1 002 läst · 71 svar
1k läst
71 svar
Bytte bank igen – sparade 8 700 kr på 15 minuter
Administrator
· Skåne
· 6 535 inlägg
@Jarlsgård och @lostinsweden Nu tror jag att jag förstår varför ICA banken hade så låg snittränta som 1,38 på deras 1-åring i december. Om man jobbar på ICA så får man en personalrabatt på 0,23 om man har sitt bolån hos ICA banken. ICA bankens listränta 1,59 - personalrabatten på 0,23 blir 1,36. ICA har 7 622 anställda. https://www.icabanken.se/butikspersonal/
Då du sannolikt fått 1.10 hos Swedbank är väl besparingen endast skillnaden mellan 0.99 och 1.10% ?
Att banker ger kampanjränta är inget nytt, frågan är om de över tiden ligger lägre än konkurrenterna, det tror inte jag. Särskilt inte Landshypotek som har en dyrare funding än Swedbank.
Att banker ger kampanjränta är inget nytt, frågan är om de över tiden ligger lägre än konkurrenterna, det tror inte jag. Särskilt inte Landshypotek som har en dyrare funding än Swedbank.
Administrator
· Skåne
· 6 535 inlägg
Men @Zodde, nu höjde Swedbank räntan till 1,62 (och det är det jag har nu sedan 28 november fram tills att bytet är klart). Att då räkna med vad jag ”sannolikt” kunde få om jag gick tillbaka till Swedbank är ointressant.
Att påstå att Swedbank ger en bättre ränta över tiden på grund av att de har en bättre funding tror jag inte på. Alla banker kan ge en bra mycket bättre ränta om de vill. Enligt Finansinspektionen ligger bankernas marginal på bolån på 1,7 så det är klart de kan. De tjänar pengar på oss även om vi bara betalar under 1 procent i ränta, var så säker.
Att påstå att Swedbank ger en bättre ränta över tiden på grund av att de har en bättre funding tror jag inte på. Alla banker kan ge en bra mycket bättre ränta om de vill. Enligt Finansinspektionen ligger bankernas marginal på bolån på 1,7 så det är klart de kan. De tjänar pengar på oss även om vi bara betalar under 1 procent i ränta, var så säker.
Administrator
· Skåne
· 6 535 inlägg
Belåningsgraden är bolånets storlek dividerat med det uppskattade marknadsvärdet på din bostad. Om du lånar 2 miljoner till ett hus en en lägenhet som är värt 2,5 miljoner (enligt marknaden) så har du en belåningsgrad på 80%.
Den genomsnittliga belåningsgraden bland våra besökare ligger enligt vår boräntetabell på 59%. https://www.byggahus.se/ekonomi/bor...last30Days&bank=0&belaningsgrad=alla&lan=alla
Det genomsnittliga bolånet enligt samma tabell ligger på 2,1 miljoner kronor. I Stockholm är bolånen högre, där ligger snittet på 2,7 miljoner.
Den genomsnittliga belåningsgraden bland våra besökare ligger enligt vår boräntetabell på 59%. https://www.byggahus.se/ekonomi/bor...last30Days&bank=0&belaningsgrad=alla&lan=alla
Det genomsnittliga bolånet enligt samma tabell ligger på 2,1 miljoner kronor. I Stockholm är bolånen högre, där ligger snittet på 2,7 miljoner.
Det hade tagit 5 minuter att kolla upp om 1.62% var reellt eller en automatsikt triggad höjning som kunde reverseras (vilket jag är anser sannolikt) iomed löftet du fått.
Du skrev "att påstå att Swedbank ger en bättre ränta över tiden på grund av att de har en bättre funding tror jag inte på"
Vem påstår det?
Jag skrev citat "frågan är om de (Landshypotek) över tiden ligger lägre än konkurrenterna, det tror inte jag. Särskilt inte (som) Landshypotek som har en dyrare funding än Swedbank.
Jag tror alltså att din ränta gäller en begränsad tid varefter den hamnar på samma nivå som konkurrenterna.
Vinsten du gör IMHO är 1.10% - 0.99% = 0.11% under en begränsad tid fast då hade det ju inte blivt en artikel ;-)
Du skrev "att påstå att Swedbank ger en bättre ränta över tiden på grund av att de har en bättre funding tror jag inte på"
Vem påstår det?
Jag skrev citat "frågan är om de (Landshypotek) över tiden ligger lägre än konkurrenterna, det tror inte jag. Särskilt inte (som) Landshypotek som har en dyrare funding än Swedbank.
Jag tror alltså att din ränta gäller en begränsad tid varefter den hamnar på samma nivå som konkurrenterna.
Vinsten du gör IMHO är 1.10% - 0.99% = 0.11% under en begränsad tid fast då hade det ju inte blivt en artikel ;-)
Administrator
· Skåne
· 6 535 inlägg
@Zodde Jag har fortfarande en boränta på 1,62 procent. Denna boränta har jag haft sedan den 28 november när banken höjde min ränta:
1. utan att tala om det
2. trots att vi drygt en vecka före den 28e var överens om att räntan inte skulle höjas.
Tidigare låg min ränta på 1,10.
