FreQa FreQa skrev:
Ja hörnstolpen blir stadig men inte de andra.
Sen blir utseendet långt från vad jag önskar. Ogillar starkt inkräktandet av stolpar på en altan.
Funderar på någon typ av förstärkning...
[QUOTE="FreQa, post: 4779905, member:

men alla stolpar hamnar i ett ”hörn” med regel på två sidor om stolpen om du sätter dom som jag menar. Försöker rita i telefonen nu. Svart är din stomme, rött är stolparna.

Enkel skiss med svarta linjer som föreställer en stomme och röda märken där stolparna ska placeras i hörnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Är man fortsatt orolig över stabiliteten finns även möjligheten att sätta ytterligare kortling på andra sidan av stolpen och på så sätt får den stöd från tre håll.

Typ såhär (kortling i lila):

Illustration av stolpsupport med lila kortlingar som ger trestödssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen.
Så som jag byggt nu kan jag inte göra de förstärkningar som ni så snällt föreslår. Får ta med mig detta till nästa projekt.
 
Jag tänkte bygga så här
Handritad skiss över en stolpe med plintjärn och betongklump i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt sitter på sin plats så jag gräver en mindre grop för kanske 2 säckar betong, fäster plintjärn på stolpen och gjuter en klump.
 
T
FreQa FreQa skrev:
Såhär långt har jag kommit idag.
[bild]
Det tar sin tid att väga av hela bärverket och det befintliga var inte heller rakt.
[bild]
Är jag klar nu? :rofl:
Tänk på att bitar ev regel som du ställt altanen på kan krympa efter en sommar med flera cm.
När en sida är fastmonterad så kan det ge effekten att köttbullarna rullar ner på gräset.
 
FreQa FreQa skrev:
Tack för tipsen.
Så som jag byggt nu kan jag inte göra de förstärkningar som ni så snällt föreslår. Får ta med mig detta till nästa projekt.
Varför går det inte? Om jag tittar på dina bilder ser det ut som om det borde funka. Visst, det är lite pyssel men det är bra mycket enklare än din andra lösning.

Träkonstruktion för byggprojekt med instruktioner textade på bilden, gräsmatta och bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt räcket en bräda in. Alltså 5cm till vänster om den röda pilen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Sätt räcket en bräda in. Alltså 5cm till vänster om den röda pilen.
det är ju såklart ett ännu enklare sätt, men om man vill ha räcket så långt ut som möjligt borde mitt förslag funka. Men TS verkar ha fastnat i att han vill ha räcket på utsidan av trallen.
 
varför ens ha ett räcke när altanen är 10cm hög? Man kanske tycker det är estetiskt tilltalande men om det nu blir så krångligt? ett räcke som är svajigt blir fattigt oavsett hur fint det är i min mening.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
varför ens ha ett räcke när altanen är 10cm hög? Man kanske tycker det är estetiskt tilltalande men om det nu blir så krångligt? ett räcke som är svajigt blir fattigt oavsett hur fint det är i min mening.
För att beställaren är gammal och skruttig och vill ha ett räcke. Altanen är trots allt 20 cm över mark. Dessutom vill de ha insynsskydd åt ett håll och vindskydd åt annat.
 
B Bonzo2000 skrev:
det är ju såklart ett ännu enklare sätt, men om man vill ha räcket så långt ut som möjligt borde mitt förslag funka. Men TS verkar ha fastnat i att han vill ha räcket på utsidan av trallen.
Ja jag har fastnat i att få det estetiskt. Inga påhopp tack!
Det jag vill göra med denna altanen är att få den att passa in med huset och uppfylla beställarens önskan. Sen vill jag visa frisen runt stora delen. Börjar man hacka av den med räcken så bryter man formen.
Förlåt om jag har ett estetiskt tänk men det många känner vet jag hur man ska lösa. Det är det jag jobbar med varje dag.
Sen är detta ett experiment och förhoppningsvis kul att bygga, utan för mycket tråkig kritik.
 
Vad är det för mark? Det kanske räcker med markspjut och infästning i regeln för att få lite styrsel stolparna? Så behöver du inte gräva så mycket!
 
