Huddingebo Huddingebo skrev:
Gör man inte klokast i att själv ta reda på vilken pump man vill ha och som passar bäst?
Och så skickar man ut offerter på installation av just den pumpen och ingen annan.
useless useless skrev:
Har man kompetensen (eller bra hjälp) att själv räkna ut vad man behöver så blir det billigast att köpa prylarna på nätet och ta hjälp på löpande timme med installationen.
Det är ju också ett alternativ. När man får offerten får man ju dessutom experthjälp om vad man bör ha. Så det går ju rent krasst att göra enligt detta alternativ sen.

Abbe W Abbe W skrev:
Det där med bortforsling ingår är ju ofta rena rånet. En Beg fungerande pump/panna går för 15 - 30.000 på blocket. Du behöver en kompis eller 2 som hjälper att lyfta den till garaget o 15kr till annonsen.
Kan de verkligen säljas för den summan? Det låter ju onekligen intressant i sånt fall.

Abbe W Abbe W skrev:
Det där med bortforsling ingår är ju ofta rena rånet. En Beg fungerande pump/panna går för 15 - 30.000 på blocket. Du behöver en kompis eller 2 som hjälper att lyfta den till garaget o 15kr till annonsen.
Så är det säkert ibland, men oftast skrotas väl just F2010 pga trasig kompressor (mitt fall), eftersom kompressorn inte går att köpa längre. Och VVM240 går inte att docka mot någon ny pump om inte man köper ett (dyrt) uppgraderingskit från Nibe. Hursomhelst, jag var nöjd i alla fall att dom tog med sig allt.

Jag sålde min fungerande vvm300 med en 12kw utedel för 12.000:- med trasig utedel.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Har nu fått in 2 nya offerter. Men väntar på ytterligare 4 offerter.

Företag 1
Var de som jag skrev om tidigare och som gav offert på 150.000 kr för CTC luft-vatten. Det var en ganska seriös genomgång av hemmet, men jag tycker det är alldeles för mycket för luft-vatten.

Företag 2
Hembesöket gav inte jättebra intryck. Det var endast standardgrejerna. Typ att de kollade på hur installationen skulle gå till, men han kollade inget på hur det skulle dimensioneras för vårt hem.

Luft-vatten
:
IVT Air split 208
pris: 115.000 kr

Bergvärme:
IVT GEO 512 C- 3-12 kW
pris: 175.000 kr

Företag 3
Hembesöket gav bra intryck. Han verkade enligt mig väldigt kunnig och var även hjälpsam och svarade på mycket frågor (till och med frågor som inte handlade om värmepumpinstallationen). Från detta företag har jag även fått detaljerad offert och detaljerad energiberäkning. Det känns verkligen som att han dimensionerade borrhål och värmepump efter vårt behov i huset.

Luft-vatten:

NIBE S1255-6
pris: 120.000 kr
Beräknad energibesparing jämfört med idag: 15000 kWh/år

Bergvärme:
NIBE Fighter F1255-6
pris: 150.000 kr
(Kan byta till NIBE S1255-6 för 4.000 kr i tillägg.)
(5.000 kr i rabatt vid beställning denna månad.)
Beräknad energibesparing jämfört med idag: 16000 kWh/år

Så min känsla just nu är att ta Företag 3 med bergvärme. Förut var jag mer sugen på luft-vatten, men har nu tippat över mot bergvärme. Eftersom:
- installationspriset inte skiljer så mycket till luft-vatten i detta fall.
- slipper utedel
- behöver inte skotta bort snö från luft-vatten
- större energibesparing (inte jättemycket dock)
- förmodligen mindre underhåll och längre livstid
- vid värmepumpsbyte blir installationen billigare eftersom borrhål redan finns.
- möjlighet till billig kyla på sommaren

Vilken längd på borrhålet och lägsta temperatur på inkommande köldbärare har dom räknat på? Vilken är husets toppeffekt enligt deras energiberäkning?

Super att du delar! Jag skulle göra samma slutsats och köra bergvärme.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilken längd på borrhålet och lägsta temperatur på inkommande köldbärare har dom räknat på? Vilken är husets toppeffekt enligt deras energiberäkning?
Företag 3
Offert

• Energiborrning 160m inkl. 12m foder rör.

Energiberäkning:
FASTIGHETENS ENERGIPRESTANDA
  • Energibehov för uppvärmning 21600 kWh/år
    - av vad är varmvatten 4000 kWh/år
  • Energibehov extra elförbrukare 400 kWh/år
  • Effektbehov 7,6 kW

BERGKOLLEKTOR
  • Aktivt berghålsdjup 148m
  • Inkommande köldbärartemp medel 0,7 °C

ENERGIPRESTANDA MED NIBE F1255-6
  • Avgiven energi vp 21598 kWh/år
  • Tillförd energi vp 5875 kWh/år
  • Tillsatsenergi, totalt (<50kWh) 0 kWh/år
  • Energiförbrukning värmebärarpump 150 kWh/år
  • Energitäckningsgrad 100 %
  • Årsvärmefaktor, vp 3,7
  • Årsvärmefaktor, totalt 3,6
  • Fast eller flytande kondensering Flytande
  • Avgiven effekt vp vid DUT 7,4 kW
  • Tillförd effekt vp vid DUT 2,8 kW
  • Rekommenderad tillsatseffekt 0,2 kW
  • Effekttäckningsgrad 97 %

Bergvärme, dock blev det nog ett typo fel när du skrev modell på luft-vatten värmepumpen.

Det enda att fundera över är om 6kw pumpen är tillräcklig eller om man vill gå upp en storlek

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Bergvärme, dock blev det nog ett typo fel när du skrev modell på luft-vatten värmepumpen.

Det enda att fundera över är om 6kw pumpen är tillräcklig eller om man vill gå upp en storlek
Det stämmer. Pump för luft-vatten på Företag 3 ska vara NIBE F2120-8.

Jag frågade faktiskt om 6kw räckte. Enligt honom så räckte det för vårt hem och vi skulle inte tjäna något på att gå upp i storlek.

Jag frågar eftersom ni har en luft-luft värmepump också, och ett ganska stort hus så energibehovet med bara bvp blir större om man inte kör luft-luft värmepumpen

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag frågar eftersom ni har en luft-luft värmepump också, och ett ganska stort hus så energibehovet med bara bvp blir större om man inte kör luft-luft värmepumpen
Okej, jag ska kolla upp det.

• Gilla
Josth
  • Laddar…
Verkar konstigt att man beräknar effektbehovet till 7,6 kW och att en pump på 6kW inte ska behöva något som helst tillskott?

Är det den modellen som går att låsa upp i mjukvaran så den ger 8 kW?

Redigerat:
Jo den modellen ska visst gå att låsa upp och ger då runt 7,6 kW istället för ca 6 kW men ljudnivån ökar också.

Känns som TS tittar på något för små modeller av värmepumpar. Satsar man på luftvatten eller bergvärme tycker jag att man ska dimensionera så att man sedan kan skrota luftluftvärmepumpen i huset om man vill eller när den är slutkörd.

Redigerat:
J Josth skrev:
Jo den modellen ska visst gå att låsa upp och ger då runt 7,6 kW istället för ca 6 kW men ljudnivån ökar också.
Hoppas då att det inte är en 7-dygns på spärren, efter den tiden så måste man köpa nytt kort, sanslöst så det gäller att vara snabb att ändra tillbaka,

• Wow
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.