E
H hempularen skrev:
Det är ju väldigt vanskligt att uttala sig om något som är installerat i ett annat land. Elsystemen skiljer dig mer än man kan tro mellan olika länder. Och därmed skiljer sig de lokala kraven.

Men om detta hade varit i Sverige, så låter det rätt. Som sagt det behövs inte 12 kvmm från PE skenan till jordfelsbrytaren.
Ingen aning vilket land det gäller mern att det är Balkan. Men principiellt ser det ju rätt ut och den som kopplat verkar säker på sin koppling.

Men vad är det du tvekar över TS, du verkar ju ändå rätt fin på el med tanke på dina teckningar?
 
E
I Ilir.s skrev:
I verkligheten så är den matad undertill där fasskena sitter. Det kanske är så att där nere så använder dem sig av det dubbla och här av 6mm2. Vad kan hända annars om man använder sig av 12mm2 på den mellan Jfb och Pe?
Jag kan inte se att det ska hända något.
Inget positivt och inget negativt så länge ledarna får bra kontakt i terminalerna.
 
  • Gilla
I. I
  • Laddar…
Mikael_L
I Svenska reglers ögon sett verkar det rätt, bara lite märkligt med dubbla 6mm2, så brukar man inte göra, men det är nog inte förbjudet.

Problemet här är att det är ett annat land. Vad har de för elsystem där och regler?
I Sverige kör TN, i Albanien har jag hört att de kör TT, och nu är jag ärligt talat rätt kass på vad det innebär i praktiska skillnader i elcentralen.
Men något viktigt skiljer kanske, och annars landspecifika regler som kan ställa till det.
 
E El-Löken66 skrev:
Jag kan inte se att det ska hända något.
Inget positivt och inget negativt så länge ledarna får bra kontakt i terminalerna.
Glömde skriva med att det fortsätter en 4 ledars kabbel upp till plan 2 och den är kopplat i denna central med 3 egna dvärgbrytare och Pen kopplat till Pe. Sen uppe på plan 2 är kopplingen densamma att Pen går på Pe skenan sen ner till Jfb från Jfb tillbaka till N skenan. Ledarna går via HB sen till Jfb och från Jfb till 3 fasskena. 4 ledars kabeln är på 2.5mm2 efter dvärgrytarna. Dvärgrytarna är på 16a. Dem dvärgbrytare är inte kopplade i Jfb på första centralen. Man kan Säga att centralerna är delade i 2 olika grupper där dem har varsin Jfb. Är det rätt kopplat så? Försöker rita hur det fortsätter till central 2 på andra våningen.
 
  • Handritad elschema skiss som visar kopplingar mellan två centraler med dvärgbrytare, JFB och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E
I Ilir.s skrev:
Glömde skriva med att det fortsätter en 4 ledars kabbel upp till plan 2 och den är kopplat i denna central med 3 egna dvärgbrytare och Pen kopplat till Pe. Sen uppe på plan 2 är kopplingen densamma att Pen går på Pe skenan sen ner till Jfb från Jfb tillbaka till N skenan. Ledarna går via HB sen till Jfb och från Jfb till 3 fasskena. 4 ledars kabeln är på 2.5mm2 efter dvärgrytarna. Dvärgrytarna är på 16a. Dem dvärgbrytare är inte kopplade i Jfb på första centralen. Man kan Säga att centralerna är delade i 2 olika grupper där dem har varsin Jfb. Är det rätt kopplat så?
Hej!

Det låter rätt i mina öron men med svenska mått är det inte godkänt.

Det kan mycket väl fungera ändå men det kom ett krav för ett par decennier sedan att PEN måste vara minst 10mmCu/16Al.

I detta fall hade man alltså dragit enligt följande:
5x6 (TN-S)
3x6+10
4x10
5x2,5 avsäkrat som i ditt exempel (TN-S)

Detta är lite otydligt men du kan se det du kallar PE-skena som en kombinerad PEN/PE därför är det ok att ta ut både PEN, PE samt N från denna.

I den bästa av världar kan du se det som att det borde vara enligt följande:
PEN-ledare till PEN-plint.
1 grön-gul ledare till PE-skena samt 1 grön-gul med blått tillägg som uttagen PEN till nästa central i det fall man vill ha TN-C.

1 blå uttagen N till JFB som genom kontakten matar N-skenan.

Vill man ha grupper utanför JFB drar man 1 blå direkt till N-skena också.

Om det önskas TN-S till nästa central dras då 1 blå från denna oskyddade N-skena och grön-gul från PE.

Dimension på ledare enligt hur det hela är avsäkrat men enligt svenska regler ska PEN vara minst så stor och alla interna förbindningar är vanligen minst 6mm2.

Man kan även avsäkrat ytterligare som i ditt exempel och kan då köra 1,5 eller 2,5mm2 också, då blir det en gruppledning TN-S.

Redogerat:
Nu ser jag att du lagt upp en bild, från vad jag kan tyda ligger de dubbla 6mm2 från central 1 till central 2 och kanske då med mening att uppnå kravet på minsta area för PEN?
Känns ju då som att man gjort det för att man inte haft rätt materiel, då hade jag hellre sett nämnda 10mm2.

