Lutte skrev:
Väldigt skilda erfarenheter hör jag, jobbar som svetsare/montör mot gruvindustrin även mot byggsidan som tex hyreshus.

Enda gångerna vi galvar är i extrema miljöer där stålet är ordentligt utsatt för väta. Vi gör räcken och liknande alltid i hålprofiler med goda resultat. Men det beror ju på miljön helt enkelt.
Jo stålet leder ju kylan runt till varma sidan så isoleringen gör väll inte så mycket igentligen men dessa konstruktörer vill ju ha det och dom har ju studielån och det har inte jag.

Att förhindra luftcirkulation genom hålrummet tror jag kan vara en bra idé så att varm luft inte cirkulerar genom och kyls ned.

Men om en kkr är tätsvetsad så ska det väll inte bildas mer fukt i den än vad som innesluts under själva tillverkningen?
Ja jag jobbar inom petrokemin på västkusten så då har vi ju problem med saltvatten som inte du har.

Nej har du en tätsvetsad profil så får du ju ingen onormal kondens men man måste ju borra galvhål och då får du ju luftcirkulation igenom dessa du måste förhindra.

Ja belästa akademiker dom skall man som arbetare hålla kort;)
 
skruffse skrev:
Sedan tror jag att man är på god väg med att förhindra kallras i karmarna om man stoppar luften så den inte kan cirkulera med t.ex. plastpluggar i galvhålen.
Du är helt rätt ute! Det är luft som rör sig som överför värmen och det är den funktionen som isolering har, d.v.s. att förhindra luftrörelser. Så om luften i profilen står still så har det samma funktion som med isolering. Och som du redan sagt, så sker de stora värmeförlusterna genom stålprofilen. Att fylla profilen med stenull kan möjligen ha en positiv effekt ur ett brandperspektiv, men det får någon som kan mer än jag bekräfta eller dementera.

Sen minskar kondensmängden också med pluggar men den försvinner inte helt då det inte blir 100% tätt med plugg, men tillräckligt tätt.

Jag har en hel del i studieskulder, men är rätt vettig ändå I alla fall om jag får säga det själv.... :)
 
Vilket bygge!. Bra jobbat fortsätt uppdatera!
 
Steffo1980 skrev:
Jag har en hel del i studieskulder, men är rätt vettig ändå I alla fall om jag får säga det själv.... :)
(y)
 
Har haft återigen med Felia och deras jävl*a uppkoppling, vad är problemet?

Har iaf fått monterat den sista biten som va felkapad.

IMG_1908.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1912.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick efter mycket ringande biten som var fel.
Sedan var det problem att få tag i någon som lyfte så jag tröttnade till slut och ringde själv kran som fixade lyftet, blir väl lätt så när man är en liten kund tyvärr.
Så förra fredagen var Magnus på Nordic Crane på plats och lyftet tog ca 20 min effektiv tid med pallningen.

Fick även fixerat biten direkt på fredagen med cellplast emot väggen för att motverka kallraset.
 
de där är de som är så jävla surt och fel. ska inte spela någon roll igentligen om man är liten eller stor kund, pengar som pengar. ja visst är det säkert lite mer pengar i större projekt men ändå.
 
skruffse skrev:
Angående stålet och dom stående balkarna finns den en enkel förklaring, att jag kom över dom till rätt pengar.
Grova balken som däcket vilar på kom jag över av en slump nära mig och dom blå balkarna hittade jag på blocket och fick dom i princip hemkörda till helt rätt pengar.

Karmarna visst köper din ide om målningsprogram.
Men räknat lite och även om jag har kontakter på målning med hela målningsprogram inkl blästring så beslutade jag mig ändå för att galva dom.
Detta baserar jag på att dom blir helt underhållsfria samt att galven hamnar även inuti profilerna så att kondensen inte spelar mig ett spratt i framtiden.

Galvnngen av karmarna gick på ca 4500:- inkl moms plus transport som jag fixade själv (har dock ingen film på när jag kör själv men ni måste tro mig:)).
Räknar man med ett komplett målningsprogram så hade det hamnat runt samma pengar.
Alternativ för att skydda insidan, och få brandsäkring av stål på köpet, är att betongfylla hålprofilen.
Om man tycker det skulle kännas roligare någon gång. Varmgalv är bra.
 
pjfj skrev:
Alternativ för att skydda insidan, och få brandsäkring av stål på köpet, är att betongfylla hålprofilen.
Om man tycker det skulle kännas roligare någon gång. Varmgalv är bra.
Ligger mycket i detta samt att man får dessutom en styvare profil som Eulers knäckning bygger på.

