Gjorde en alternativ design i CAD programmet denna är byggd helt från 2x4 reglar istället för stolpar.

Åsarna har jag uppdaterat med den egentliga storleken också nu då jag faktiskt vet vad den slutliga storleken blev.

fAdNfvS.png

xRIttKL.png

Jag gjorde en sorts I-balk istället av reglarna som ska vara under sidoåsarna

WMythJn.png
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Igår kapade jag till alla längder som behövde, jag hyvlade också allt virke för att få rakt virke så det ska bli lättare att montera allt, så jäkla jobbigt att arbeta med vridet virke.

FDy6B5a.jpg

Såhär gör jag I-balkarna som sidoåsarna ska vila på. Limmar med PU-lim och drar in några skruvar från varje sida.
hzX8kTI.jpg

Första färdig:
YHeLBY2.jpg
 
  • Gilla
kristofo och 3 till
  • Laddar…
Liten design ändring för nockåsens stolpe, såhär blir det mycket starkare. När åsarka kommer på plats ska det läggas snedsträvor mellan åsen och stolpen så det blir styvare också.

45AkV7y.png
 
Alla stolpar är nu monterade, jobbar ännu på att montera stöden som ska ge mera styvhet i gavelriktningen. Monterade på en gavel:

exYGNsX.jpg

Dubbla reglar lägger jag under sidoåsarna också. Hade två extra så.

CpzZEPj.jpg

Såhär flyttar jag åsarna, det går riktigt lätt när hjulen kommer närmare mitten.

IFBBUII.jpg

muvzDom.jpg

Nockåsen. Nu ska den snart upp på taket efter lite slutgiltiga justeringar
IJcy90Z.jpg
 
  • Gilla
Mach77777 och 5 till
  • Laddar…
Kommer bli hur stadigt som helst. (y)

//AA
 
Idag började jag på att försöka få upp nockåsen, gjorde en sorts stege:
jNB4VBEh.jpg

Funkade ganska bra men blev lite trixigt det sista skedet, som också var det tyngsta att lyfta. Inte säker jag kan göra samma sak igen med sidoåsarna.
g7S5CoIh.jpg

Efter det så ska den upp ännu ett steg, det går inte att lyfta hela den biten ståendes på en stege. Så jag fäste två diagonala brädor och applicerade wax på dom sådet ska glida bättre.

RtRfJ4Ih.jpg

Jag använde en vinsch för att dra upp åsen men den har visst inte fångats på bild, bara en biltemavinsch.
TGFPRovh.jpg

Jag måste stanna och göra ett trappsteg, sen ta ner vinschen och gå till andra gaveln och lyfta resten av vägen där. Sen montera ner igen och dra upp åsen den sista vägen.

l55nWi9h.jpg

Men den ska fortfarande upp på centerstolpen....
AFOznE9h.jpg

Men jag vet hur jag ska göra, behöver skaffa en till vinsch dock. Men jag fäster vinscharna i varsin 2x4 som fästs i centerstolpen och som är längre än stolpen, sen vinschar jag upp åsen på plats.
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Nu mellan regnet har jag vinschat upp nockåsen! Det funkade faktiskt riktigt bra. Jag hann inte ta bilder medan jag lyfte det på plats, men just efter så tog jag bilder. Ni kan se hur vinscharna är fästa vid varsin 2x4, som sen är fäst i stolpen. Bara att dra upp det lugnt och försiktigt. Toppen av brädorna har jag raspat och sandat så den är rundad så att remmen kan glida bättre och inte skadas. Jag gjorde det som en skåra så att remmen inte kan glida av brädan i misstag.

4edb2Amh.jpg

02rtMqwh.jpg

Sen använde jag en större hammare och finjusterade åsen på plats innan jag skruvade fast. Slutligen lade jag diagonala förstärkningar också för att styva upp konstruktionen.

wqOuQfph.jpg

bbDQTh1h.jpg
 
  • Gilla
Mach77777 och 9 till
  • Laddar…
Och nästa är uppe, denna gång använde jag vinscharna istället för att lyfta lite i gången. Gick mycket lättare..

req8Byyh.jpg

Tyvärr ingen bild då jag lyfte den på plats, kunde ha svurit jag tog bilder dock, men allt jag hittar är katten som går iväg igen

FBRqBEph.jpg
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Nu har jag upp alla tre åsarna, semestern är slut nu så arbetet fortskrider inte i samma takt längre.

Men nu blir det svårare tider, nu går det inte längre att jobba från stege, skulle börja behöva nån byggställning av något slag så jag kan stå och jobba. Jag gissar jag får spika ihop av några reglar.

En sak jag nu har framför mig är att mina åsar inte är riktigt raka på kanterna (på vissa ställen är kanten rundad, på andra är den kantad) och det kommer göra att sparrarna inte ligger jämt med varandra, vilket resulterar i ett tak som inte är jämt utan blir lite vågigt.

Jag borde således fixa en ställning så jag kan stå i en bekvämare höjd och sen börja jobbet med att fasa kanterna på åsarna, dom behöver bli ganska raka genom hela längden där dom står.

