Är det månne balkar till en framtida travers som ligger bredvid limträbalken? ;)

Gabbe1 skrev:
Är det månne balkar till en framtida travers som ligger bredvid limträbalken? ;)
Helt riktigt det är tvärstyckena som ligger där i lite övermått.
Dom längsgående balkarna hängde jag enkelt när inte bjälklaget var på i våras.

IMG_1631.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var köpte du betongbjälklaget? Vilken dimension var det? Vilken last klarar det? Vad kostade det?

huggan skrev:
Var köpte du betongbjälklaget? Vilken dimension var det? Vilken last klarar det? Vad kostade det?
Kynningsrud i Uddevalla
260 mm tjockt överspänning 20 mm på 9600mm
500kg/kvm då räknar man med 30mm flytspackel över hela ytan i medelmått.
82000:- exkl montage och transport, detta fixade jag själv.

Hade jag valt idag hade jag gjort så här
Alt 1
Gjuta ett bjälklag dvs. Planja plåt som jag sedan hade armerat format lagt i värmeslang och gjutet med självkompakterande betong.
Tror det blir ungefär samma pengar om man räknar med i hur jag gjorde transport och montage.

Alt2
Gjuta med ett håldäck ifrån en annan tillverkar tex Lättklinkerbetong / PEAB.

Den erfarenheten jag drog av mitt inköp var att jag var för liten kund.
Inga problem vid inköpet eller kontakten med konstruktören jag hade tvärt om riktigt bra, men när det blev fel (dom hade blandat ihop måtten jag fick skrotbiten istället för den andra biten man kapade) då strulade det.
När man skulle byta denna var det problem och jag fick känslan av att jag var jobbig särskilt vid transporten hem till mig och lyftet av den nya biten.
Det gjorde väl inte saken bättre att jag visste vad jag pratade lite om när jag diskuterade med en kranbilschaufför som skulle lyfta upp biten om utligg på krok och vikter.

Vad skall du ha för håldäck?
Bostad eller verkstad?

Bostad så det behöver bara klara 200 kg/kvm plus egenlast. Vad menas med 20mm överspänning? Hur brett anlägg måste man ha på varje sida? Dom är 9,6 meter fribärande? Vet du hur bra ljudisolerat det blir av bjälklaget?

Du skrev 82000:- men hur många kvm fick du då?

huggan skrev:
Bostad så det behöver bara klara 200 kg/kvm plus egenlast. Vad menas med 20mm överspänning? Hur brett anlägg måste man ha på varje sida? Dom är 9,6 meter fribärande? Vet du hur bra ljudisolerat det blir av bjälklaget?

Du skrev 82000:- men hur många kvm fick du då?
20mm är det det "buktar" uppåt på 9600mm.
Jag har 250mm på varje sida.
Ingen aning angående ljudisoleringen detta var ingen prio hos mig:D
82 tusen för 136kvm som sagt ren produkt inget annat jag vet faktiskt inte hur dyr monteringen är men har man kontakter på kran och bil så lägger man dom lätt själv med några kompisar, öl brukar hjälpa till att få ihop folk!

Lättklinkerbetong gör håldäck för bostad slå dom en signal och hör, jag har mycket bra erfarenheter av Mattias Hulth där som är säljare.

Inga nya uppdateringar snart? ;-)

Sauer200str skrev:
Inga nya uppdateringar snart? ;-)
Det är på g!

Har byggt karm på andra våningen lämnat den på galv och satt putsnät i trapphuset, men tyckte inte ddet va så roliga kort.
Skall hämta karmen in veckan så jag får slänga upp några kort.
Annars har jag boka 5 dagars grävning och runt 7 stora lass med olika fraktioner i början på maj.

Okej :)
Väntar med spänning på detta "idiotbygge" som man inte kan bli annat än avis på ;-)

• Gilla
skruffse
  • Laddar…
Har fått byggt galvat och monterat karmen till andra våningen. ImageUploadedByByggahus.se1394886910.722267.jpg
Skapa konto

Nu skall det mätas ut och undergjutas för stolparna hamnar precis i två hål i bjälklaget.

Om 700år kommer folk stå i ditt garage och humma om att förr i tiden kunde man minsann bygga rejält så att det höll ordentligt för tidens tand, men undra vad för domedagsmaskin du krånglat ner i ett hål i golvet på bottenvåningen:D

• Gilla
Dan M och 2 till
  • Laddar…
Kommer bli riktigt jävla bra detta, snuskigt avundsjuk.

• Gilla
skruffse
  • Laddar…
Karmsättning närmar sig med stormsteg.

ImageUploadedByByggahus.se1394988089.802280.jpg
Skapa konto

Gjutit idag för där stolparna skall stå.
Dagbredden blir lika bred som avlastnkngsbalken är bred så backa in med bilkärran blir nog inga större problem då den är 2400mm bred och porten 3500mm.

Hårt mig en betongfräs som jag har slipat över skarvarna mellan håldäckselementen.
Normalt flytspacklar men hela golvet men jag skall ju endast förvara bilar där uppe så det skall ju inte va något dansgolv.
Hyrde först en slip men nja kanske inte riktigt fungerade men fräsen ja då börjar vi snacka!

IMG_2126.jpg
Skapa konto

Har även fått lyft upp karmen och fixerat denna provisoriskt.

IMG_2131.jpg
Skapa konto

Blir fastsätting och uppriktning av denna härnäst på dagordningen.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Ett delmål klart fått upp limträ!
IMG_2156.jpg
Skapa konto

IMG_2160.jpg
Skapa konto

Nu återstår fixering och det sista i uppriktning.
Karmen skiljer ca 10 mm inte mycket men den är rombformad i öppningen men det ser jag inga problem att rikta.

• Gilla
anbacileus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.