Men är det rätt gjort så händer det inget men ser rätt hempulat ut såvida det inte är praxis i Albanien.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hej!

Det låter rätt i mina öron men med svenska mått är det inte godkänt.

Det kan mycket väl fungera ändå men det kom ett krav för ett par decennier sedan att PEN måste vara minst 10mmCu/16Al.

I detta fall hade man alltså dragit enligt följande:
5x6 (TN-S)
3x6+10
4x10
5x2,5 avsäkrat som i ditt exempel (TN-S)

Detta är lite otydligt men du kan se det du kallar PE-skena som en kombinerad PEN/PE därför är det ok att ta ut både PEN, PE samt N från denna.

I den bästa av världar kan du se det som att det borde vara enligt följande:
PEN-ledare till PEN-plint.
1 grön-gul ledare till PE-skena samt 1 grön-gul med blått tillägg som uttagen PEN till nästa central i det fall man vill ha TN-C.

1 blå uttagen N till JFB som genom kontakten matar N-skenan.

Vill man ha grupper utanför JFB drar man 1 blå direkt till N-skena också.

Om det önskas TN-S till nästa central dras då 1 blå från denna oskyddade N-skena och grön-gul från PE.

Dimension på ledare enligt hur det hela är avsäkrat men enligt svenska regler ska PEN vara minst så stor och alla interna förbindningar är vanligen minst 6mm2.

Man kan även avsäkrat ytterligare som i ditt exempel och kan då köra 1,5 eller 2,5mm2 också, då blir det en gruppledning TN-S.

Redogerat:
Nu ser jag att du lagt upp en bild, från vad jag kan tyda ligger de dubbla 6mm2 från central 1 till central 2 och kanske då med mening att uppnå kravet på minsta area för PEN?
Känns ju då som att man gjort det för att man inte haft rätt materiel, då hade jag hellre sett nämnda 10mm2.

Men är det rätt gjort så händer det inget men ser rätt hempulat ut såvida det inte är praxis i Albanien.
Men blir det verkligen tn-s om det fortsätter 4 ledare till central 2? Är det inte Tn-c, jag tänker om 4 ledare i central 1 och om det nu hade varit 5 ledare i central 2 så hade det blivit tn-c-s men i detta fallet är det 4 ledare in i central 1 och 4 ledare som avsäkrat fortsätter till central 2. Är det inte Tn- c hela vägen bara att man delat upp centralerna i 2 Jfb och 2 olika grupper.
 
E
I Ilir.s skrev:
Men blir det verkligen tn-s om det fortsätter 4 ledare till central 2? Är det inte Tn-c, jag tänker om 4 ledare i central 1 och om det nu hade varit 5 ledare i central 2 så hade det blivit tn-c-s men i detta fallet är det 4 ledare in i central 1 och 4 ledare som avsäkrat fortsätter till central 2. Är det inte Tn- c hela vägen bara att man delat upp centralerna i 2 Jfb och 2 olika grupper.
Ja, du har TN-C. Det vill säga, centralmatningarna, därefter blir det TN-S i bägge centralerna.

Jag försökte bara måla upp en liten bild av hur du kan se på PE(PEN)- plinten i central 1.

Samt uppmärksamma dig på att 2,5mm2 är för klent för PEN med svenska mått mätt.

Det kan mycket väl vara tillåtet i Albanien, om detta vet jag inget om tyvärr.
 
  • Gilla
I. I
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, du har TN-C. Det vill säga, centralmatningarna, därefter blir det TN-S i bägge centralerna.

Jag försökte bara måla upp en liten bild av hur du kan se på PE(PEN)- plinten i central 1.

Samt uppmärksamma dig på att 2,5mm2 är för klent för PEN med svenska mått mätt.

Det kan mycket väl vara tillåtet i Albanien, om detta vet jag inget om tyvärr.
Huvud inmatning är Pen 6mm2 sen har man via Jfb lagt dubbla 6mm2 som Pe och så har man gjort i båda centralerna men den 4 ledar kabeln som går mellan central 1 och 2 är 2.5mm2 och är den avsäkrat. Men blir den kabeln som Pen klen om den går mellan 1 och 2 trotts att man gått med 12mm2 i båda Jfb som finns i centralerna?
 
E
I Ilir.s skrev:
Huvud inmatning är Pen 6mm2 sen har man via Jfb lagt dubbla 6mm2 som Pe och så har man gjort i båda centralerna men den 4 ledar kabeln som går mellan central 1 och 2 är 2.5mm2 och är den avsäkrat. Men blir den kabeln som Pen klen om den går mellan 1 och 2 trotts att man gått med 12mm2 i båda Jfb som finns i centralerna?
Enligt svenska regler ja. Men förr var det tillåtet här. I Albanien vet jag inte. Är du orolig så byt om det går.