Borde kanske ha gjort detta innan åsarna lades upp men jag visste inte hur det skulle bli i praktiken, hur mycket som borde tas bort innan det faktiskt ligger där, var rädd att göra misstag med åsarna och ta bort för mycket material.

Så jag kan antingen dra ut ett rätsnöre och göra en linje att följa med elhyvel eller yxa. Eller så tar man varje sparr och anpassar åsen eller sparren en efter en (jobbigt).

Alternativt spikar man en regel med fasad kant ovanpå åsarna som man fäster sparrarna emot så man får en rak linje att följa, jag vet inte om det sista är en OK metod eller ej, men det vore snabbaste och enklaste att göra så.
 
Bra jobbat så långt!
Det är tungt och klurigt att jobba själv ibland, men tillfredsställelsen när man lyckas är den dubbla (y)
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Igår så stabbade om jag allt virke jag har. Jag valde ut de rakaste reglarna som ska bli sparrar (spantrar verkar vissa säga) och lade dom under tak på min virkeshylla, luftigt mellan varje regel och mycket tyngt på, hoppas det inte ska röra sig.

Jag gjorde samma med resten av virket, av vilket flera var vridna, stabbade dom på annat ställe, står ovanpå tre lecablock så dom kommer upp från jorden. Jag lade på regnskydd och en massa tyngd i form av mera lecablock, jag kommer inte ha det där länge så jag vet inte om de tkommer göra virket något nytta eller åtgärda att det redan vridit sig. Men jag hoppas det inte ska hinna bli värre iaf.

Nu ska jag fundera på att göra en byggställning, den ska bli ganska minimal, bara ben på en sida, andra sidan ska vila på hammarbandet och den byggs innuti förrådet. Då går det åt mindre dyrbart material. då jag kan använda huset som del av ställningen.
 
Blev en byggställning idag, takten har definitivt avtagit efter semestern tog slut...

GpBeoJx.jpg

MIxpQYO.jpg
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
OK ena sidans sparrar är uppsatta (förutom de som kommer senare och skapar utskiftet) och justerade så dom sitter samma höjd. Jag fäste dom bara med en spik längst nere först så jag kunde flytta dom ur vägen då jag gjorde justeringar. Man ser inte på bilderna men jag spännde upp en linje från en sida till en annan och använde det för att se om jag hade en rak linje eller ej.

qdTqhPgh.jpg

Byggställningen funkade bra

60GIBC7h.jpg

c7XR14Kh.jpg

Jag har använt klossar på vissa ställen, för sparrarna satt annars så bra så jag ville inte börja om från början och sänka ner dom mera. Klossarna är spikade och limmade i åsen med polyuretanlim.

gEHf6AHh.jpg

bQNmeQIh.jpg
 
  • Gilla
Greatstomp och 8 till
  • Laddar…
Jag är snart färdig med alla sparrar men har insett jag kommer till en svårare del i bygget igen. Jag tänkte jag kunde lägga bärläkten med hjälp av ställningen, det hade varit lätt. Men nu inser jag att om jag ska lägga kondensskydd (nån form av plast tillverkat för syftet) då blir det svårt att lägga bärläkten, kommer inte åt underifrån längre då. Hur ska man göra då.... hmm.

Känns som man behöver nån sorts stege med hake som fästs över nocken för att slippa åt taket. Jag kan tänka mig det hade varit lättare med råspont, då hade man haft en yta man kunde gå på. Men det är för slösaktigt med råspont på detta bygge, speciellt med dagens virkespriser.

Gissar jag spikar bärläkten längst nere först och de övriga kan jag fästa i varje gavel först och använda bärläkten som redan är spikad som stöd. Sen jobbar man uppåt och inåt (eller tvärtom) och fäster läkten. Sen samma sak med plåttaket.

Efter plåttaket är monterat så tänker jag det kan bli bråttom att få panelen monterad för om det blir storm och väggarna är öppna kan jag tänka mig det kan bli otrevliga resultat och stresser på byggnaden, det kan agera som en fallskärm typ...
 
Köpte plåt igår, den vart inte så billig direkt. Men ska man ha tak så. Inte finns det några billigare alternativ egentligen tror jag. Begagnad plåt funkar inte, kraven för utseende där jag bor gör att jag inte kan snåla på det här.

Det blev den typiska korrugerade stilen i samma färg som övriga byggnader på gården. + nockplåt och kantplåtar. Kommer nästa vecka, fick med mig kondensskydd direkt dock som jag ska börja lägga i helgen. Kluvit reglar på bandsågen till 25mm lister som jag ska fästa duken med. Sen bärläkt ovanpå det.

Ym38wS1.png

Frågade om panelvirke när jag var där och det är fasikens dyrt det också. Jag kommer förmodligen att lägga up vindskyddsskivor istället. Asfaboard lär ska hålla över vintern utan panel. Så har jag mera tid sen att leta panel till mera överkomliga priser.

Vankantad panel borde man ju få tag i nånstans, så vänder man kanten inåt och lägger en bräda över så blir det bra.
 
  • Gilla
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.