Dock tycker jag att om man ser enbart till brandskyddet så tycker jag det är lite overkill att brandskydda karmarna då detta är det minsta problemet om brand inträffar då dom inte är bärande.
 
Börjar sig närma sig helt färdig murning av skarvarna i håldäcket.

IMG_1930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1931.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1932.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista skarven på bild på den höga delen.
Har även gjutit igen fästena för DA lyften som när det regnar läcker in.
Några satt djupare och där använde jag vanligt bruk och det nya elementet låg dom väldigt grunt så där var det flytspackel som gällde.
 
Har fått börjat fixeringsgjuta det sista på håldäcket.
Dels för att fixera det sista dels för att göra det tätt emot lättklinkerväggarna.

IMG_1955.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även varit på Prido och hämtat mina portar så det är inte långt bort att få det tätt på nedervåningen.
Mycket intressant på Pridofabriken kan rekommendera deras olika portar, framför allt ett bra bemötande som liten kund!(y)

IMG_1953.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Så stört bygge, va ett bra tag sedan ja kollade.
Snacka om drömställe!
Tog själv i investerade i em saxlyft som ja fick hem idag, så ja är snart ikapp;)
 
  • Gilla
skruffse
  • Laddar…
Bygget rullar på har haft mycket att göra på jobbet har skruvat kompressor så då hinns det inte med hemma.

Har iaf varit och handlat limträbalk till övervåningen, en över liften och en till kupan över trapphuset.
IMG_1998.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även gjutit tätt däcket så jag har en brandsäker cell, enklast hade varit att köra byggskum men det gjorde inte jag. Jag formade och gjöt.
IMG_1985.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilderna nedan är hur rakt den sista biten som var fel vart kapad. INTE roligt när man ringer i två veckor för att man får fel bit och sedan får denna! Men man är väl en liten kund tyvärr!
 
  • IMG_1959.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1960.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Hej, jag jobbar på en annan större firma inom prefab betong och ett bra tips är att inte glömma att dränera kanalerna i håldäcket då det kan stå mycket vatten där i som kommer att börja rinna igenom om något år eller är risken att du kan få sprängskador undertill nu när vintern och minusgraderna kommer.

Ett litet tips för att få en snygg skarv vid den sågade plattan är att köpa trekantslist som du limmar/spikar fast på en formplyfa i ett fräst spår. Tryck listen mot den hela plattan så kommer du att få en rak och fin kant igen. Se dock till så du sätter stämpen/brädor tätt så inte formen sätter sig vid gjutning.

Mvh Christian
 
Brunnsåker skrev:
Hej, jag jobbar på en annan större firma inom prefab betong och ett bra tips är att inte glömma att dränera kanalerna i håldäcket då det kan stå mycket vatten där i som kommer att börja rinna igenom om något år eller är risken att du kan få sprängskador undertill nu när vintern och minusgraderna kommer.

Ett litet tips för att få en snygg skarv vid den sågade plattan är att köpa trekantslist som du limmar/spikar fast på en formplyfa i ett fräst spår. Tryck listen mot den hela plattan så kommer du att få en rak och fin kant igen. Se dock till så du sätter stämpen/brädor tätt så inte formen sätter sig vid gjutning.

Mvh Christian
Tack för tipsen!

Finns dräneringar i varje hålrum på denna modellen.

Jag har gjort så att jag tagit en formplyfa som jag stämpat helt emot och därefter gjutit på alla stora element samt denna som var så dåligt sågad.
Till våren skall jag ta en betongslip på flexen och gå över samt finputsa på dom ställena som behövs med kakelfix.
Då får jag ett helt slätt snyggt tak.
 
Ibland händer det att hålen blir täta av betongslam som ibland blir kvar inne i kanalerna efter gjutning på fabriken nämligen plus att om du har igjutna lyft i nån platta så blir det hålrum som fabrikerna inte gör hål i vid tillverkning.
Efter gjutning går vi alltid över samtliga plattor och kontrollerar att hålen är öppna. Det är en enkel sak att göra nu för att slippa att det börjar rinna om nåt år.

Det kan hända att plattorna rör på sig även efter att du har gjutit de och om du då har slät spacklat skarvarna så kan det bli sprick bildning i fogen. På senaste lägenhetsbygget jag var på så la målarna en latexfog i skarven för att sen gränga hela tacket. Blev riktigt snyggt och chansen att det blir sprickor är i stort sett eliminerad.

Detta är bara lite tips i all välmening.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.