1 156 läst · 22 svar
1k läst
22 svar
Bygglov - Anstånd pga kommande detaljplan
Nu gissar jag litre. Men i beslutsögonblicket tror jag att det finns ETT förslag som avslås eller godkänns. Blir det avslag så är hela bygglovet avslaget.
I vanliga fall har man ju en dialog med handläggaren, sådant som inte kommer att godkännas förhandlas bort. Och till slut finns det ett förslag som hanläggaren i många fall kan godkänna på egen hand. Kommer man intre överens med handläggaren kan man begära att frågan skall tas upp i byggnadsnämnden som i 99 fall av 100 följer handläggarens bedömning. Dvs. handläggaren avslår aldrig ett bygglov, handläggaren kan i de flesta fall godkänna bygglov på delegation från nämnden. Gillar inte handläggaren förslaget så rekommenderar han avslag i nämnden. Men det formella negativa beslutet tas av nämnden. Och blir då möjligt att överklaga.
I vanliga fall har man ju en dialog med handläggaren, sådant som inte kommer att godkännas förhandlas bort. Och till slut finns det ett förslag som hanläggaren i många fall kan godkänna på egen hand. Kommer man intre överens med handläggaren kan man begära att frågan skall tas upp i byggnadsnämnden som i 99 fall av 100 följer handläggarens bedömning. Dvs. handläggaren avslår aldrig ett bygglov, handläggaren kan i de flesta fall godkänna bygglov på delegation från nämnden. Gillar inte handläggaren förslaget så rekommenderar han avslag i nämnden. Men det formella negativa beslutet tas av nämnden. Och blir då möjligt att överklaga.
Tack.H hempularen skrev:Nu gissar jag litre. Men i beslutsögonblicket tror jag att det finns ETT förslag som avslås eller godkänns. Blir det avslag så är hela bygglovet avslaget.
Tänkte mer i normala fall vad som händer men då fick jag svar om det.
Vi får se vad som händer nu, väntar svar från Jurist och sakkunnig.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 095 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 095 inlägg
R RulleBulle skrev:
Ja det är lovet i helhet som får ett ok eller inte.R RulleBulle skrev:I våran ansökan hade vi 3 delar med, husets tillbyggnader och diverse ändringar med nya fönster bla. Garaget och pool.
Har ni koll på om de kan neka en del men godkänna resten tex eller slår dom ner på hela ansökan om en grej inte funkar?
Säg tex att poolen inte får byggas, slår dom ner på hela eller kommer de säga kör på med hus och garage men poolen får ni inte göra?
Däremot med bra dialog med handläggare kan man ju lämna in ändringar och ta bort de delar som de säger inte kommer kunna godkännas.
Jag tror den nya detaljplanen säger max 180m2 vilket är 1m2 mer än jag har idag så oavsett är jag nog låst i framtiden. Jag har haft en misstanke att det detaljplan skulle komma i framtiden därför skickade jag in bygglovsansökan på allt jag önskar nu.T TypRätt skrev:
Okej, men eftersom min fastighet saknar detaljplan idag så känns det hela som ett givande och tagande.U Utsliten och utdömd skrev:
Vi får se vad han säger, har dragit iväg ett mail till honom.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 914 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Uterum utan bygglov - Hur kan man åtgärda?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Tidigare ägare har inte skaffat bygglov - men säger sig fått ok ?
Juridik -
Idrottsprofilens hus hotas av rivning - avviker från bygglovet
Artikelkommentarer -
Bygglov nära tomtgräns mot kommunal vägmark - vad gäller?
Bygglov -
Bygglov - Brandklassade fönster?
Bygglov