lärjungen
filippile filippile skrev:
Grejen är att det är min sommarstuga och jag tror att vi eventuellt kommer riva det om cirka 5-10 år. Därav vill jag inte lägga in för mycket pengar.
Missade att du skrivit detta. Om det eventuellt skall rivas, varför byta taket? Vänta 5-10 år tills du vet om huset skall rivas eller ej. Helt onödigt att byta nu isåfall om det inte läcker in vill säga.
 
lärjungen lärjungen skrev:
Nu ville jag nörda ner mig lite i siffror även om det är onödigt och du gett vissa uppgifter redan. Men det var kul och blev nog rätt nära sanningen. Så håll tillgodo :rofl:

Takets area ser ut att vara enligt följande:
Bredd 6,24 m (baserat på 26 pannrader i bredd med 24 cm byggbredd/panna)
Höjd 4,68 m (baserat på 12 pannrader uppåt med bygglängd på 39 cm/panna)
Totalt: 29,2 x 2 = 58,4m2 +/-. Fast 60m2 kanske är det mest korrekta ändå, som du säger.

Taket verkar luta närmare 15-16 grader än 10 grader. Detta baserat på siffran ovan (4,68 meter från takfot till nock) samt att väggpanelen ser ut som 120 mm stockpanel. Denna ligger i 10 rader från takfotens nivå och upp till nock. Vi lägger till lite och säger 11 x 120 = ca 132 cm +/-.
Hypotenusan är alltså 4,68 m och sida a är 1,32 m vilket ger lutning på ca 16 grader. Men 15 grader kanske är mer korrekt ändå.

Jag tycker personligen lertegel är snyggare än plåt, och det teglet du har liggandes nu kan du rengöra och få rätt snyggt, om än med lite patina. Smaksak. Men sant som några säger att plåt förmodligen håller längst. Dock är lertegel väldigt långlivat det med.

Du skall absolut byta läkten dock. Inte bara pappen.

Det är ett litet tak. Vet ej om din tanke var att ta in hantverkare, men gör du jobbet själv får du ned priset väsentligt. Ett perfekt tak att lära sig på. Inga vinklar eller vrår heller vilket gör det lättare att lyckas (vinklar utgör alltid större risker i längden). För åtta år sedan bytte jag mitt tak själv för 20 lax inklusive nya pannor. Det är dubbelt så stort som ditt, omkring 120 m2. Nu är materialpriserna visserligen betydligt högre men det finns stora pengar att spara på att göra saker själv.
Nu läste du inte alla inlägg :/ de kanske ska riva om 5-10 år.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
E Emanuel01 skrev:
Nu läste du inte alla inlägg :/ de kanske ska riva om 5-10 år.
Nej jag var upptagen med mina siffernörderier :crysmile: såg det efter att jag postat. Gjorde en kommentar på det med här ovan.
 
Om ni bara sett ett pappen är dålig och ni ska riva innom 7 år samt att pannorna ser ok ut kanske ni inte ska göra något?
 
filippile filippile skrev:
Grejen är att det är min sommarstuga och jag tror att vi eventuellt kommer riva det om cirka 5-10 år. Därav vill jag inte lägga in för mycket pengar.
Riv bort tegel och läkt och lägg takpapp
https://www.byggmax.se/ytpapp-glaciär-3-kristallsvart
7000-8000kr så har du själv fixat ett tak som håller tätt långt längre än du tänker ha stugan.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Måste du byta taket då? Läcker det in? Kan du inte laga lokalt bara i så fall?

Ja det läcker in. Jag har lagt en presenning över och plast på vinden.
 
  • Träbjälkar och elledningar i ett oupplyst, dammigt utrymme med synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av ett outrustat vindutrymme med synliga träbjälkar och lösa elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GoC GoC skrev:
Riv bort tegel och läkt och lägg takpapp
[länk]
7000-8000kr så har du själv fixat ett tak som håller tätt långt längre än du tänker ha stugan.

Och sen lägga tillbaka takpannor och sätta ny läkt?
 
lärjungen lärjungen skrev:
Missade att du skrivit detta. Om det eventuellt skall rivas, varför byta taket? Vänta 5-10 år tills du vet om huset skall rivas eller ej. Helt onödigt att byta nu isåfall om det inte läcker in vill säga.

Det läcker tyvärr in.
 
  • Träkonstruktion, isoleringsskivor, synliga elledningar, oavslutade kabelarbeten, vindsutrymme, dolt installationsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar och kablar inuti en vind med begränsat ljus och synbar isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Då verkar det ju rimligast att lyfta pannorna där, hitta läckan, laga och lägga ny papp och kanske lite ny läkt där och sedan på med pannorna igen. Är det bara det enda stället det läcker på?
 
  • Gilla
filippile och 3 till
  • Laddar…
filippile filippile skrev:
Och sen lägga tillbaka takpannor och sätta ny läkt?
Nej, slänga allt och ha papptak det lär ju hålla betydligt längre än du tänkt ha stugan. 30 år åtminstone
 
  • Gilla
filippile och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Då verkar det ju rimligast att lyfta pannorna där, hitta läckan, laga och lägga ny papp och kanske lite ny läkt där och sedan på med pannorna igen. Är det bara det enda stället det läcker på?
ja precis. Det är endast där det läcker.
 
filippile filippile skrev:
Och sen lägga tillbaka takpannor och sätta ny läkt?
Nej bara takpapp du verkar ju inte läsa alla inlägg!
50år på brorsans/pappas stuga med bara takpapp. Bara riva bort pannor och läkt sen lägga ny papp
 
  • Gilla
filippile
  • Laddar…
Fixa läckan bara.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Kolla pannorna kan ju bara vara några som har spruckit.
Men du har ju ändå ett dubbelfel då pappen ska fixa detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
filippile
  • Laddar…
Precis som tidigare skrivit hade jag satsat på att laga läckan, är det ett äldre tak så riskerar det så klart att hända på fler ställen men då är det ändå bara ett par tusen per gång jämfört med betydligt högre summor, i synnerhet om ni ändå planerar att riva huset!
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.