Sen är det här med stolpar.
Obehandlade trästolpar uppsatta vid en trädäckskonstruktion med synliga reglar och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur får man dem att sitta fast/sitta rakt, rätvinkligt mot planken liksom?
Jag har ju bara 145 mm reglar under så det blir stort moment med 2 m stolpe på den lilla, smala regeln.
Kan man förstärka på något mer sätt?
Vore bra att fixa det innan jag skruvar fast planken.
 
Trappstegets ram, den till vänster på bild. Ska man såga ur den tvärgående plankan så de får samma form som i mötet till höger?
Trädäck med orange pil som pekar på en tvärgående plank i trappstegets ram med texten "LIKA?".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
FreQa FreQa skrev:
Du kan ha rätt så jag justerade efter önskemål, se även tidigare inlägg.
En följdfråga: alla reglar man bygger med då, de är ju också liggande. Borde inte de också röra på sig så där liksom lite för mycket?
Som nämnts ovan så ligger de inte mot mark och utsätts för samma fukt. Men stora skillnaden ligger väl i att det är hela bjälklag snarare än enskilda punkter som benen utgör... Så ev. krympningar/svällningar borde vara mer jämnt fördelade och dom kommer mest troligt inte märkas. Om det är problem med stödben för bjälklaget finns det ju risk att det blir skevt eller berg-och-dalbana. Nu vet jag inte vilka dimensioner och kvalitetsklass du kört, eller vilken belastning som är förväntat användade, men du kan ju alltid göra en koll på svenskt trä och bara använda två bärlinor/upplag.
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-utan-takkonstruktion/

Har du kört farmarskruv som det tipsades om samt att de får stöd av marksten under markduken så har du gjort det bra och det kommer hålla ett bra tag sett ur fuktperspektivet!
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
K kniv skrev:
Som nämnts ovan så ligger de inte mot mark och utsätts för samma fukt. Men stora skillnaden ligger väl i att det är hela bjälklag snarare än enskilda punkter som benen utgör... Så ev. krympningar/svällningar borde vara mer jämnt fördelade och dom kommer mest troligt inte märkas. Om det är problem med stödben för bjälklaget finns det ju risk att det blir skevt eller berg-och-dalbana. Nu vet jag inte vilka dimensioner och kvalitetsklass du kört, eller vilken belastning som är förväntat användade, men du kan ju alltid göra en koll på svenskt trä och bara använda två bärlinor/upplag.
[länk]

Har du kört farmarskruv som det tipsades om samt att de får stöd av marksten under markduken så har du gjort det bra och det kommer hålla ett bra tag sett ur fuktperspektivet!
Tror de är C24 men är inte säker.
Rätt normal belastning med möbler och människor.
 
K
FreQa FreQa skrev:
Tror de är C24 men är inte säker.
Rätt normal belastning med möbler och människor.
Då är det absolut inte bjälkarna som är den svaga punkten i konstruktionen, har svårt att se att de skulle deformeras nämnvärt över tid. Och det är ju knappast någon vidare last att tala om då heller (inget spabad eller dylikt). Skjuvkraften för brott av skruvarna i benen är nog ingen fara heller (vet dock inte vilken dimension eller hållfasthetsklass du använt) men exempelvis 6mm klarar ju över 8kN för den lägsta hållfasthetsklassen.
Du har nog gjort ett bra bygge du! :)
 
Redigerat:
  • Älska
FreQa
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Idag har det blivit fler timmar.
[bild]
Reglat klart och har börjat provlägga nu.

Någon skrev och fråga om hur jag gör med benen. Så här:
[bild]
Jag byggde bara yttervarvet först innan jag vägde av stommen. Man kan bygga klart regelverket också men det blir så mycket tyngre.
Man väger av hörnen med staplade regelbitar och sist nivåklossar. Reglar upp innanför ytterreglarna. När allt är kontrollmätt sågar man till 30 cm ben som man enkelt ställer på backen, i det här fallet en gammalt halvvind uteplats med betongstenar. Man ser hur plattorna är sneda men i det här fallet gör det ju inget. Skruva fast med ett par skruv. Klart!

Ok man "borde" lägga syllpapp under. Enligt byggbeskrivningar ska man lägga det ovan reglarna också.
Vad är det för skruv mellan ”benen” och reglarna?
 
K
K kniv skrev:
Syftar du på den svarta farmarskruven i [länk] ? De är riktade nedåt och är i kontakt med marksten för att förhindra att benen tar upp fukt.

Eller menar du vilken skruv som benen de facto är fastsatta med?
Arvidssons konstruktionsskruv A4 klass. Tror jag det var.
 
Tänkte på att benens infästning tar all last så som du gjort.
 
K
FreQa FreQa skrev:
Arvidssons konstruktionsskruv A4 klass. Tror jag det var.
Dimension spelar roll också…
 
FreQa FreQa skrev:
Sen är det här med stolpar.
[bild]
Hur får man dem att sitta fast/sitta rakt, rätvinkligt mot planken liksom?
Jag har ju bara 145 mm reglar under så det blir stort moment med 2 m stolpe på den lilla, smala regeln.
Kan man förstärka på något mer sätt?
Vore bra att fixa det innan jag skruvar fast planken.
flytta på stolparna och sätt dom på insidan av yttersta regeln och såga ut runt stolparna. Så skulle jag ha gjort iallafall
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
flytta på stolparna och sätt dom på insidan av yttersta regeln och såga ut runt stolparna. Så skulle jag ha gjort iallafall
Hur skulle det bli mycket stadigare? Momentet på stolpen är fortfarande lika stor. Även om man skippar fuktbekymmer och sågar tät så håller den inte emot.

Suck. Jag har inte testat detta förut så jag år lite orolig. Kanske ska minska dimensionen på stolpen för minskat moment? Blir inte lika snyggt bara...
 
FreQa FreQa skrev:
Hur skulle det bli mycket stadigare? Momentet på stolpen är fortfarande lika stor. Även om man skippar fuktbekymmer och sågar tät så håller den inte emot.

Suck. Jag har inte testat detta förut så jag år lite orolig. Kanske ska minska dimensionen på stolpen för minskat moment? Blir inte lika snyggt bara...
Men jo, du sätter stolpen på insidan och i hörnen där de tvärgående reglarna möter den yttersta regeln.

https://www.byggmax.se/montera-altanstolpar-till-altanen
 
  • Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Men jo, du sätter stolpen på insidan och i hörnen där de tvärgående reglarna möter den yttersta regeln.

[länk]
Ja hörnstolpen blir stadig men inte de andra.
Sen blir utseendet långt från vad jag önskar. Ogillar starkt inkräktandet av stolpar på en altan.
Funderar på någon typ av förstärkning...
 
Personligen tycker jag det år finare med stolpen innanför men det är ju tycke och smak..
Blir väl L eller U format staket?
Överliggare och andra reglar plus att du bygger i L form hjälper ju till att hålla ihop allt, ska det vara 2m så antar jag att du ska ha tak också? Då får du ju en fast punkt 2m upp också.

Har du dragit ihop stolpen med golvregeln med vagnsbult?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.