Det är en ökning på nästan 50%.
Jag är trött på hur bankerna behandlar oss konsumenter och får nästan känslan att du är företrädare för en. Varför skulle du annars vara så tyken?
Vad har du själv för boränta?
1. utan att tala om det
2. trots att vi drygt en vecka före den 28e var överens om att räntan inte skulle höjas.
Tidigare låg min ränta på 1,10.
Det är en ökning på nästan 50%.
Jag är trött på hur bankerna behandlar oss konsumenter och får nästan känslan att du är företrädare för en. Varför skulle du annars vara så tyken?
Vad har du själv för boränta?
Min poäng är att mycket sker automatiskt hos våra banker men långt ifrån allt går rätt.
Ser jag nåt som är fel påpekar jag detta för banken och de rättar så gott som alltid.
(Bortsett från om jag missuppfattat nåt)
Att byta bank är iallafall för mig en ganska stor operation som det skall väldigt mycket till för att göra.
Jag tyckte (och tycker) du skulle tagit ett snack med Swedbank så hade dom säkert givit dig den lägre räntan från 28e november. Mitt stalltips är att nåt gått fel och din kontakt har varit för slapp för att kolla upp det.
Själv har jag just nu valutalån i DKK och betalar mellan 1-1.5% i ränta. Bor och är verksam i Norge där de lägsta flytande rätnorna är över 2%
Ser jag nåt som är fel påpekar jag detta för banken och de rättar så gott som alltid.
(Bortsett från om jag missuppfattat nåt)
Att byta bank är iallafall för mig en ganska stor operation som det skall väldigt mycket till för att göra.
Jag tyckte (och tycker) du skulle tagit ett snack med Swedbank så hade dom säkert givit dig den lägre räntan från 28e november. Mitt stalltips är att nåt gått fel och din kontakt har varit för slapp för att kolla upp det.
Själv har jag just nu valutalån i DKK och betalar mellan 1-1.5% i ränta. Bor och är verksam i Norge där de lägsta flytande rätnorna är över 2%
Administrator
· Skåne
· 6 535 inlägg
Innan vi var bolånekund hos Swedbank så var vi kund hos SEB. Samma sak hände där, banken justerade upp räntan automatiskt när rabattiden gick ut. Informationen var obefintlig (eller näst till obefintlig) och när vi påpekade detta så korrigerades ALDRIG räntan retroaktivt.
Min poäng är att det är enkelt att byta bank. Och att du inte behöver byta lönekontonnummer, autogiron, internetbank, betalkort, pensionssparande och annat sparande bara för att du flyttar bolånet.
Det är inte krångligt och inte heller jobbigt.
Att bolånen är bankernas kassako och att bankerna har väldigt stora marginaler på bolånen (över 170 punkter - mer än 1,7% - enligt Finansinspektionen) tror jag inte alla har förstått eller brytt sig om eftersom räntorna har sjunkit och att de upplevt att det bara blivigt billigare och billigare att låna.
Jag tycker att det är tråkigt att inte konsumenterna får ta del av räntesänkningarna fullt ut och jag tycker det är trist att konkurrensen på bolånemarknaden inte funkar bättre.
Av den anledningen så byter jag glädjeligen bank (vilket är enkelt) av principsak till någon annan även om vinsten för mig personligen bara skulle vara 0,01%.
Hoppas fler gör samma sak.
Min poäng är att det är enkelt att byta bank. Och att du inte behöver byta lönekontonnummer, autogiron, internetbank, betalkort, pensionssparande och annat sparande bara för att du flyttar bolånet.
Det är inte krångligt och inte heller jobbigt.
Att bolånen är bankernas kassako och att bankerna har väldigt stora marginaler på bolånen (över 170 punkter - mer än 1,7% - enligt Finansinspektionen) tror jag inte alla har förstått eller brytt sig om eftersom räntorna har sjunkit och att de upplevt att det bara blivigt billigare och billigare att låna.
Jag tycker att det är tråkigt att inte konsumenterna får ta del av räntesänkningarna fullt ut och jag tycker det är trist att konkurrensen på bolånemarknaden inte funkar bättre.
Av den anledningen så byter jag glädjeligen bank (vilket är enkelt) av principsak till någon annan även om vinsten för mig personligen bara skulle vara 0,01%.
Hoppas fler gör samma sak.
Länsförsäkringar höjer också räntorna om man inte hör av sig när avtalstiden går ut, men dom är snabba att ändra tillbaka till den rabatterande räntan man hade först. I mitt fall så önskade dom lycka till med nya bolånet (om jag blir godkänd) och sa att jag skulle höra av mig till dom om inte Landshypotek (efter bindningstiden med 0,99%) kunde ge bra räntor.
Hej och tack för artikeln. På grund av er började jag kollar runt och informerade min egen bank. Vi fick ett offert från dem igår att vi kunna binda upp den med 1,41% på 3 år. Tydlig bättre än de 1,55% vi har på den rörliga nu.
Administrator
· Skåne
· 6 535 inlägg
@lostinsweden Bra att du jämför och förhandlar. Glöm inte rapportera in din ränta i tabellen så att fler kan ta del av den https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/