Samtidigt som vi lyfte limträ så lyftes trappen in.
Två väggar är putsade och en slammad.

IMG_2166.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna bilden är som den skall va.

IMG_2167.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visste att den inte skulle räcka ända upp och jag hade ändå tänkt ha en lite plattform där uppe.
Nu föll det sig så att det saknas 350mm och jag skall höja kanten ca 20 mm och då blir det perfekt då ett steg är 185mm.
Så nu skall här kluras lite hur plattformen skall se ut, skall invetera i lite L stång till denna och spana vidare.
 
  • Gilla
christian_krille och 2 till
  • Laddar…
Hur kommer denna helgen utvecklas?

IMG_2186.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu kommer lite bilder av helgens aktiviteter till han som smsade mig nyss önskan(y)

Bild tagen i torsdags
IMG_2188.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick flytta sprängstenen som låg i slänten.

IMG_2189.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140501_161733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140501_164200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick förberett lite för L stöden på torsdag och börjat attackera högen med fylle.
Dessutom fick jag 42 ton 8-16 på vänsterns julafton inte illa det är service det!
 
skruffse skrev:
Hårt mig en betongfräs som jag har slipat över skarvarna mellan håldäckselementen.
Normalt flytspacklar men hela golvet men jag skall ju endast förvara bilar där uppe så det skall ju inte va något dansgolv.
Hyrde först en slip men nja kanske inte riktigt fungerade men fräsen ja då börjar vi snacka!

[bild]
Nyfiken. Hur mycket tar fräsen och hur blir ytan?
Hur gör man med slipdammet? Fick ett golv slipat förut och det var en gigantisk 3-fas dammsugare och några hundra kilo slipdamm.
 
Suhagg skrev:
Nyfiken. Hur mycket tar fräsen och hur blir ytan?
Hur gör man med slipdammet? Fick ett golv slipat förut och det var en gigantisk 3-fas dammsugare och några hundra kilo slipdamm.
Ytan blir grov och fräsen tog ganska friskt på skarvarna exakt som jag ville ha det.
På själva konstruktionsbetongen tog det inte alls i princip, slutsatsen den är ganska hård.

Blev väl ca en skottkärra på 80 kvm betongdamm och dammsugare ja det behövdes inte när planlösningen är öppen minst sagt.
 
Fredagens bravader tre stöd satta 1,5m höga.
Har bilder hur jag gjort med dessa har nämligen höjt dom 500mm ifrån original 1m.

IMG_2199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte fel att det blev fel när jag fick håldäcket den felande biten kom till nytta nu.

IMG_2203.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev endel sprängsten och makadam bakom stöden och under dom vi satte på lördagen.

IMG_2208.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer bilder kommer....
 
  • Gilla
falkn och 2 till
  • Laddar…
Lördag sattes stöden som skall ligga parallellt med väggen

IMG_2223.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Makadam är bra(y)

IMG_2239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


högen attackerad!

IMG_2252.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2254.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutet dag 3 backen klar och fylle utlagt samt toppat med matjord.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Men... Jag var helt säker på att du skulle ha porten in till övervåningen mitt för där du nu släntat av (på senaste bilden).
Men det kommer att bli komplicerat att köra in där nu?
 
Lostmoose skrev:
Men... Jag var helt säker på att du skulle ha porten in till övervåningen mitt för där du nu släntat av (på senaste bilden).
Men det kommer att bli komplicerat att köra in där nu?
Hur menar du?.
Köra in är inga problem och ratt har jag på bilen så backa in med kärra är inga problem heller:D
 
Kl06 var vi igång söndag morgon och gjorde sista rycket.

IMG_2262.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grusat backen med 0-90 skall komplettera vid nästa grävning samt fylla med finare material.

IMG_2269.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2268.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
falkn och 1 till
  • Laddar…
skruffse skrev:
Hur menar du?.
Köra in är inga problem och ratt har jag på bilen så backa in med kärra är inga problem heller:D
Antingen ljuger bilden för mig eller så är jag efterbliven, men jag får det till att porten ser ut att börja 1,5-2m ovanför motsvarande marknivå i slänten.

Edit: glöm det jag skrev.. Det var nog 50% lögn och resten efterblivenhet.
Det syns tydligt på dina sista bilder.

Varför lade du ut matjord innan 0-90?
 
Redigerat:
Varför har du gjort en stödmur utefter garaget kortsida? Ville du inte få in jordtryck på garaget eller finns det någon annan bra lösning till varför du gör ytterligare en mur när du redan har garaget som borde klara av banken upp till din övre port?
 
Jag har inte återfyllt med matjord utan morän. Matjorden jag har hemma är lite svartare.

Tanken var hela tiden att ha porten där den är nu och det har hela tiden varit tanken att ha L stöd parallellt med väggen pga att jag vill ha luft emot så stora delar av väggen som möjligt.
Detta kombinerat med att jag inte får ha något större marktryck emot väggen.

Visst jag kunde beställt en vägg som klarat marktryck bättre men då hade det varit ett ännu större hål i min plånbok.

Nu istället har jag staplat sten emot frigolitsäckarna jag har emot väggen och har i princip noll i marktryck.
Dessutom fick jag det fina K värdet på värmeisoleringen på köpet.

Skall ha en landgång emellan L stöd och min avlastningsbalk och den har ett fall på 300mm på 2500mm.
 
Även L-stöd kostar en massa pengar, men det blir kanske en billigare total lösning (endast du som vet). För mig är det en lösning som tar lite mer plats i anspråk när jag tittar på dina bilder. Men jag har inte helheten i ditt projekt med kostnader, värmeisolering, fyllnadsmassor osv.

I vilket fall som helst så är jag lite "avis" på ditt "lilla" garage, kommer att bli kanon när det blir färdigt. För dig måste det vara toppen att kunna gå ut en liten sväng när det finns tid över och inte behöva åka iväg till ett ev. hyrt garage någon annanstans. Kommer gärna på besök och tittar när det är klart (om man får???).
 
skruffse skrev:
Jag har inte återfyllt med matjord utan morän. Matjorden jag har hemma är lite svartare.
Ahh...
Jag läste "toppat med matjord" som att du lagt matjord över hela slänten:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.