Skillnaden mellan N-avbrott och PEN-avbrott har du läst lite om, i det första fallet får du överpänning fas-nolla, upp till 400 Volt i fallet avbrott PEN får du även spänning ut på utsatta delar.

Har du möjlighet att enkelt ändra central matningen till TN-S om du är orolig? Eller dra en grov PEN?

I annat fall kan du inspektera anslutningarna, så länge dessa är riktiga kan inget hända.

Man måste även titta på plats ifall det är rätt och riktigt hjort, det går inte att förvissa sig om via ett forum, jag kan även ha missat något i din vägg av text.
 
Din skiss i #19 är ritningsmässigt korrekt, det är så man kopplar. Man kan ha lite varianter på PE och N-plintar men det är vanligt att det ser ut som det gör på din skiss, med några kommentarer som redan nämnts:

- Mellan PE-plint och JFBn går det en N-ledare, och den behöver inte dubbla ledare. Det tillför ingenting. Det är PEN som kan vill ha upp arean på, inte N.

.- Mellan PE-plintarna i de två centralerna går det en PEN-ledare. Så ja, det är TN-C. Idag krävs arean 10 mm². Det vore konstigt om Balkan skulle leva kvar i gamla regler från 90-talet.

Texten är bitvis lite förvirrande och följer inte riktigt denna skiss. Men om vi utgår från denna skiss på är svaret på din fråga ja med givna förbehåll.
 
E
Jag tycker ritningen är bra, den tyder på att Ilir har en del förkunskaper tycker jag.

Vad exakt är det du undrar över Ilir?

Vi kan bara svara på detta enligt svenska förhållanden plus att vi inte kan se helhetsbilden, installationen tycks tekniskt korrekt men kan eventuellt behöva lite justeringar för att nå upp till eventuella lagkrav.
Känner du någon tekniskt kunnig i Albanien så kan det vara värt att låta denne granska anläggningen då vi inte vet var tveksamheterna härstammar ifrån.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Din skiss i #19 är ritningsmässigt korrekt, det är så man kopplar. Man kan ha lite varianter på PE och N-plintar men det är vanligt att det ser ut som det gör på din skiss, med några kommentarer som redan nämnts:

- Mellan PE-plint och JFBn går det en N-ledare, och den behöver inte dubbla ledare. Det tillför ingenting. Det är PEN som kan vill ha upp arean på, inte N.

.- Mellan PE-plintarna i de två centralerna går det en PEN-ledare. Så ja, det är TN-C. Idag krävs arean 10 mm². Det vore konstigt om Balkan skulle leva kvar i gamla regler från 90-talet.

Texten är bitvis lite förvirrande och följer inte riktigt denna skiss. Men om vi utgår från denna skiss på är svaret på din fråga ja med givna förbehåll.
Hej, kabeln är nog från tidig 80 tal, reglerna är nog inte så idag. Men det skulle då räcka med att dra en ny 10 mm2 Pen med blå markering mellan det 2 centralerna och koppla dem mellan Pe plintarna.
 
E
I Ilir.s skrev:
Hej, kabeln är nog från tidig 80 tal, reglerna är nog inte så idag. Men det skulle då räcka med att dra en ny 10 mm2 Pen med blå markering mellan det 2 centralerna och koppla dem mellan Pe plintarna.
Svårt då man inte vet förutsättningarna, men mer realistiskt låter då 5x2,5 vilket då kräver lite omkopplingar.

Å andra sidan har kabeln tjänat som PEN i 40 år och spänner man över ändarna är det inget som tyder på att det inte skulle kunna hålla ytterligare 40.

Men konsekvenserna av en felaktig PEN kan bli digra så det är bra att du funderar över detta.
 
E El-Löken66 skrev:
Jag tycker ritningen är bra, den tyder på att Ilir har en del förkunskaper tycker jag.

Vad exakt är det du undrar över Ilir?

Vi kan bara svara på detta enligt svenska förhållanden plus att vi inte kan se helhetsbilden, installationen tycks tekniskt korrekt men kan eventuellt behöva lite justeringar för att nå upp till eventuella lagkrav.
Känner du någon tekniskt kunnig i Albanien så kan det vara värt att låta denne granska anläggningen då vi inte vet var tveksamheterna härstammar ifrån.
Hej, kabeln är nog från tidig 80 tal, reglerna är nog inte så idag. Men det skulle då räcka med att dra en ny 10 mm2 Pen med blå markering mellan det 2 centralerna och koppla dem mellan Pe plintarna.
 
E El-Löken66 skrev:
Svårt då man inte vet förutsättningarna, men mer realistiskt låter då 5x2,5 vilket då kräver lite omkopplingar.

Å andra sidan har kabeln tjänat som PEN i 40 år och spänner man över ändarna är det inget som tyder på att det inte skulle kunna hålla ytterligare 40.

Men konsekvenserna av en felaktig PEN kan bli digra så det är bra att du funderar över detta.
Ok så ska jag be dem byta till 5x2.5mm2 och Pe /Pen 10mm2 eller hur menar du med 5x2.5 om pe måste ha en area på minst 10mm2? Så jag förstår dig rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.