5 120 läst · 27 svar
5k läst
27 svar
Bygglovet en mardröm när Lye handelsbod blir bostad i Husdrömmar
Det har varit utför sedan pandemin. Nu är det mer regel än undantag att de klipper ihop ett program av ett ofärdigt projekt som kanske borde visats om ytterligare ett år eller två.S Sthlm_ skrev:
Känslan var ju också lite att dom hade skickat in sitt bygglov typ nedkladdat på baksidan av ett kuvert "hej hej vi vill bygga hus här, tack" vilket dom också hintade om i slutet av programmet.H Hullken skrev:
Det tog väl ett år innan kommunen ens började handläggningen av ärendet, alltså det var först då ansökan ansågs komplett. Då skulle man nog själv kunnat gjort lite förebyggande research för att snabba på det.
Nja. Lite bättre tycker jag att det har blivit senaste säsongen. Nu blev just detta tyvärr ett exempel på att produktionens material har tagit slut.S Staffan-N skrev:
Denna säsong har ju ändå innehållit en del projekt som påbörjats efter pandemin och som blivit färdiga, eller nästan färdiga.
Värre var det för ett par säsonger sedan där alla projekten var "pandemi-projekt" med kraftigt spruckna tidplaner och budgetar. Då var det väldigt uppenbart att produktionen hade panik
Jag reagerade på att vattenrören som han fixerade med "plastgrunkan" inte var dragna "rör i rör" utan direkt ingjutna i betongen. Dels kyls varmvattnet och kallvattnet värms när det inte finns någon luft som isolerar.Fujim skrev:
Och om rören behöver bytas nångån blir det att bila upp betongplattan.
Hade kostat nån hundralapp mer med "rör i rör" för att slippa dessa problem.
Det är väl ändå rör i rör?X xlaco skrev:Jag reagerade på att vattenrören som han fixerade med "plastgrunkan" inte var dragna "rör i rör" utan direkt ingjutna i betongen. Dels kyls varmvattnet och kallvattnet värms när det inte finns någon luft som isolerar.
Och om rören behöver bytas nångån blir det att bila upp betongplattan.
Hade kostat nån hundralapp mer med "rör i rör" för att slippa dessa problem.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
va väl inte ens 50%, va ju ofattbart mycket kvar och dom kan ju inte ens självs tro att det ska va klart på ett år?S Sthlm_ skrev:
Märkligt att de inte fick bättre förslag angående handikappanpassning, verkade som de snöade in allt för mycket på det och tänkte på hissar och grejjer, med lite bättre råd kanske de hade kunnat tänka friare?
Rumsfördelningen som man bor i behöver inte vara densamma som för i handikappanpassning, räcker väl med att visa att det går att handikappanpassa huset till en rimligt låg kostnad(?)
Vi fick förslaget från husfirman att visa på att det går att bo på nedre plan med ett förråd förberett med rördragning och ventilation för att kunna placera trinettkök som handikappanpassning (inkl inritat på bygglovet) även om det vanliga köket är på övre plan, vilket kommunen även accepterade.
Bra i övrigt att de visar att saker kan bli jobbigare än man tänker sig, bra för folk som ska bygga mycket själva att se sånt här och några avsnitt av arga snickaren för att få lite perspektiv och lägga ribban lagom högt.
Rumsfördelningen som man bor i behöver inte vara densamma som för i handikappanpassning, räcker väl med att visa att det går att handikappanpassa huset till en rimligt låg kostnad(?)
Vi fick förslaget från husfirman att visa på att det går att bo på nedre plan med ett förråd förberett med rördragning och ventilation för att kunna placera trinettkök som handikappanpassning (inkl inritat på bygglovet) även om det vanliga köket är på övre plan, vilket kommunen även accepterade.
Bra i övrigt att de visar att saker kan bli jobbigare än man tänker sig, bra för folk som ska bygga mycket själva att se sånt här och några avsnitt av arga snickaren för att få lite perspektiv och lägga ribban lagom högt.
Jag har själv byggt om en gammal lokal till bostad och har "drabbats" av samma krav i och med att det räknas som nybygge med allt vad det innebär.B Brogier skrev:
Dock har jag själv varit KA och särskilt svårt tycker inte jag att det var. Man får läsa på byggregler och vaska fram minimikraven och presentera dom för kommunen.
Klicka här för att svara
Tjänster
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Bygglovet en mardröm när Lye handelsbod blir bostad i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Varför göra det lätt? – Magnus elinstallation i kopparrör imponerar i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Artikelkommentarer -
SBAB första storbank ut att höja boräntan
Artikelkommentarer -
Mäklare varnas för vilseledande marknadsföring
Artikelkommentarer