881 690 läst · 19 362 svar
882k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Byggveteran
· 2 402 inlägg
Det är precis tvärtom.C C.Ö skrev:
Det finns alldeles för många som tycker att dessa påståenden styrker deras syn världen.
Nu finns det 2 kategorier.
Antingen tror du på alla dessa påståenden och då tillhör du en liten klick som inte tror eller litar på beprövad kunskap.
Eller så är du ett internet troll som bara är ute efter att provocera.
Vilket är du??
Du glömde flat earth, 5G, virvlat vatten, chemtrails, nanorobotar och att månlandningen inte har hänt!Fairlane skrev:Man kan dela in antivax-rörelsen i två delar, vänsterrörelsen och högerrörelsen, som här råkat ha en gemensam mötespunkt, men ofta av olika orsaker. Ser man på högerrörelsen så finns en väldig tydlig koppling mot andra konspirationsteorier. Frågar man en som är motståndare till vaccinering och som ser sig som höger så sannolikheten att man bockar av väldigt många av följande saker väldigt stor, mycket större än bland folk i övrigt, det finns forskningsrapporter på det, även om jag inte på rak arm kan peka på en sådan nu. Punkterna som ofta hänger ihop (inte nödvändigtvis alla och inte för alla)
och så den sista, punkten, "Det råder inte åsiktsfrihet och yttrandefrihet i Sverige, jag får inte tänka och säga vad jag vill!!!!", vilket såklart är märkligt för de får ju faktiskt tycka och uttrycka sig så, till skillnad från länder som Ryssland till exempel, där man riskerar långa fängelsestraff (eller dödsolyckor) om man tycker och tänker "fel". Man verkar tro att åsiktsfrihet och yttrandefrihet innebär att man ska få säga vad man vill utan att någon får säga emot, ungefär som i Ryssland då, så länge man säger "rätt saker".
- Covid-19 är en bluff
- Klimathysterin är en bluff
- Man hyser en stor misstro till myndigheter
- Man hyser en stor misstro till MSM
- Man gillar "starka" män som Trump, Putin, Bolsonaro
- Man avskyr islam
- Man tror att hela 9/11 är planterad av amerikanska myndigheter
- Man tror inte att något plan kolliderade med Pentagon
- Man tror att det finns en maktelit (oftast judisk) som styr världen
- Man hyser en stor tilltro till information som kommer från Ryssland
- Man tycker Ryssland har rätt till Krim och de andra delar av Ukraina som man säger sig ha införlivat
- Tillägg: Man är givetvis emot allt vad heter drag queens och hbtq.
Undersökningar och rapporter kring detta finns. Du kan ju fundera lite på hur många vaccinkritiker här på forumet ser på punkterna ovan.
Skall man klistra åsikter på folk tycker jag det skall göras ordentligt, inget hafsverk tack!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 866 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 866 inlägg
Det beror lite på vad man avser med klimathysterin.M mickef skrev:
Det är väl uppenbart att det finns de som tror att människor påverkar jordens temperatur och de som inte tror det?
I gruppen som tror människan påverkar så finns det i sin tur två undergrupper, de som tror att det är ett problem och de som inte tror att det är ett problem.
De som anser sig vara höger i gruppen och som anser att Covid är en bluff tillhör sällan gruppen som ser det som ett problem om människan påverkar jordens temperatur. Undantag finns alltid, men CÖ tillexempel träffar nog väldigt många av punkterna på listan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 866 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 866 inlägg
Nej jag glömde inte de. Det är inte saker som normalt kopplas till de som anser sig höger och emot Covid-vaccin. Således passade de inte in där.mnils skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 866 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 866 inlägg
Så, hur var det nu, får du eller får du inte yttra dig i Sverige med dina åsikter?C C.Ö skrev:
Riskerar du långa fängelsestraff för att du uttrycker dina åsikter, du vet som i Ryssland exempelvis?
Eller var det bara ett inslag av offerkofta "buhu, någon säger emot, jag tolkar det som att det är förbjudet att ha en åsikt"?
Tror inte att Trump har uttryckt dig så. Antivaxare har sina övertygelser och så länge de inte försöker pådyvla andra sin tro har jag inga problem med dem.Nissens skrev:
Vilken expert du är på att anaylera grupper du uppenbarligen inte själv tillhör, hur många timmar har du lagt på detta forskningsarbete, eller är det så att det bara är fördommar du luftar?Fairlane skrev:Det beror lite på vad man avser med klimathysterin.
Det är väl uppenbart att det finns de som tror att människor påverkar jordens temperatur och de som inte tror det?
I gruppen som tror människan påverkar så finns det i sin tur två undergrupper, de som tror att det är ett problem och de som inte tror att det är ett problem.
De som anser sig vara höger i gruppen och som anser att Covid är en bluff tillhör sällan gruppen som ser det som ett problem om människan påverkar jordens temperatur. Undantag finns alltid, men CÖ tillexempel träffar nog väldigt många av punkterna på listan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 866 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 866 inlägg
Jag analyserar inte, jag säger att de finns forskning på området och jag skrev väl också att jag inte har rapporten tillgänglig.mnils skrev:
Sen håller jag väl med om att om man gillar Trump och anser att klimathotet är en bluff så är det större sannolikhet att man också anser att Covid antingen är en bluff helt eller medvetet spridet av "de som bestämmer". Det senare är inte heller en ovanlig tolkning från vissa på vänstersidan, som ogillar Trump.
Finns det verkligen en vänsterfalang för covidskeptiker, det har nog gått mig förbi?Fairlane skrev:Jag analyserar inte, jag säger att de finns forskning på området och jag skrev väl också att jag inte har rapporten tillgänglig.
Sen håller jag väl med om att om man gillar Trump och anser att klimathotet är en bluff så är det större sannolikhet att man också anser att Covid antingen är en bluff helt eller medvetet spridet av "de som bestämmer". Det senare är inte heller en ovanlig tolkning från vissa på vänstersidan, som ogillar Trump.
Den där tantrafestivalen i Värmland som blev ett superspridarevent hade tydligen (kanske inte förvånande) en hel del både covidskeptiker och en hel del alternativa förklaringsmodeller a'la konspirationsteoretiker. Tror de som både röstar på M och går på tantrafestival nog är försvinnande få. Men nog en hel del mp/v-röstare.D djac skrev:
Administrator
· Skåne
· 7 870 inlägg
Nu har jag raderat sida efter sida med off topic och valde att stanna vid ett inlägg där jag äntligen kunde läsa ordet ”corona”.
I den här tråden tipsar vi om nyheter om coronaviruset.
Det är häpnadsväckande att så många inte känner till våra regler om off topic och att diskutera politik, särskilt invandringspolitik (5.8). Läs reglerna innan ni fortsätter att diskutera: https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
Hädanefter blir den som diskuterar off topic avstängd från tråden.
/Moderator
I den här tråden tipsar vi om nyheter om coronaviruset.
Det är häpnadsväckande att så många inte känner till våra regler om off topic och att diskutera politik, särskilt invandringspolitik (5.8). Läs reglerna innan ni fortsätter att diskutera: https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
Hädanefter blir den som diskuterar off topic avstängd från tråden.
/Moderator