P Piggelunk skrev:
Hmm, ja, du vet vad jag anser här... "...att vi inte skulle tjäna in bergvärmen på 40 år...". Om siffrorna från ditt exempel stämmer i verkligheten så går man med plus direkt, samma dag grejorna går igång.

Om du får fram skarpa siffror avseende drift för dina alternativ så räknar vi på det sätt som är mer korrekt än det helt felaktiga återbetalningstid.
Siffrorna från mitt exempel var lite tagna ur luften faktiskt. Återkommer när jag fått in några offerter.
 
  • Gilla
Piggelunk
  • Laddar…
Nu har en säljare varit på besök, och fick offert direkt.
150.000 kr för luft-vatten. Han sa att förbrukningen jämfört med bergvärme kommer vara exakt samma om man slår ut det på några år (kalla/milda vintrar osv). Bergvärme skulle kosta 20.000 kr till.

De kör med CTC och räknade med en årsvärmefaktor på 3.6 och med en förbrukning på 6000 kWh/år. Lite osäker på vilken pump han räknade på med detta pris. Men jag TROR det var CTC EcoAir 600M.

För mig låter detta väldigt dyrt, jag hade räknat med ca 80.000-110.000 kr.
 
Det låter som mycket pengar,
Den 18kW Luft/Vatten värmepumpen som jag köpte via min kompis i Kina betalade jag 39 000 för inkl Moms, intullning och frakt till gården, sen tillkom det kostnader för inkoppling.

Man vet aldrig ifall de kommer hålla kortare tid men eftersom jag kan byta 3ggr innan de kompenserar för ett system köpt i Sverige (där jag har väldigt svårt för att de har montering/tillverkning av värmepumpen i Sverige) Men jag vet att den fortfarande levererar bra värme när det är -25 för det hade vi ett par veckor förra året.
 
  • Gilla
Emajlo
  • Laddar…
150 000 för en luft-vatten låter väldigt dyrt.
 
  • Gilla
Emajlo
  • Laddar…
useless useless skrev:
150 000 för en luft-vatten låter väldigt dyrt.
Ja. Tyckte inte de erbjöd något extra heller. Det som ingick var innedel, utedel, varmvattenberedare och installation (inklusive inkoppling av el).
 
Det finns ju många parametrar men det låter dyrt.
Jag skulle ta in två offerter till.
 
  • Gilla
Emajlo
  • Laddar…
E Emajlo skrev:
Ja. Tyckte inte de erbjöd något extra heller. Det som ingick var innedel, utedel, varmvattenberedare och installation (inklusive inkoppling av el).
Själva hårdvaran kostar under 100 000 så du kan väl fråga varför dom tror sig behöva typ 100 arbetstimmar för att koppla in den.
 
useless useless skrev:
Själva hårdvaran kostar under 100 000 så du kan väl fråga varför dom tror sig behöva typ 100 arbetstimmar för att koppla in den.
Det var också lite roligt! Han sa att de knappt behövde någon tid hemma hos oss eftersom de var snabba proffs.

Tror nog till och med att han sa att det tog dem ca 2 dagar.

Men men. Inväntar några andra offerter!
 
Behövs mera info om vilka prylar de tänkte använda. Sitter själv och kollar samma typ av saker och där är jag uppe i nästan 130k enbart i prylar.
 
kulle
E Emajlo skrev:
Det var också lite roligt! Han sa att de knappt behövde någon tid hemma hos oss eftersom de var snabba proffs.

Tror nog till och med att han sa att det tog dem ca 2 dagar.

Men men. Inväntar några andra offerter!
Du har PM
 
  • Gilla
Emajlo
  • Laddar…
Gör man inte klokast i att själv ta reda på vilken pump man vill ha och som passar bäst?
Och så skickar man ut offerter på installation av just den pumpen och ingen annan.
 
Har man kompetensen (eller bra hjälp) att själv räkna ut vad man behöver så blir det billigast att köpa prylarna på nätet och ta hjälp på löpande timme med installationen.
 
  • Gilla
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
Jag fick in 3 offerter under sommaren på ersättare för mitt gamla Nibe F2010/VVM240 system. Mitsubishi ca 90k, Thermia ca 100k, Nibe F2120+panna ca 125k. Alla efter ROT, detta inkluderade bortförsling av gammal panna och pump och installation av nya systemet. Nu fanns ju iofs el och rör till ytterdelen redan framdragen här från förre systemet men 150k låter dyrt.
 
  • Gilla
Emajlo
  • Laddar…
P peter_73 skrev:
bortförsling av gammal panna och pump".
Det där med bortforsling ingår är ju ofta rena rånet. En Beg fungerande pump/panna går för 15 - 30.000 på blocket. Du behöver en kompis eller 2 som hjälper att lyfta den till garaget o 15kr till annonsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.