Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Tyckte det fungerade bättre med plan undersida. Men tog en bild på min egna altan och så mycket bättre är det inte. [bild]
De flesta såg bra ut. Nu ska man ju inte skruva upp och sen skruva ner trallskruv men en cylindrisk flisar väl en massa om man skruvar upp dem?

Har regnat lite här på morgonen men jag fick 2 fuktiga och en torr skruvbild.
Två skruvar i mörkt trä, en ser fuktig ut och den andra torr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis fuktigt trägolv med synliga skruvar, variation i träets färg efter regn.
Skapa konto
Träpanel med två skruvar som verkar fuktiga och en torr skruv, indikerar nyligt regn.
Skapa konto

Lagd för 5-6år sedan.

Cheesen
FreQa FreQa skrev:
Ännu ett steg närmare. [bild]
OH visst är golvet rakt när man hittar vattenpasset så här.
[bild]
Visst det blev lite funderingar men stolparna är stadiga!
[bild]
Lite promontage av hur beställaren vill ha planken
[bild]
Blir ett fint rum att sitta i.
[bild]
Nu pratar gubbar och gummor i området om alla detaljer!
[bild]
Men jag förstår inte varför du inte gör liknande den tidigare konstruktionen.
Att sätta en brun terasslasyr är ju enkelt och det nya blir inte något som avviker från det gamla.
Nu blir det ett enda virrvarr av stolpar som står i trall en på övre nivån och räcke som hänger i luften med svävande stolpar på nedre nivån... Med en annan färg dessutom.

Här är facit på hur den nya delen, räcket och stolparna borde ha sett ut.
Terrass med brunt räcke och pelare samt vita staketribbor, mot en byggnad med fönster.
Skapa konto

Cheesen Cheesen skrev:
Men jag förstår inte varför du inte gör liknande den tidigare konstruktionen.
Att sätta en brun terasslasyr är ju enkelt och det nya blir inte något som avviker från det gamla.
Nu blir det ett enda virrvarr av stolpar som står i trall en på övre nivån och räcke som hänger i luften med svävande stolpar på nedre nivån... Med en annan färg dessutom.

Här är facit på hur den nya delen, räcket och stolparna borde ha sett ut.
[bild]
Ok.
Planket skulle varit tät och likna en fasad. Nu i efterhand har de önskat en annan typ av panel.
Färgen är en endast vit grundfärg, slutstrykning blir lika fasaden.
I och med att detta är en bostadsrättsföreningen hade vi två kulörval, brunt eller grått, så grått blir lättvalt.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Har regnat lite här på morgonen men jag fick 2 fuktiga och en torr skruvbild.
[bild] [bild] [bild]
Lagd för 5-6år sedan.
Du behöver efterdra några ser jag! ;)
Har dina bättre rillor som borrar bättre? Du hade tendens till "ögonen" men såg bra ut överlag.
Mina skruv hade dessutom egenheten att fläka i början när de kommer ner i trät.

FreQa FreQa skrev:
Du behöver efterdra några ser jag! ;)
Har dina bättre rillor som borrar bättre? Du hade tendens till "ögonen" men såg bra ut överlag.
Mina skruv hade dessutom egenheten att fläka i början när de kommer ner i trät.
vad är du orolig över ska hända med träet?

X Xaktly skrev:
vad är du orolig över ska hända med träet?
Inte orolig men en tät bräda håller bättre. Alla små hål tar in vatten och jag tycker det är konstigt att ett välrenommerat företag inte gör smartare skruv än så här.

FreQa FreQa skrev:
Inte orolig men en tät bräda håller bättre. Alla små hål tar in vatten och jag tycker det är konstigt att ett välrenommerat företag inte gör smartare skruv än så här.
I maskopi med skogsföretagen? ;=) Så här nära marken går det även bra med marksten, behövs inga skruvar då... ;)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I maskopi med skogsföretagen? ;=) Så här nära marken går det även bra med marksten, behövs inga skruvar då... ;)
Det var ju just en uteplats med stenläggning jag byggde över...
Beställarna ville inte ha så långt ner till mark och vill slippa rensa ogräs mellan plattorna...

Har dom tänkt på att en altan med räcken och staket blir 10ggr mer underhåll? Eller får du merjobb då ;)?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har dom tänkt på att en altan med räcken och staket blir 10ggr mer underhåll? Eller får du merjobb då ;)?
De ville ha något snyggare sina sista år...

Idag och igår har det blivit mer byggande.
Nybyggd träpanel på uteplats intill hus med paneler och staplade brädor på däcket, verktyg synliga.
Skapa konto

Har sågat panel på löpande band direkt ur brädhögen . Lätt när man har maskiner och verktyg!
Byggverktyg och sågade träpaneler på gräs, inklusive Bosch cirkelsåg och triangelvinkel.
Skapa konto

En snabb jigg för att hålla överliggaren.
Närbild på en hörna av ett byggprojekt med en träpanel och improviserad träjigg som håller överliggaren på plats.
Skapa konto

Första försöket att passa in hörnet.
Hörnet på en överliggare i två sammanfogade trästycken, fixerad på en arbetsbänk i ett byggprojekt.
Skapa konto

Andra försöket. Duger bra nog!
Träpanel med utskurna hörn spänd fast med tving för mätning eller sågning.
Skapa konto

• Gilla
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
Det blev en vända ikväll när familjen var iväg på andra äventyr.
Nybyggt trästaket med täckande färg och osmålade ribbor framför ett hus i skymningen.
Skapa konto

Första lagret täckande färg och några ribbor hanns med innan mörkret! började falla.

Skulle grundat och målat en vända innan uppsättandet. Och oljat ändträna en stund.

raveper raveper skrev:
Skulle grundat och målat en vända innan uppsättandet. Och oljat ändträna en stund.
Ändträna är målade på planken. Ribbor ska målas på plats. Allt grått är redan grundmålat men visst blir det lite båkigare. Har tyvärr ingen plats att hålla på med måla en massa ribbor.
Förresten, tack för kritik, om lite hård ;)

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.