Följer projektet eftersom jag är på väg att dra igång något liknande. Två frågor

Altanen verkar inte fäst i väggen. Kan man räkna med att dess egen vikt håller den på plats? Ska göra ett däck ca 6x4m som ställs på mark och jag unviker gärna att fästa i huset

Du ser inte ut att ha använt balkskor för infästning av reglar. Är det skråskruvat i stället? För-/nackdel mot balkskor?

Nu är första trallen fastskruvad.
Nybyggd trätrall bredvid veranda med personer som sitter och staketstomme i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter gjutningen rör sig stolparna ca 1 cm längst upp nu är jag skruvat staket stommen. Det funkar!!! ;)

• Första trallen fastskruvad på stolpe med vinkelhake och penna för märkning, indikerar uppbyggnad av staket.
    Skapa konto
  • Första träplankan fastskruvad på staketstommen utomhus.
    Skapa konto
  • Trall fastskruvad till stolpar med tvingar och mätverktyg på en solbelyst altan.
    Skapa konto
  • Nybyggd trätrall bredvid veranda med staketstomme och personer som sitter i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Det blev att ta fram tunna stiftpenna då det krävdes högre noggranhet.
Tunna stiftpenna och vinkelhake på träplank med markerade linjer för precist byggprojekt.
Skapa konto

Resultatet duger åt mig!
Noggrant mätt träkonstruktion med stiftpennalinjer och skruvar, stöttad av en tving.
Skapa konto

Fick hjälp av bakåtvänd tving. Ännu ett tips man plockat upp.
Tving fäst på träplank med en tunn stiftpenna och ett måttband för precisionsarbete i solljus.
Skapa konto

raveper raveper skrev:
Blir det inte lite bökigt att klippa gräset när de sitter på utsidan så?
Haha.
Jo om man tycker det är problem med att ha en snygg altan så ja ;)
Stolparna sitter cirka 5 cm ovan mark så att klippa med en trimmer går bra.

P pfb skrev:
Följer projektet eftersom jag är på väg att dra igång något liknande. Två frågor

Altanen verkar inte fäst i väggen. Kan man räkna med att dess egen vikt håller den på plats? Ska göra ett däck ca 6x4m som ställs på mark och jag unviker gärna att fästa i huset

Du ser inte ut att ha använt balkskor för infästning av reglar. Är det skråskruvat i stället? För-/nackdel mot balkskor?
Nej altanen står fritt så sin egen vikt borde hålla den på rätt köl.
Balkskor är dyrt resonerar jag. Så länge man inte belastar med badtunna funkar skråskruvning. Annars är balkskor starkare.

• Gilla
pfb
  • Laddar…
Ännu ett steg närmare. Ett nybyggt trätrall med vitmålade stolpar framför ett hus, där en person sitter och avkopplande på en upphöjd brunaltan.
Skapa konto

OH visst är golvet rakt när man hittar vattenpasset så här.
Ett gult vattenpass på en vit yta visar en jämn nivå medan byggarbetarens sko skymtar i bakgrunden.
Skapa konto

Visst det blev lite funderingar men stolparna är stadiga!
Delvis färdigställd träveranda med vita stolpar vid ett grått hus, med nytt trägolv och omgivande grön gräsmatta.
Skapa konto

Lite promontage av hur beställaren vill ha planken
Stadiga trästolpar och plank mot bakgrund av en husfasad, del av ett pågående bygge av ett trädäck.
Skapa konto

Blir ett fint rum att sitta i.
Halvfärdigt altanbygge med träplankor och vita stolpar vid en husvägg, verktyg synliga.
Skapa konto

Nu pratar gubbar och gummor i området om alla detaljer!
Fötter på nylagt trägolv utomhus som visar raka linjer och symmetri med en vinkel och planken.
Skapa konto

• Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
En sak som stör min ingenjörshjärna när jag ändå försöker tänka på konstruktivt vattenskydd:
Varför öppnar trallskruven upp träfibren så vatten kan ansamlas?
Trallskruv i träyta med upplyfta träfibrer runtomkring, vilket indikerar vattenskada.
Skapa konto

Det är ett känt märke men de är inte bra.
En öppen låda av trallskruv märkt Gunnebo Fastening på träunderlag, fokus på förpackningens framsida.
Skapa konto

Finns det bättre?

Är skruvarna koniska i ansättningen mot trät är det förklaringen, omoderna skruv.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Är skruvarna koniska i ansättningen mot trät är det förklaringen, omoderna skruv.
Ok.
Vad föreslår du istället?

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Men denna bild från Essves hemsida visar ju samma resultat utan koniska skruvskallar.
Närbild på trätrall med infällda skruvar, utan koniska skruvskallar, och text om förbättrat stål.
Skapa konto

En Essve terrassskruv med litet huvud och text som beskriver dess förmåga att erbjuda stark klämkraft och snygg finish.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K Kane skrev:
Men denna bild från Essves hemsida visar ju samma resultat utan koniska skruvskallar.
[bild]
[bild]
Tack. Precis det jag också funderar på. Är det liksom en omöjlighet att inte spräcka upp fibrerna så?

FreQa FreQa skrev:
En sak som stör min ingenjörshjärna när jag ändå försöker tänka på konstruktivt vattenskydd:
Varför öppnar trallskruven upp träfibren så vatten kan ansamlas?
[bild]
Det är ett känt märke men de är inte bra.
[bild]
Finns det bättre?
Jag brukar dra med en handsklädd hand över skruvarna och beroende på hur fuktigt virket är försvinner det.
Har nog bara använt skruv med konad undersida, hittills.

Tyckte det fungerade bättre med plan undersida. Men tog en bild på min egna altan och så mycket bättre är det inte. Närbild på träplankor i altangolv med synliga skruvar och trämönster.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag brukar dra med en handsklädd hand över skruvarna och beroende på hur fuktigt virket är försvinner det.
Har nog bara använt skruv med konad undersida, hittills.
Ah. Smart.
Det är inte flisorna jag menar utan att skruven öppnar upp fibrerna, det ser ut som ett öga i formen.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Ah. Smart.
Det är inte flisorna jag menar utan att skruven öppnar upp fibrerna, det ser ut som ett öga i formen.
Ska kika och fota hur senast lagda trall ser ut på närmare avstånd.
Essves rostfria skruv användes.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.