S Skandiamannen skrev:
Fairlane har ju redan svarat med flera länkar. Har för övrigt aldrig påstått mig ha någon egen forskning på området
Visa då vilken utredning/underlag, eller vad du grundar din utsago på, som säger att "antivaxarna och konspirationsteoretikerna nästan alltid är samma personer som försvarar Rysslands anfallskrig och vidriga övergrepp mot civilbefolkningen i Ukraina". Det är en beskrivning av väldigt störda personer eller troll som inte borde få röra sig fritt i ett öppet samhälle och inte behöva lyftas i ett sånt här forum.

• Gilla
C.Ö
  • Laddar…
C
M mickef skrev:
Visa då vilken utredning/underlag, eller vad du grundar din utsago på, som säger att "antivaxarna och konspirationsteoretikerna nästan alltid är samma personer som försvarar Rysslands anfallskrig och vidriga övergrepp mot civilbefolkningen i Ukraina". Det är en beskrivning av väldigt störda personer eller troll som inte borde få röra sig fritt i ett öppet samhälle och inte behöva lyftas i ett sånt här forum.
Det är bara ett fult och dåligt knep för att förminska alla som inte tycker som dom själva.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Vi har både åsikts- och yttrandefrihet i Sverige (än så länge i alla fall).

I början av kriget i Ukraina råkade jag komma in på en av de här sidorna som innehåller antivax-propaganda och där fanns det fullt med lovord av Ryssland, även om det inte var alla som höll med.
C C.Ö skrev:
Det är bara ett fult och dåligt knep för att förminska alla som inte tycker som dom själva.
Nej då, det gör ni så bra själva.

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
P
C ChristianSch skrev:
Om du hade varit allert och kollat upp fakta, följt med i vad som kommer av vetenskapliga rön, tagit del av vaccintillverkarnas egna studieresultat, så hade du inte själv behövt ha en sådan auktoritetstro och förlita dig blint på de som missrepresenterar fakta och vetenskap, som exempelvis Folkhälsomyndigheten, våra politiker, vaccinsamordnaren, sk. "experter" som uttalade sig vitt och brett i medierna.

Det stor klart redan från början att vaccinerna i princip var verkningslösa och gav besvärande biverkningar, bland annat på hjärtat och blodapparaten.

Följande dokument fanns exempelvis tillgängliga i november 2020 inför FDA:s beslut att nödgodkänna Pfizers och Modernas vacciner. Motsvarande dokument gavs in till EMA några veckor senare.

Moderna

[länk]

[länk]

[länk]

Pfizer/BioNTech

[länk]

[länk]

Tillverkarna har genomfört ytterligare en hel rad olika studier, vilka publicerats, där det även där framgår av resultaten att vaccinerna i princip är verkningslösa, men att de ger många biverkningar, bland annat myokardit etc.

Här är exempelvis Pfizers 6-månders uppföljning när det gäller säkerhet och effektivitet, vilket många medier och vilseledande individet försökt göra gällande att den inte utvisar det som den faktiskt utvisar.
[länk]
Kan du sammanfatta dessa studier med egna ord? Att vaccinerna inte fungerar och har massor av biverkningar stämmer inte med de rapporter jag har läst, så du kanske kan redogöra för hur du kommit fram till det med lite mer resonemang än bara hänvisningar till långa rapporter. Du blir mer trovärdig om du förklarar för oss varför du tycker som du gör. Du som har ägnat enormt mycket tid till att studera pandemin kan säkert förklara för oss andra på ett lättfattligt sätt.
C ChristianSch skrev:
AstraZenecas vaccin drogs ju som bekant in från flera marknader, pga alla biverkningar.
Det användes inte för personer under 65 år i Sverige eftersom det fanns bättre alternativ som inte hade den mycket sällsynta, men allvarliga, biverkan som Vaxzevria hade för yngre människor. För folk över 65 fortsatte FoHM att rekomendera Vaxzevria. Sedermera började användningen av Vaxzevria att avvecklas i och med att vaccinationsgraden bland folk över 65 blev allt större. Distributionen av Vaxzevria upphörde i mitten av 2021 men regionerna kunde fortsätta att använda de doser de hade kvar.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är du som försöker sprida vilseledande uppgifter. Det går sådär.
"Om man upprepar en lögn tillräckligt ofta blir den en sanning", påstås Joseph Goebbels ha sagt (men det var antagligen andra som myntade uttrycket).