  • Gilla
Lgströ och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
För att beställaren är gammal och skruttig och vill ha ett räcke. Altanen är trots allt 20 cm över mark. Dessutom vill de ha insynsskydd åt ett håll och vindskydd åt annat.
Då är det ju viktigt att räcket fyller funktionen "räcke". Alltså kan ta lasten från 80kg+ som ramlar in eller står och lutar sig. Att dra in det i en svag bärlina blir en enorm hävstång. Momentet som blir på bärlinan måste ta vägen någonstans. Sedan så finns det ju en risk att få får problem med lasterna i sidled också beroende på hur du tänkt designen. Tycker du har fått ganska rimliga tips hittills på lösning, men jag tror dessa blir för klent också, men det beror ju på storleken, hur väl man kan fästa det i fasad etc. Men det blir helt enkelt väldigt mycket moment på typ 10cm yta vid infästningen. Ett alternativ är att gräva och gjuta fast stolparna en bit ner i marken, säg 30-50 cm och fixera dom i bärlinan. Då kommer en stor del av momentet i fundamentet i jorden och inte på bärlinan. Plus bärlina med då lite hävarm mot
fundamentet.

Skiss av trall med räckesinfästning och gjutet fundament i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att vara första gången du bygger en trall känns det som att du har ganska svårt att ändra uppfattning/lösa problemen som uppstår. Alltid segt att göra om, göra rätt. Men är det första gången man gör något så får man vara lite snäll mot sig själva och erkänna att man kanske får revidera sina tankegångar något.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Ja jag har fastnat i att få det estetiskt. Inga påhopp tack!
Det jag vill göra med denna altanen är att få den att passa in med huset och uppfylla beställarens önskan. Sen vill jag visa frisen runt stora delen. Börjar man hacka av den med räcken så bryter man formen.
Förlåt om jag har ett estetiskt tänk men det många känner vet jag hur man ska lösa. Det är det jag jobbar med varje dag.
Sen är detta ett experiment och förhoppningsvis kul att bygga, utan för mycket tråkig kritik.
Jag vet inte riktigt vad i mitt inlägg som du uppfattade som "tråkig kritik" och "påhopp"? Jag konstaterade bara att du (givetvis) gör som du vill och att du hade andra preferenser som inte uppfylldes genom våra förslag.
Ställer man en fråga på ett forum måste man väl vara beredd på att man får förslag och eventuella motfrågor utan att man tar det som personliga påhopp?

Fortsätt gärna att uppdatera tråden på samma sätt som du gjort hittills. Det är alltid trevligt med väldokumenterade trådar och vi är nog många som är intresserade av att se slutresultatet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Då är det ju viktigt att räcket fyller funktionen "räcke". Alltså kan ta lasten från 80kg+ som ramlar in eller står och lutar sig. Att dra in det i en svag bärlina blir en enorm hävstång. Momentet som blir på bärlinan måste ta vägen någonstans. Sedan så finns det ju en risk att få får problem med lasterna i sidled också beroende på hur du tänkt designen. Tycker du har fått ganska rimliga tips hittills på lösning, men jag tror dessa blir för klent också, men det beror ju på storleken, hur väl man kan fästa det i fasad etc. Men det blir helt enkelt väldigt mycket moment på typ 10cm yta vid infästningen. Ett alternativ är att gräva och gjuta fast stolparna en bit ner i marken, säg 30-50 cm och fixera dom i bärlinan. Då kommer en stor del av momentet i fundamentet i jorden och inte på bärlinan. Plus bärlina med då lite hävarm mot
fundamentet.

[bild]

För att vara första gången du bygger en trall känns det som att du har ganska svårt att ändra uppfattning/lösa problemen som uppstår. Alltid segt att göra om, göra rätt. Men är det första gången man gör något så får man vara lite snäll mot sig själva och erkänna att man kanske får revidera sina tankegångar något.
Detta förslaget har jag redan själv angivet. Läser du ni tråd så är du också med på banan! Jag vet vad långa stolpar gör, vill bara ha en lösning på mitt önskade mål.
Jag är nog snäll mot mig själv och har redan byggt om flera saker efter bättre förslag men utseende är ett av huvudmålen som vi inte kommer undan då det dessutom är redovisat för föreningen hur det ska se ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.