.

Ett tips i all välmening. :heart:

Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
D
T Thomas_Blekinge skrev:
Om ordningsmakter skulle gå omkring i städer och övervakar t ex munskyddspåbud i rusningstrafik och delar ut böter på plats med 1000 kr så skulle det ha effekt, tro mig. I dagens inslag på SVT kom fram att det är kanske 60% som inte följer rekommendationen. Det är betydligt färre som bryter mot lagen om rattonykterhet för det ger höga straffvärden.
Mmm, eller för att de inte är berusade när de kör bil, de flesta lever sitt liv till största delen nyktra. Respekten för symboliska regler som saknar funktion skulle säkert vara fortsatt låg.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
D
Jag tittar mer sällan i dessa trådar, för att minnas att du tillhör den inre kärnan av de regeringstrogna fanatikerna. Därför läste jag inlägget, som var såväl välskrivet som logiskt och såg inte det ironiska alls eftersom det du skrev, är självkarheter för oss som undsluppit hjärntvätt i omskolningsläger.

Staffan
Det är nog bra och jag vet att det finns bättre forum där man kan "rasa på" lite och få ryggdunk.

Staffans2000
D djac skrev:
Respekten för symboliska regler som saknar funktion skulle säkert vara fortsatt låg.
Nej.
Inte om det sved ordentligt ifall man bröt mot dem. Ren självbevarelsedrift, oberoende av vad man själv tycker om dem.

Staffan

D
Nej.
Inte om det sved ordentligt ifall man bröt mot dem. Ren självbevarelsedrift, oberoende av vad man själv tycker om dem.

Staffan
Erfarenheter visar att vare sig livstid eller dödsstraff är tillräckligt, men man kan kanske komma på något mer drakoniskt.

Verkar lite drastiskt för ett symboliskt brott, att jämföra med att bryta mot flaggningsförordningen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Det är nog bra och jag vet att det finns bättre forum där man kan "rasa på" lite och få ryggdunk.
"Rasa på"? Det var nytt!
När ett inlägg är skrivet för att uppskattas av endast ett fåtal likasinnade, är det svårt, för att inte säga omöjligt, för en utomstående att se det roliga. Om du inte vet att det är en bilbrännare som skriver: -"det är bra att ha både polis och brandkår i kvarteret", ses det bara som ett naturligt konstaterade. Medans pyromankompisarna läser något helt annat.

När det gäller "ryggdunkande", har iallafall du hittat hem :D.

Staffan

Redigerat:
Staffans2000
D djac skrev:
Verkar lite drastiskt för ett symboliskt brott, att jämföra med att bryta mot flaggningsförordningen.
Låt oss säga att matematikern har rätt. Om så, kan den "symboliska" insatsen vara skillnaden mellan en ökning eller minskning av smittan.
Så istället för flaggning efter solnedgången kan det rent krasst vara tal om vållande till annans död eller kroppsskada. För att inte tala om de ekonomiska följderna sådan arrogans resulterar i.

Staffan

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Erfarenheter visar att vare sig livstid eller dödsstraff är tillräckligt, men man kan kanske komma på något mer drakoniskt.
Så du menar att, om en masklös djac satt på bussen och Tegnells nyinrättade maskkommando steg på och skjöt din likaledes masklöse bänkgranne. Skulle inte det påverka ditt eget maskbärande?

Staffan

Nissens
B b8q skrev:
Nej, om du hade bemödat dig om att läsa rapporten jag nyss länkade till så kan du se att i Kanada och Australien (två länder som iaf då rapporten skrevs hade relativt lite smittspridning) så står andelen covid-döda på äldreboenden för hela 80 procent (medan det i de flesta länder ligger på 30-50 procent, Sverige hade då 47).

Ja, nu gjorde jag en fuling och jämförde med extremvärden, men jag är i alla fall ärlig med det, och jag gjorde det bara för att jag störs av din onyanserade attityd. ”Oaktat var man tittar”. Nej, det är helt enkelt inte sant.
Jag har sagt det förr @Ulltand - om du bara lade in lite mer ödmjuka ord i dina inlägg, som ”troligen”, ”kanske”, ”mestadels” osv, så skulle du slippa SÅ mycket mothugg och folk skulle dessutom LYSSNA mer på dina åsikter.

Ett tips i all välmening. :heart:
Håller med, och Norge hade hela 60% på äldreboenden för några veckor sedan. Jag frågade @Ulltand om han hade någon bild av hur det kom sig att de hade större andel än Sverige som gått bort med Covid-19 på äldreboenden. Jag tror aldrig att jag fick någon kommentar på det...

Professor avslutar sin covidforskning på grund av påhopp och hot i sociala medier.

Just nu pågår ett osannolikt drama inför öppen ridå i USA men den del av världen som förstått att våra demokratiska institutioner kan sättas ur spel, inte genom invasion från en yttre fiende utan genom att använda sociala medier för att undergräva förtroendet för något man inte gillar.

Skall gatans parlament bestämma vilken forskning som skall utföras?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-hatstormen-nu-lamnar-orebrolakaren-all-covidforskning

• Ledsen
  • Arg
  • Gilla
KristinaRT och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
Jag ligger på hotell just nu i Norge. Som Svensk får jag inte äta frukost i matsalen, utan jag sitter i karantän på rummet med en jättepåse med extraalltfrukost. Bortsett från att jag blir betraktad som spetälsk, är det relativt, som vanligt.

Staffan

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Ja de har klarat sig extremt bra. Med ett undantag. Sverige.
Just det, av många skäl, några av de avgörande skälen har inte med ländernas myndigheters aktiviteter att göra.
Så om du inte bara tittar på de som klarat sig ”extremt bra” utan tittar på typ EU i stället så rasar din världsbild.
Det är svårt att förstå vad syftet är att jämföra med extremer.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.