Den regeln tycks tillämpas rätt ofta av bl.a. Dmitrij Peskov, Tucker Carlson och ChristianSch.

• Gilla
  • Haha
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
P
C ChristianSch skrev:
Jag delar uppgifter från Folkhälsomyndigheten, WHO, IVO, SIR, Pfizer, Moderna, AstraZeneca,m internationellt erkända virologer m.fl..
Den samlade kunskapen från dessa säger dock inte vad du tror att den gör (eller påstår att den gör; det är förstås inte givet att du själv tror på det du skriver här).

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Att öppet gå ut och säga saker som att ”Trump är en klok man”, retar nog upp svenskar lika mycket som en koranbränning retar upp muslimer.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
K
M mickef skrev:
Det behövs ingen utredning på det. Antivaxxarna bildade ju t o m ett parti inför Riksdagsvalet. MoD heter det. Fick drygt 6000 röster 0,09% av rösterna. Stollarna har även en hemsida. Har på senare tid skiftat fokus till att hata WHO, Ukraina, Svenska myndigheter, mm mm. Du skulle kanske fundera en stund på vilka krafter som sprider den info som du sväljer med hull o hår? Kan länka, men vill inte....

• Gilla
Krille4 och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Man kan dela in antivax-rörelsen i två delar, vänsterrörelsen och högerrörelsen, som här råkat ha en gemensam mötespunkt, men ofta av olika orsaker. Ser man på högerrörelsen så finns en väldig tydlig koppling mot andra konspirationsteorier. Frågar man en som är motståndare till vaccinering och som ser sig som höger så sannolikheten att man bockar av väldigt många av följande saker väldigt stor, mycket större än bland folk i övrigt, det finns forskningsrapporter på det, även om jag inte på rak arm kan peka på en sådan nu. Punkterna som ofta hänger ihop (inte nödvändigtvis alla och inte för alla)
  • Covid-19 är en bluff
  • Klimathysterin är en bluff
  • Man hyser en stor misstro till myndigheter
  • Man hyser en stor misstro till MSM
  • Man gillar "starka" män som Trump, Putin, Bolsonaro
  • Man avskyr islam
  • Man tror att hela 9/11 är planterad av amerikanska myndigheter
  • Man tror inte att något plan kolliderade med Pentagon
  • Man tror att det finns en maktelit (oftast judisk) som styr världen
  • Man hyser en stor tilltro till information som kommer från Ryssland
  • Man tycker Ryssland har rätt till Krim och de andra delar av Ukraina som man säger sig ha införlivat
  • Tillägg: Man är givetvis emot allt vad heter drag queens och hbtq.
och så den sista, punkten, "Det råder inte åsiktsfrihet och yttrandefrihet i Sverige, jag får inte tänka och säga vad jag vill!!!!", vilket såklart är märkligt för de får ju faktiskt tycka och uttrycka sig så, till skillnad från länder som Ryssland till exempel, där man riskerar långa fängelsestraff (eller dödsolyckor) om man tycker och tänker "fel". Man verkar tro att åsiktsfrihet och yttrandefrihet innebär att man ska få säga vad man vill utan att någon får säga emot, ungefär som i Ryssland då, så länge man säger "rätt saker".

Undersökningar och rapporter kring detta finns. Du kan ju fundera lite på hur många vaccinkritiker här på forumet ser på punkterna ovan.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Krille4 och 14 till
  • Laddar…
D
Håller med och tycker det uttrycktes bra i en kort ledare i dagens Sydsvenskan, vet inte om den är öppen för alla: https://www.sydsvenskan.se/2023-07-31/det-ar-sa-har-demokratin-kan-kullkastas

Det handlar om att tilliten är helt avgörande för demokratin och jag håller med, därför är det fint att vi diskuterar med en lågtillitsperson här, de behöver nås och inkluderas bättre.

'Länder med relativt låg tillit, som Frankrike och USA, är särskilt utsatta. Där är misstänksamheten mot rättssamhällets institutioner redan stor. På strömningstjänsten Prime går just nu filmen Bastille Day från 2015. Den var tidig att visa hur det kan gå till.

