7 955 läst · 23 svar
8k läst
23 svar
Byta fasad, Liggande panel på gammalt stående
Matti hur ska jag göra ?Matti_75 skrev:
Men du tror att du har tid att göra om jobbet senare om det visar sig att det inte funkar?
Skulle det inte vara skönt när du är färdig att veta att du gjort ett bra jobb och att med rätt underhåll så behöver du inte oroa dig i många många år? Självklart ska du byta vinduken den gamla förhydringspappen är inte särskilt tät längre
Jag vill be om ursäkt för sent svar och tack för allas hjälp och tips.
Ja, resultatet blev så här efter jag har pratat med många snickare ( har jobbat 20-40 år) och visa bygg företag samt med er , jag rev ner lock panelen, dåliga botten brädor, vindskivor, salningar, foder och allt, satt nya panelen direkt på under brädorna ( ganska ren 22mm virke ),
Till våren kommer jag måla fasad sockeln och fixa gräsmattan, han inte pga vintern kom tidigt
Jag ville också ta bort allt gammalt skitt och göra allt från början men ibland går inte eller ibland kan vara onödan, jag skulle helst vilja bygga ett helt nytt hus som jag har ritat planlösning och vara den första bo i och ha koll på allt men men kanske nån gång
Här kommer lite bilder
Ja, resultatet blev så här efter jag har pratat med många snickare ( har jobbat 20-40 år) och visa bygg företag samt med er , jag rev ner lock panelen, dåliga botten brädor, vindskivor, salningar, foder och allt, satt nya panelen direkt på under brädorna ( ganska ren 22mm virke ),
Till våren kommer jag måla fasad sockeln och fixa gräsmattan, han inte pga vintern kom tidigt
Jag ville också ta bort allt gammalt skitt och göra allt från början men ibland går inte eller ibland kan vara onödan, jag skulle helst vilja bygga ett helt nytt hus som jag har ritat planlösning och vara den första bo i och ha koll på allt men men kanske nån gång
Här kommer lite bilder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Snyggt 🤘
Gör rätt, eller fuska. Ditt val! Men, man brukar inte fuska åt sig själv😀R Renovator 88 skrev:Grejen är om jag tar bort botten brädor då kommer jag förstöra vindpappen också då blir det mycket jobb att lägga nytt vindpapp och spikläkt, men kan fortfarande ta bort varannan botten för att få mer luft bakom , så klart vill inte fuska med mitt eget hus men försöker hitta enklare sätt å göra det, jag gör allt jobbet själv och har inte så mycket tid när jag jobbar
precis, man ska inte fuska alls, och det finns ingen fusk här heller, nu var det så att jag ville byta från stående till liggande, och det gjorde jag, allt lockpanel fick jag bort, sen enstaka bottenpanel pga ändarna som var dåliga, jag hade 20 till 40 mm luftspalt mellan bottenpanel, sedan nya panelen var det spårad i tre ställe ca 5 mm så att luft cirkulationen blev ännu bättre, jag använd bottenbredorna som spikläkt, jag kunde lika gärna ta bort de och sätta nya med cc60 men helt onödan är det. nu har jag 145mm spikläkt med luft spalt och ger även fördel som isolering. det är inte så att jag har lagt nytt panel på ruttet fasad. Tilläggsisolering behövde jag inte heller, 150 kvm hus plus en radiator i källaren värms med bergvärmesytem ligger vi på 13 till 15000 kw förbrukning.Christer G.V. skrev:
ibland vill man byta ytskikt bara pga estetiska skäl utan behöva riva ner allt.
så fusk finns inte här, och är inte själv som gör så heller , grannen gjorde som jag med sitt ny hus också och många gör det idag.
för att byta tapet i ett rum behöver man inte byta gipset bakom eller hur.
nu har jag inte varit i branschen för länge men i 5 år med trä arbetare utbildning så jag har lite koll på hur det fungerar 🙂
lite uppdatering för inspiration, garage väggar isolerad med 95 och tak 190 stenull, golv är grävt ca 30 cm, fylld med duk makadam cellplast, (stommen står på befintlig gjuten betongbalk)10-15 cm betong 30 mm flytspackel, epoxyfärg)R Renovator 88 skrev:precis, man ska inte fuska alls, och det finns ingen fusk här heller, nu var det så att jag ville byta från stående till liggande, och det gjorde jag, allt lockpanel fick jag bort, sen enstaka bottenpanel pga ändarna som var dåliga, jag hade 20 till 40 mm luftspalt mellan bottenpanel, sedan nya panelen var det spårad i tre ställe ca 5 mm så att luft cirkulationen blev ännu bättre, jag använd bottenbredorna som spikläkt, jag kunde lika gärna ta bort de och sätta nya med cc60 men helt onödan är det. nu har jag 145mm spikläkt med luft spalt och ger även fördel som isolering. det är inte så att jag har lagt nytt panel på ruttet fasad. Tilläggsisolering behövde jag inte heller, 150 kvm hus plus en radiator i källaren värms med bergvärmesytem ligger vi på 13 till 15000 kw förbrukning.
ibland vill man byta ytskikt bara pga estetiska skäl utan behöva riva ner allt.
så fusk finns inte här, och är inte själv som gör så heller , grannen gjorde som jag med sitt ny hus också och många gör det idag.
för att byta tapet i ett rum behöver man inte byta gipset bakom eller hur.
nu har jag inte varit i branschen för länge men i 5 år med trä arbetare utbildning så jag har lite koll på hur det fungerar 🙂
Redigerat:
Klicka här för att svara