Kul projekt! Gällande panelen så finns det många lösningar. Men det bästa borde väl vara om du hittar någon som skall riva i "närheten" och fråga om du kan få den rivna panelen.
Annars kan du hålla ögonen på panel under Black Friday. Många bygghandlare brukar ha bra erbjudande just då och någon borde ha på panelvirke
 
Ja typ sånt, fast då är det bäst jag lägger vindskyddskivor så jag inte behöver ha panik och kan ta det lugnt och hitta nåt billigt. Det är ändå bara bättre för strukturen med asfaboard, styvar ju upp strukturen bra att lägga sådana.
 
Jobbar på taket nu, har varit mycket regn i helg så det har varit trögt...

dPsbAPwh.jpg

Materialet till bärläkten är för kort för att kunna nyttja en lång del och jag gillade inte den första skarven jag gjorde, så jag började använda min pantoruter för att skarva och limma med PU lim. Försöker flytta skaren runt så det inte kommer på samma ställe i en linje.

bbWR0IIh.jpg
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Du kunde ha köpt begagnad pannplåt. Snyggt och billigt
 
Kul bygge, känner igen mig, byggde ett garage 6x7 meter helt själv (utom gjutningen av plattan)
Det blev många uppfinningar för att få allt på plats.
Hade bara asfabord utvändigt i 2 år, inga problem.
 
ByggPajken ByggPajken skrev:
Du kunde ha köpt begagnad pannplåt. Snyggt och billigt
Det där beror ju på om man hittar något till salu och om skicket är tillräckligt bra, vilket jag inte gjorde. Jag skulle ändå inte vilja ha pannplåt. Den vanliga korrugerade plåten är mera "ärlig" om man kan uttrycka det så, passar en sånhär enklare byggnad tycker jag.

Regnat massor här på sistone annars så igår skyndade jag efter jobbet och lade upp all plast på taket, nu får strukturen en chans att torka ut, speciellt åsarna.
 
Usch, såhär verkar det ha blivit över en natt, taket kan inte komma fort nog. Gavlarna har inga utskiften ännu så dom är mera exponerade och det är värst här.

AEULqsRh.jpg

Vad borde man göra åt det här egentligen, borsta och tvätta med mögeltvätt, låta det vara? Jag störs av det ifallafall....
 
  • Ledsen
Tule54
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Usch, såhär verkar det ha blivit över en natt, taket kan inte komma fort nog. Gavlarna har inga utskiften ännu så dom är mera exponerade och det är värst här.

[bild]

Vad borde man göra åt det här egentligen, borsta och tvätta med mögeltvätt, låta det vara? Jag störs av det ifallafall....
Hej
ahh, det det inte så bra ut. Nu har du ju kommit ganska långt med stommen. Har försökt se på dina tidigare bilder och så. Men måste fråga har du lagt en syllpapp? Mellan betong och trä? Har du inte gjort det så kommer det där ruttna på ngr år bara. Betong mot trä är dödligt för träet. Men OM du har gjort det så är det bara att tvätta och låta vara.
 
Det är inget problem, syllen ligger på LECA block utan puts och då är det bättre utan syllpapp än med för leca samlar ingen fukt.
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Sådär blir det på hösten. Blir mögel på en gång. Hyvla ytorna sen när du fått på tak o väggar
 
Tar ju bort den men förhindra det kommer tillbaka är det jag tänker på mest.
 
Rickard.
DennisCA DennisCA skrev:
Tar ju bort den men förhindra det kommer tillbaka är det jag tänker på mest.
Gör klart väderskalet istället :cool:

Har du ont om tid är ju vindduk+ någon sorts läkt både billigt och snabbt för att få det regntätt.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Planen är jag köper lättpresenning och klär in utsidan med det tills jag får asfaboarden. Men jag vill nog ha bort möglet oavsett, vill inte se på det resten av livet. strukturen kommer ju vara synlig från insidan. Tror det blir mögeltvätt och sen kopparsulfat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.