D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så du menar att, om en masklös djac satt på bussen och Tegnells nyinrättade maskkommando steg på och skjöt din likaledes masklöse bänkgranne. Skulle inte det påverka ditt eget maskbärande?

Staffan
Jo, där når du nog rätt nivå på straff men då tror jag att jag hade undvikit bussen helt enkelt.

Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Just det, av många skäl, några av de avgörande skälen har inte med ländernas myndigheters aktiviteter att göra.
Så om du inte bara tittar på de som klarat sig ”extremt bra” utan tittar på typ EU i stället så rasar din världsbild.
Det är svårt att förstå vad syftet är att jämföra med extremer.

Och det är väldigt svårt att förstå ditt syfte, när våra "brödrafolk" plötsligt inte handlar om: torsk, lusekoftor, knivskärningar, bastu, röda korvar och elefantöl, utan istället är det trångbodda små tjocka detektiver med knavelborrar som gäller!

Staff

D
Låt oss säga att matematikern har rätt. Om så, kan den "symboliska" insatsen vara skillnaden mellan en ökning eller minskning av smittan.
Så istället för flaggning efter solnedgången kan det rent krasst vara tal om vållande till annans död eller kroppsskada. För att inte tala om de ekonomiska följderna sådan arrogans resulterar i.

Staffan
Här håller jag med dig, har man köpt maskstoryn så känns det såklart angeläget och då är man mer motiverad och benägen att följa reglerna. Om man som jag inte tror på den så känner man sig mindre motiverad och då blir det som att man ska bära en symbol bara för att någon säger det, =mindre motiverande.

Så egentligen handlar det inte om reglerna utan mer att få folk med på bussen (ursäkta ordvitsen)

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Jo, där når du nog rätt nivå på straff men då tror jag att jag hade undvikit bussen helt enkelt.
Ja, men då är vi ju överens. Med väl avvägda "avgifter" kommer trängseln i kollektivtrafiken att minska och maskanvändandet öka. :D

Staffan

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Om man som jag inte tror på den så känner man sig mindre motiverad och då blir det som att man ska bära en symbol bara för att någon säger det, =mindre motiverande.
Men, det är här den motivationshöjande kommandostyrkan kan hjälpa de klentrogna.:)

Staffan

Redigerat:
D
Men det är här den motiveringhöjande kommandostyrkan kan hjälpa de klentrogna.:)

Staffan
Jo, tyvärr förmodligen till ingen nytta gällande Corona, men kanske popularitetshöjande och till viss del tillfredsställande för en statsapparat bestående av ledare med dysfunktionell moralisk kompass. Också skönt för de i befolkningen som tycker om att bli tydligt styrda.

Men omständigheterna liknar de som historiskt har krävt sina offer, yttre omständigheter kräver syndabockar och offer, ibland blir det häxbränningar och ibland blir det annat.

• Gilla
Poxeman och 2 till
  • Laddar…
A
Jag tittar mer sällan i dessa trådar, för att minnas att du tillhör den inre kärnan av de regeringstrogna fanatikerna. Därför läste jag inlägget, som var såväl välskrivet som logiskt och såg inte det ironiska alls eftersom det du skrev, är självkarheter för oss som undsluppit hjärntvätt i omskolningsläger.

Staffan
Mitt inlägg (om än ironiskt) som handlar om det allvarliga i att forskare trakasseras till tystnad på sociala medier besvarar du med ett personligt påhopp. Det belyser ganska bra debattklimatet kring Corona idag.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Mitt inlägg (om än ironiskt) som handlar om det allvarliga i att forskare trakasseras till tystnad på sociala medier besvarar du med ett personligt påhopp. Det belyser ganska bra debattklimatet kring Corona idag.
Debatten består ju av konspirationsteoretiker som försöker hitta dolda politiska agendor vs normalt funtade människor som ser lite mer moderat på det som händer.

Konspirationsteoretikerna vinner på sin envishet, vi vanliga dödliga orkar ju inte bemöta alla galenskaper till slut, medans de mindre intellektuellt bemedlade aldrig ger upp sina påhittade teorier.

• Gilla
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Och det är väldigt svårt att förstå ditt syfte, när våra "brödrafolk" plötsligt inte handlar om: torsk, lusekoftor, knivskärningar, bastu, röda korvar och elefantöl, utan istället är det trångbodda små tjocka detektiver med knavelborrar som gäller!

Staff
Vi har helt olika världsbilder. Mitt syfte är enkelt att förstå, det är mer intressant att göra en objektiv jämförelse där extremerna är borttagna.
Vad är ditt syfte med att jämföra Sverige med extremer?
Jag tycker att det är lika galet att jämföra Sverige med Belgien som att jämföra med Norge. Båda är extremer.

• Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
D
G gaidin skrev:
Debatten består ju av konspirationsteoretiker som försöker hitta dolda politiska agendor vs normalt funtade människor som ser lite mer moderat på det som händer.

Konspirationsteoretikerna vinner på sin envishet, vi vanliga dödliga orkar ju inte bemöta alla galenskaper till slut, medans de mindre intellektuellt bemedlade aldrig ger upp sina påhittade teorier.
Jo, samma fenomen som när amerikanarna hamnade i självsvängning till den grad att det till sist verkade möjligt att störta staten genom att bryta sig in i Kapitolium, sen kom ju verkligheten ifatt och då står man där (som en meme) och ser lite dum ut.

