451 899 läst · 512 svar
452k läst
512 svar
Bygger hobbygarage
Kolla hans hemsida! Www.skruffse.se
Det här bygget blir nog byggahus.se's död.
Vem vågar visa upp något efter detta?
Vem vågar visa upp något efter detta?
ÄNTLIGEN har jag fått tillbaka bredbandet och kan uppdatera, rätt otroligt att man skall behöva bli riktigt förbannad på Telia för att dom skall få tummen ur. Men men du kommer bilder.
Har som sagt fått på däcket ovanför liften.
Hade ju dom liggandes hemma framför garaget så det behövdes endast en liten kran.
På ytorna där däcket ligger emot betong / leca lägger man en gummilist så att du minskar friktionen och däcket kan röra sig.
På stål lägger man inte detta.
Efter två timmar var elementen på var ju lite enklare när man lagt element tidigare så nu visste man hur man skulle använda sig av knepen man lärde sig med det stora.
Dock blev det ett litet bakslag nämligen att ett element inte stämde med mått men detta skall Kynningsrud fixa inom någon vecka.
Dom fixar transport och lyft av elementet på plats, skall bli intressant hur stor lastbilskranen blir för det väger ca 1700kg samt är ett utligg på 14m.
Har som sagt fått på däcket ovanför liften.
Hade ju dom liggandes hemma framför garaget så det behövdes endast en liten kran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På ytorna där däcket ligger emot betong / leca lägger man en gummilist så att du minskar friktionen och däcket kan röra sig.
På stål lägger man inte detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter två timmar var elementen på var ju lite enklare när man lagt element tidigare så nu visste man hur man skulle använda sig av knepen man lärde sig med det stora.
Dock blev det ett litet bakslag nämligen att ett element inte stämde med mått men detta skall Kynningsrud fixa inom någon vecka.
Dom fixar transport och lyft av elementet på plats, skall bli intressant hur stor lastbilskranen blir för det väger ca 1700kg samt är ett utligg på 14m.
Ja det är ju ett helvete att inte gjort det, den är ju -98 så då va jag 18 och borde klarat det.MathiasS skrev:
Målet är tätt på nedervåningen med portar i som jag hämtar v35 överbygget blir nästa år.
Mer fixeringspunkter fastgjutna
Har även börjat gjuta springorna, stämpar under och gjuter i från översidan.
På segmenten är det urholkningar så dom låser i varandra när man har gjutit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har även börjat gjuta springorna, stämpar under och gjuter i från översidan.
På segmenten är det urholkningar så dom låser i varandra när man har gjutit.
vilket bygge! äntligen någon som bygger på sådant sätt man själv är van med, stålet ser jäkligt bra ut, men kanske lite overkill med ipe330 till pelare hea lämpar sig bättre med bredare fläns.
hoppas du gör ordentliga A-mått så grejerna trillar ner, men med tanke på materialval så är du nog inte så ovan med svetsen.
men en fråga, varför galvar du istället för att måla dom typ c3 portomfattningen hade ju klarat sig utan galv alla dagar
hoppas du gör ordentliga A-mått så grejerna trillar ner, men med tanke på materialval så är du nog inte så ovan med svetsen.
men en fråga, varför galvar du istället för att måla dom typ c3 portomfattningen hade ju klarat sig utan galv alla dagar
Angående stålet och dom stående balkarna finns den en enkel förklaring, att jag kom över dom till rätt pengar.Lutte skrev:vilket bygge! äntligen någon som bygger på sådant sätt man själv är van med, stålet ser jäkligt bra ut, men kanske lite overkill med ipe330 till pelare hea lämpar sig bättre med bredare fläns.
hoppas du gör ordentliga A-mått så grejerna trillar ner, men med tanke på materialval så är du nog inte så ovan med svetsen.
men en fråga, varför galvar du istället för att måla dom typ c3 portomfattningen hade ju klarat sig utan galv alla dagar
Grova balken som däcket vilar på kom jag över av en slump nära mig och dom blå balkarna hittade jag på blocket och fick dom i princip hemkörda till helt rätt pengar.
Karmarna visst köper din ide om målningsprogram.
Men räknat lite och även om jag har kontakter på målning med hela målningsprogram inkl blästring så beslutade jag mig ändå för att galva dom.
