Hej, jag skulle se till att ordna tätning snabbast möjligt runt väggarna.

När jag byggde en oisolerad friggebod så valde jag förhydningspapp som vindskydd, därefter spikläkt och panel. Jag ordnade stöttor i hörnen på friggeboden för att staga upp den.

Förhydningspapp/vindpapp är billigare än asfaboard och går snabbt att häfta upp. Rekommenderar att sätta spikläkt direkt därefter.

https://www.byggmax.se/vindpapp-ac-350-p17040
 
Men kan den stå exponerad för väder och vind minst en vinter? Asfaboarden har ju också den fördelen den styvar upp strukturen.
 
AXS
OK så det kunde eventuellt funka, men jag är lite orolig då stormarna kommer, då känns det betryggade med asfaboarden.
 
AXS
Sätt några spillbitar trä över som extra skydd och något bakom som håller emot. Du kan spara en öppning i överkant med så har luften någonstans att ta vägen.
 
Ähh asfaboarden var såpass billig ändå, köpte av dom som levererar taket så den kommer hem senast imorgon. Plasten som jag hittade här var mycket dyrare än i Sverige, över 100 euro rullen för grejer som skulle tåla utomhus, då kändes inte skillnaden värt det, bara 1000kr mera för asfaboard...

Är det pappspik man brukar lägga upp dessa med eller ska man skruva?
 
AXS
Pappskik är ok, men bättre med skruv med stor bricka. Kanske bäst att spika och sedan dra några läkt över.
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Det funkar med vad du har hemma som är minst 40mm långt, tretumsspik, pappspik, gipsskruv eller vad du råkar har i fickan. Panelens spikläkt kommer ju att låsa fast asfaborden effektivt senare.
Om jag skulle välja att köpa nått spec för ändamålet skulle jag köpa art 19-6734 på biltema, en 50mm montageskruv för utomhusbruk till vettigt pris.
 
Sambon skickade följande bild nyss. Fick både tak och skivor. Nu har jag att göra, vad prioritera först... taket eller väggarna.

ODgXcGV.jpg
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Sambon skickade följande bild nyss. Fick både tak och skivor. Nu har jag att göra, vad prioritera först... taket eller väggarna.

[bild]
Taket ser ju ut att vara någorlunda tätt redan så kör väggarna först. Här där jag bor så hjälper ett tak i princip inget mot väta under höstregnen.
 
Rickard.
Håller med ^ Hinner du bara taket innan snön så kör väggarna först.

Hur klarar sig egentligen asfaltboard regn över en tid? Tejpar man den som utegips?

Har det på huset men i övrigt är det inget byggmaterial jag någonsin stött på för det är helt utbytt mot andra lösningar.
 
Jag har hört det ska klarar minimum en vinter. Jag hörde också av pappa att ett gammalt byaoriginal som var båtbyggare hade asfaboard i 30 år som enda fasad. Orsaken lär ha varit något gräl med kommunen som gjorde han inte slutförde det på ren jävelskap.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur klarar sig egentligen asfaltboard regn över en tid? Tejpar man den som utegips?
Man kan säkert tejpa om man anser det prisvärt, jag skulle hellre täcka med en tunn läkt eller bräda
 
Fundera på om jag ska placera ut dom stående eller liggandes. Men jag tror liggandes blir bäst. som jag räknar så känns det som minsta svinnet så.
 
F
Ståendes alla gånger så du slipper en skarv långt ner på väggen där det kan rinna in vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.