Sverige är känt som ett högtillitsland och det är en enorm tillgång. Tilliten är relativt stabil, men andelen lågtillitare ökar. Det blir därför allt viktigare för samhället att nå fram till dessa grupper. Tilliten behöver byggas i kontakten med skola, polis, socialtjänst, sjukvård, äldreomsorg och arbetsliv. I ett samhälle med hög tillit kan vi nämligen lättare stå emot försök att uppvigla oss mot varandra. Men det förutsätter att alla människor inkluderas på lika villkor och att rättsstatens principer värnas.'

• Gilla
Krille4 och 12 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man kan dela in antivax-rörelsen i två delar, vänsterrörelsen och högerrörelsen, som här råkat ha en gemensam mötespunkt, men ofta av olika orsaker. Ser man på högerrörelsen så finns en väldig tydlig koppling mot andra konspirationsteorier. Frågar man en som är motståndare till vaccinering och som ser sig som höger så sannolikheten att man bockar av väldigt många av följande saker väldigt stor, mycket större än bland folk i övrigt, det finns forskningsrapporter på det, även om jag inte på rak arm kan peka på en sådan nu. Punkterna som ofta hänger ihop (inte nödvändigtvis alla och inte för alla)
  • Covid-19 är en bluff
  • Man avskyr islam
  • Man tycker Ryssland har rätt till Krim och de andra delar av Ukraina som man säger sig ha införlivat
och så den sista, punkten, "Det råder inte åsiktsfrihet och yttrandefrihet i Sverige, jag får inte tänka och säga vad jag vill!!!!", vilket såklart är märkligt för de får ju faktiskt tycka och uttrycka sig så, till skillnad från länder som Ryssland till exempel, där man riskerar långa fängelsestraff (eller dödsolyckor) om man tycker och tänker "fel". Man verkar tro att åsiktsfrihet och yttrandefrihet innebär att man ska få säga vad man vill utan att någon får säga emot, ungefär som i Ryssland då, så länge man säger "rätt saker".

Undersökningar och rapporter kring detta finns. Du kan ju fundera lite på hur många vaccinkritiker här på forumet ser på punkterna ovan.
Jag räknar det till 4 "högerkonspirationer" i din sammanställning, ingen anser väl att klimathysterin är en bluff?
Hur ser det ut på vänstersidan?
Jag rör mig inte i kretsar där konspirationsteoretiker filosoferar och förstår inte vitsen med agerandet.
Däremot kan jag förstå antivaxare som kan motivera sin skepsis för vaccin även om jag inte känner till nån sån heller.

• Gilla
C.Ö
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
  • Covid-19 är en bluff
  • Man avskyr islam

Det är på grund av alla som inte ifrågasätter ovanstående påstående som vår värld ser ut som den gör Idag.

• Haha
  • Wow
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Det behövs ingen utredning på det. Antivaxxarna bildade ju t o m ett parti inför Riksdagsvalet. MoD heter det. Fick drygt 6000 röster 0,09% av rösterna. Stollarna har även en hemsida. Har på senare tid skiftat fokus till att hata WHO, Ukraina, Svenska myndigheter, mm mm. Du skulle kanske fundera en stund på vilka krafter som sprider den info som du sväljer med hull o hår? Kan länka, men vill inte....
Kanske du och dina kompisar, som gillar ditt inlägg, berättar vad jag sväljer med hull hår.

• Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Jag räknar det till 4 "högerkonspirationer" i din sammanställning, ingen anser väl att klimathysterin är en bluff?
Hur ser det ut på vänstersidan?
Jag rör mig inte i kretsar där konspirationsteoretiker filosoferar och förstår inte vitsen med agerandet.
Däremot kan jag förstå antivaxare som kan motivera sin skepsis för vaccin även om jag inte känner till nån sån heller.
En av de mer kända personerna som säger att ”klimathysterin” är en bluff är Donald Trump, det lär finnas många fler.
Det är lika svårt att förstå som ”antivaxarna” du säger dig förstå. Dock känner jag en sådan, och personen ifråga ger ett fullt normalt intryck i övrigt.

• Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Varför det?
C C.Ö skrev:
Det är på grund av alla som inte ifrågasätter ovanstående påstående som vår värld ser ut som den gör Idag.
Kan du utveckla det lite? Jag förstår inte riktigt vad du anser att man ska/inte ska ifrågasätta.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.