1 808 läst · 46 svar
2k läst
46 svar
Byta ut Nibe F1226 i potentiellt husköp?
D datja skrev:
Ja, vår F1255-12 ger utmärkt värme utan elspets även vid -20⁰.M magdogg skrev:
Jag är f ö glad att vår pump INTE har nätverksuppkoppling (man byter maskinprogramvara via USB, har gjort det en gång). Jag kan hålla med andra skribenter att färgtv och nätverk är onödigt lullull men varvtalsstyrd är riktigt bra.
Sen på värmepumpsforum skrivs det (jag kan inte detta själv) att just 1226 har sämre komponenter, sämre COP osv. Men byt inte ändå!
Hej, japp det är inklusive källare som är är uppvärmd med golvslingor.Coolman skrev:
Här är förresten energideklarationen.
Bra att se men jag är ledsen att jag absolut inte kan förstå att den energideklarationen kan komma från ett hus på 170 kvm uppvärmd yta från 1991. Alldeles för hög energiförbrukning. Fel på värmepumpen vore kanske en förklaring men den är ju bara ett par år gammal!? Om det är ett fuskbygge borde det märkas med kalldrag på diverse ställen i huset. Bra att dubbelkolla faktisk el- och vedförbrukning med säljaren via mäklaren.
Skulle man kunna misstänka bristfällig isolering under golvvärmen i källaren tro? Annars tycker jag som du att det verkar väldigt orimligt. Sitter själv i ett lättbetonghus på +200 kvm mitt i Jämtland och har en total förbr. på ca 14000 kWh. /LOBJ Josth skrev:Bra att se men jag är ledsen att jag absolut inte kan förstå att den energideklarationen kan komma från ett hus på 170 kvm uppvärmd yta från 1991. Alldeles för hög energiförbrukning. Fel på värmepumpen vore kanske en förklaring men den är ju bara ett par år gammal!? Om det är ett fuskbygge borde det märkas med kalldrag på diverse ställen i huset. Bra att dubbelkolla faktisk el- och vedförbrukning med säljaren via mäklaren.
Eftersom värmepumpar drivs av elektricitet har Boverket kommit på att straffa dessa med en faktor 1,8. Man ska inte använda värdefull elektricitet till uppvärmning tycker de. Detta för att fjärrvärme med faktor 0,7 ska framstå som mycket bättre.M magdogg skrev:
Därför att det är skillnad på husets energibehov & köpt energi.M magdogg skrev:
Ni köper ung 12.000kwh, men värmepumpen producerar (inkl den köpta energin) ung 24.000kWh (vid års Cop på 2) och det är det som huset behöver.
Okej tack, årscop på 2 låter helt värdelöst så jag kommer kolla upp allt närmare innan ev köp.L lat skrev:
Verkar lite snurrigt med siffrorna här.
Man kan vara rätt säker på att ett hus från 1991 inte är någon katastrof sett till isolering.
Man kan också vara säker på att en sådan värmepump som diskuteras här inte har något effektivitetsproblem. Det är en bra pump av enklare snitt som kommer hålla länge och gå problemfritt tack vare just det.
Den enda fallgropen här är om den är grovt underdimensionerad. Det borde vara en 7-8kw pump vilket det antagligen är också, annars hade man inte borrat 170m och då kan man dra slutsatsen att OM den ändå drar mer el än den borde så är den felkonfigurerad vad gäller elpatronens användning.
Man kan vara rätt säker på att ett hus från 1991 inte är någon katastrof sett till isolering.
Man kan också vara säker på att en sådan värmepump som diskuteras här inte har något effektivitetsproblem. Det är en bra pump av enklare snitt som kommer hålla länge och gå problemfritt tack vare just det.
Den enda fallgropen här är om den är grovt underdimensionerad. Det borde vara en 7-8kw pump vilket det antagligen är också, annars hade man inte borrat 170m och då kan man dra slutsatsen att OM den ändå drar mer el än den borde så är den felkonfigurerad vad gäller elpatronens användning.