Detta baserar jag på att dom blir helt underhållsfria samt att galven hamnar även inuti profilerna så att kondensen inte spelar mig ett spratt i framtiden.
Galvnngen av karmarna gick på ca 4500:- inkl moms plus transport som jag fixade själv (har dock ingen film på när jag kör själv men ni måste tro mig).
Räknar man med ett komplett målningsprogram så hade det hamnat runt samma pengar.
När jag köpte trappen för två år sedan så sa säljaren att den var svår att montera ner och han använde även en svordom tror jag.
Dessutom sa han att jag kommer att ha problem att montera upp den.
Han hade fel!!!
Enklet bara att lyfta in den i trapphuset när det är putsat på väggarna.
Dessutom sa han att jag kommer att ha problem att montera upp den.
Han hade fel!!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklet bara att lyfta in den i trapphuset när det är putsat på väggarna.
Helt rätt när man tänker på kondens men inom industrin så här jag aldrig varit med om att en omfattning har röstat sönder pga kondens.skruffse skrev:Angående stålet och dom stående balkarna finns den en enkel förklaring, att jag kom över dom till rätt pengar.
Grova balken som däcket vilar på kom jag över av en slump nära mig och dom blå balkarna hittade jag på blocket och fick dom i princip hemkörda till helt rätt pengar.
Karmarna visst köper din ide om målningsprogram.
Men räknat lite och även om jag har kontakter på målning med hela målningsprogram inkl blästring så beslutade jag mig ändå för att galva dom.
Detta baserar jag på att dom blir helt underhållsfria samt att galven hamnar även inuti profilerna så att kondensen inte spelar mig ett spratt i framtiden.
Galvnngen av karmarna gick på ca 4500:- inkl moms plus transport som jag fixade själv (har dock ingen film på när jag kör själv men ni måste tro mig).
Räknar man med ett komplett målningsprogram så hade det hamnat runt samma pengar.
Vi brukar även isolera med stenull i pelarna speciellt i portomfattningar.
Men annars ser ju allt fint ut, kämpa på
Då har vi skillda erfarenheter ifrån kondens inom industrin.Lutte skrev:
Vi har aldrig eller mycket få hålrumsprofiler på t.ex. räcken lejdare och rörstöd på mitt jobb just beroende på detta.
Och dessvärre är 90% av det stålet vi har på jobbet inte galvat.
Jag fick tips om att fylla karmarna med leca men har fått för mig att kylan leds i stålet direkt istället för igenom hålprofilen. Kan köpa att om man målar så har man i princip ett lager plast som bryter köldbryggan lite men detta har du absolut inte med varmgalv.
Sedan tror jag att man är på god väg med att förhindra kallras i karmarna om man stoppar luften så den inte kan cirkulera med t.ex. plastpluggar i galvhålen.
Produkter som diskuteras: "plastpluggar"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Väldigt skilda erfarenheter hör jag, jobbar som svetsare/montör mot gruvindustrin även mot byggsidan som tex hyreshus.
Enda gångerna vi galvar är i extrema miljöer där stålet är ordentligt utsatt för väta. Vi gör räcken och liknande alltid i hålprofiler med goda resultat. Men det beror ju på miljön helt enkelt.
Jo stålet leder ju kylan runt till varma sidan så isoleringen gör väll inte så mycket igentligen men dessa konstruktörer vill ju ha det och dom har ju studielån och det har inte jag.
Att förhindra luftcirkulation genom hålrummet tror jag kan vara en bra idé så att varm luft inte cirkulerar genom och kyls ned.
Men om en kkr är tätsvetsad så ska det väll inte bildas mer fukt i den än vad som innesluts under själva tillverkningen?
Enda gångerna vi galvar är i extrema miljöer där stålet är ordentligt utsatt för väta. Vi gör räcken och liknande alltid i hålprofiler med goda resultat. Men det beror ju på miljön helt enkelt.
Jo stålet leder ju kylan runt till varma sidan så isoleringen gör väll inte så mycket igentligen men dessa konstruktörer vill ju ha det och dom har ju studielån och det har inte jag.
Att förhindra luftcirkulation genom hålrummet tror jag kan vara en bra idé så att varm luft inte cirkulerar genom och kyls ned.
Men om en kkr är tätsvetsad så ska det väll inte bildas mer fukt i den än vad som innesluts under själva tillverkningen?