• Gilla
gaidin
  • Laddar…
A
G gaidin skrev:

Ja, det tar också bara en liten stund och knappt någon energi alls att ta ett uns av något korrekt, vrida till det till en lögn som passar agendan, presentera den som sanning och som ett enkelt svar på något komplext.

Det tar sen väldigt mycket tid och resurser för andra att bemöta lögnerna med riktiga bevis, studier och forskningsrapporter så det är en ojämn kamp redan från start.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Wide Glide och 6 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Jo, samma fenomen som när amerikanarna hamnade i självsvängning till den grad att det till sist verkade möjligt att störta staten genom att bryta sig in i Kapitolium, sen kom ju verkligheten ifatt och då står man där (som en meme) och ser lite dum ut.
Ja, men knorren på den historien är ju att Trumpen sannolikt blir friad i Riksrätten från anklagelserna och därmed kan dyka upp på arenan igen...
USA är ett märkligt land...
Ursäkta OT..

tusenett skrev:
Ja, det tar också bara en liten stund och knappt någon energi alls att ta ett uns av något korrekt, vrida till det till en lögn som passar agendan, presentera den som sanning och som ett enkelt svar på något komplext.

Det tar sen väldigt mycket tid och resurser för andra att bemöta lögnerna med riktiga bevis, studier och forskningsrapporter så det är en ojämn kamp.
De jobbigaste är de som står högst upp på Dunning Kruger-skalan, de har lärt sig att läsa lite mer än rubriken, de kan även läsa en del studier, men de har för liten kunskap för att kunna dra korrekta eller sannolika slutsatser och har en benägenhet att hitta ett litet frö, dra långtgående slutsatser och sedan köra över alla andra med sin nyfunna kunskap som de håller bergsäkert fast vid.
De vet inte att de inte vet. Helt omöjligt att diskutera med dessa, det ser vi ju exempel på här i tråden.

En annan effekt jag sett är att en del, ofta med narcissistiska drag, hela tiden klagar på vad andra gör, framhäva sitt eget beteende som utomordentligt, och sedan skriva antingen hur bra man är, eller hur dåligt allt annat är. Även dessa är jobbiga att diskutera med men å andra sidan kommer de sällan med något inlägg i en diskussion, de vill bara framhäva sin egen förträfflighet genom att påpeka alla andras svagheter. Hade en sådan sambo en gång, känner igen beteendet tydligt här i tråden också hos vissa.

Allt detta sammantaget gör att det blir ett besvärligt klimat att diskutera i, man behöver hela tiden försvara slutsatser som ofta är helt självklara, bemöta upprepade missuppfattningar och rena lögner, om och om igen.

• Gilla
  • Älska
Ingenjören och 11 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
De jobbigaste är de som står högst upp på Dunning Kruger-skalan, de har lärt sig att läsa lite mer än rubriken, de kan även läsa en del studier, men de har för liten kunskap för att kunna dra korrekta eller sannolika slutsatser och har en benägenhet att hitta ett litet frö, dra långtgående slutsatser och sedan köra över alla andra med sin nyfunna kunskap som de håller bergsäkert fast vid.
De vet inte att de inte vet. Helt omöjligt att diskutera med dessa, det ser vi ju exempel på här i tråden.

En annan effekt jag sett är att en del, ofta med narcissistiska drag, hela tiden klagar på vad andra gör, framhäva sitt eget beteende som utomordentligt, och sedan skriva antingen hur bra man är, eller hur dåligt allt annat är. Även dessa är jobbiga att diskutera med men å andra sidan kommer de sällan med något inlägg i en diskussion, de vill bara framhäva sin egen förträfflighet genom att påpeka alla andras svagheter. Hade en sådan sambo en gång, känner igen beteendet tydligt här i tråden också hos vissa.

Allt detta sammantaget gör att det blir ett besvärligt klimat att diskutera i, man behöver hela tiden försvara slutsatser som ofta är helt självklara, bemöta upprepade missuppfattningar och rena lögner, om och om igen.
Japp, och samma personer återkommer om och om igen i olika trådar :p

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Bara för att lyfta ut ett feltänk.

Hur många tror det bor i Norrlands inland? Precis nästan ingen. Ungefär som i norra Finland.

Men är det liknande klimat i Stockholm, Oslo och Helsingfors? Ja!

Och i Malmö och Köpenhamn? Ja!

Alltså så har det ingen betydelse hur det ser ut i Norrlands inland och inser du inte det så är det ingen mening att bemöta resten.
Precis, det bor väldigt få i Norrlands inland så om du tar bort de glesbefolkade områdena och nöjer dig med området söder/öster om Vänern och söder om Gävle så har du fortfarande nästan alla dödsfall, större delen befolkningen på typ mindre än en fjärdedel av ytan. Då får du en befolkningstäthet som långt mycket högre än i Finland och Norge. Alltså är inte den relevanta befolkningstätheten alls i nivå med de två länderna och därmed föll ditt andra påstående om likhet.

Antalet döda under förra året i Västerbotten och Norrbotten var under hela året inom normalspannet förutom under augusti då något fler avled, men det berodde ju inte på covid. Där hittar du samma glest befolkade områden som i stora delar av Norge och Finland samt samma låga dödlighet i covid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.