47 699 läst · 141 svar
48k läst
141 svar
Bygger ett förråd på budget
Nu har jag kapat till alla delar och tänkte börja montera första väggen (bygger dom liggandes, reser dom sen) men ser jag har bara 2,87 x 75mm spik till min spikpistol, trodde jag hade 90mm men icke. Det är kanske för klent att spika 47x100mm med 75mm skulle jag tro, eller vad säger expertisen?
Antar att du skråspikar 47 X 100 mm stående reglar , nere . Upptill kan det nog bli för klent med 75 mm spik .DennisCA skrev:
100 mm spik är nog att föredra överlag , till stommen.
Produkter som diskuteras: "gängtätningen"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Nåja då var sista väggen uppe, också den svåraste att sätta upp, gjorde den i delar istället
Dubbla stående 2x8or under dörren med dubbla reglar vid dörren för stöd under 2x8orna också, eftersom två av takåsarna kommer vila över dörren.
Dubbla stående 2x8or under dörren med dubbla reglar vid dörren för stöd under 2x8orna också, eftersom två av takåsarna kommer vila över dörren.
Redigerat:
Vad gör den vita syllen under den reglade väggen för nytta?DennisCA skrev:
Den är impregnerad olikt resten av verket (syllen är från 70 talet), och var gratis från pappas växthus som plockades ner. Fick också en extra 100mm i höjd vilket var nice. Tyckte också det var lättare att fästa regelverket i syllen än att göra det rakt i lecablocken.
Redigerat:
Nu funderar jag på materialet till taket. Stolparna för takstolarna blir väl 150x150mm, ströläkten blir samma 47x100 som jag gjort reglarna ifrån. Men bärläkten då, i ritningen har jag samma 47x100mm till det, men kanske man klarar sig med något tunnare som 2x3 istället (ca 45x70 om hyvlat virke)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja jag åkte redan och köpte virke. Jag bygger hela takkonstruktionen utav 47x100mm. Det var billigare än att köpa 2x3 (45x70mm) att göra så. Fast taket är 6m med utskiften inräknade och virket kommer i 390cm längder, så längdsmässigt med huset blir det att skarva.
2.80€ meter för 45x70 vs 1.65€ för 47x100m. Jag kan ju också klyva själv så dubblerar jag virket. Då räcker det till taket och mera.
Fast då måste jag rigga upp justersågen ordentligt för bräderna är alltid mer eller mindre skeva.
2.80€ meter för 45x70 vs 1.65€ för 47x100m. Jag kan ju också klyva själv så dubblerar jag virket. Då räcker det till taket och mera.
Fast då måste jag rigga upp justersågen ordentligt för bräderna är alltid mer eller mindre skeva.
Redigerat:
Något liknande säkert, rött i färg så det matchar de övriga byggnaderna iallafall. Jag tar förmodligen från den lokala lanthandeln eftersom dom skickar hiab lastbil hem för 20 euro, vilket jag tycker är billigt för en kranbil. Byggmax m.m. kan inte konkurrera då det gäller frakten för dom är för långt borta.
Och så stöder man hellre lokalt förstås.
Och så stöder man hellre lokalt förstås.
Sista takåsen är färdig, detta är nockåsen och den blev 6x7 tum, den blev minst men den har också minst belastning på sig.
Varje stock gick snabbare och lättare än den förra åsen tyckte jag, började få in vanan och tekniken allt mera. till sist började jag få det korrekta mönstret med ganska slät yta med diagonala skär nästan hela vägen. Trixet var att börja svinga yxan så att man drar den mot sig så man får en skärande effekt. Då började allt gå mycket lättare.
Jag tog också och improviserade ett verktyg som hjälper mig hålla koll på stockens bredd och höjd:
Nockåsens fick jag till mellan en till två 16-delar av en tum i variation på höjden.
Varje stock gick snabbare och lättare än den förra åsen tyckte jag, började få in vanan och tekniken allt mera. till sist började jag få det korrekta mönstret med ganska slät yta med diagonala skär nästan hela vägen. Trixet var att börja svinga yxan så att man drar den mot sig så man får en skärande effekt. Då började allt gå mycket lättare.
Jag tog också och improviserade ett verktyg som hjälper mig hålla koll på stockens bredd och höjd:
Nockåsens fick jag till mellan en till två 16-delar av en tum i variation på höjden.
Har inte kommit längre sen sist, fastnat i snålhetstänket, limstolpar eller grova stolpar så jäääkla dyra, jag håller på med en släde för att såga till stockar på min bandsåg. Har fått allt 2x4 virke som behövs för att tillverka taket dock.
Men jag kollade på hur min pappa byggde porten där hemma för 40 år sen, han hade en intressant konstruktion. Istället för tjocka stolpar byggde han av mindre stolpar och lade en 2x4 ovanpå som åsarna får vila på så fördelas vikten jämnare. Tror jag kopierar denna design så kommer jag undan billigare.
Allt som allt tror jag att jag har 2000€ i det här bygget från början till slut än så länge. Vet inte hur "budget" det är men billigare än så har jag inte lyckats med. Hade man haft egen traktor och släp hade jag kunna ta virke ur skogen på rot och föra till sågen och spara litet där, men nåt sånt har jag inte...
Men jag kollade på hur min pappa byggde porten där hemma för 40 år sen, han hade en intressant konstruktion. Istället för tjocka stolpar byggde han av mindre stolpar och lade en 2x4 ovanpå som åsarna får vila på så fördelas vikten jämnare. Tror jag kopierar denna design så kommer jag undan billigare.
Allt som allt tror jag att jag har 2000€ i det här bygget från början till slut än så länge. Vet inte hur "budget" det är men billigare än så har jag inte lyckats med. Hade man haft egen traktor och släp hade jag kunna ta virke ur skogen på rot och föra till sågen och spara litet där, men nåt sånt har jag inte...