Ja fast jag vet inte om jag orkar gräva bort så mycket, alt. ha golvet så pass högt. Uppvärmning har jag tänkt kanske kommer i framtiden, men inte konstant uppvärmning i så fall utan typ en vedkamin då jag är där, eller nån värmeblåsare.
 
Tomture61
Finns 2 bra ställen att ha isolering på , grunden och vinden .
Marken utgör en mycket stor energiutjämnare .
En gjuten platta tar man ogärna bort , om man tex. vill ha mer isolering undertill .
Vad ditt garage kommer att användas till i framtiden vet ingen .
50 - 100 mm cellplast räcker inte för att isolera bort kylan från marken .

Har själv i mitt hus lagt kallvatten till köket (längsta sträckan) under 50 mm cellplast plus att det är rör i rör som har extra isolering runt sig .
På vintern när plattan värms upp så får jag spola länge innan jag får kallt vatten i kranen .
 
Antalet distanser dubblerades från vad som ses på bilden. Det är 200mm och det får räcka, nu går det inte längre att ta tillbaka. Det pusslades på ännu efter bilden vart tagenm t.ex. fyllde jag upp mindre bitar isolering som saknades.

Garagegolv förberett för gjutning med armeringsnät och träformar; byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen gjuten betongplatta i ett garage, med verktyg och förrådsprylar i bakgrunden, inbyggnad pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stort tack till heimlaga som kom och hjälpte med gjutningen! Utans hans hjälp och erfarenhet hade det inte blivit till nåt.
 
  • Gilla
K_arlstrom och 3 till
  • Laddar…
Igår hyrde jag en golvslip och slipade golvet för att få det finare. Jag fick inte bort allt och inte all betonghud men inte vet jag att det är nödvändigt att få bort allt heller bara man får en slätare och finare yta. Det var verkligen jobbigt att slipa med en sån maskin, en stor sliprondell som ville dra åt alla håll och var svår att kontrollera. Svetten rann och jag hade ont i armen efteråt. Skulle de inte kunnat göra en modell med två rondeller som går åt olika håll. Jag kommer få ta vissa ställen ännu ser jag med handhållen maskin.

Nåja så långt är det väl någorlunda OK, nu tänkte jag impregnera golvet för att det ska bli lättare att hålla rent. Vattenglas hade jag funderat på men det tål inte olja och sånt så finns det något tåligare alternativ för ett verkstadsgolv? Nån impregnerande lösning då, inte epoxi eller färg.
 
Det fick räcka med biltemas grejs. Börjat flytta in grejor

Verkstad med verktyg, arbetsbänk, stege och handkärra. Träkonstruktion, organiserad röra, hobbyrum eller arbetsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår flyttade jag bordssågen, den är väl 250kg ungefär. Lyfte den på släpvagnen med min verkstadskranen, balanserades över axlarna och sen var det bara att puffa den till den andra byggnaden för hand, super enkelt förvånad hur lätt det gick. Ja verkstadskranen fick jag också släpa dit för att lasta av sågen, det var tyngre än vagnen.

Ett verktyg i en släpvagn framför en välfylld verkstad med verktyg och brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En verkstadsbild med en bordsfräs i förgrunden och hyllor med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min verkstadskran är modifierad, stödbenen är längre ut och går rakt fram, mycket bättre än original.

Börjar bli mindre i garaget, men ändå ganska mycket som ska bort ännu. Bandsågen fokuserar jag på först. Jag har plockat bort bordet, övre hjulet och skydden än så länge, det nedre hjulet ska också av, kanske motorn också och den övre axeln.

Jag tänker att det enklaste sättet att flytta sågen är att använda kranen för att lägga ramen på sidan, sen lyfter jag den liggandes på släpvagnen och gör om samma rutin som med bordssågen.

Välorganiserad verkstad, många verktyg, arbetsbänkar, träbitar, spånutsug, belysning, kablar, grön maskin, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska också plocka isär cyklonen och jag vet inte om jag kommer börja nyttja den igen. Då jag inte kommer ha nån varmluft att spara på. Motorn ska monteras på utsidan på väggen och det blir ett uppsamlingskärl där.

Det blir enklare att leva utan cyklonen då man inte längre behöver dras med dyra filter och återcirkulering av luft.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Pust, då var bandsågen flyttad. Det var tur jag väntade tills jag hade en hel ledig dag, tog ganska länge. Mest att fundera hur man skulle bäst rigga upp allting och dubbelkolla saker. Men det gick ganska smärtfritt med tanke på att bandsågens ram allena förmodligen väger mera än hela bordssågen gjorde och är klumpigare att flytta.

Fäste ett par 4x4 på sågen så den har nåt att vila på
Grön bandsåg fastsatt med blå spännband, lyft av vinsch, verkstadsinredning och arbetsbänkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen sakta hissa ner den på golvet, denna operation var jag ganska nervös inför men allt gick som jag hade planerat.
Ett snickeri med bandsåg, trästycken, verktygsvägg och en öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen spenderades det ganska mycket tid att få upp den på bilsläpet. Var egentligen inte svårt, bara gick sakta. Bättre utrustning hade hjälpt. Jag har t.om. bättre utrustning men orkade inte rigga upp den... Körde på det jag hade tillgängligt.
Släpvagn framför rörig verkstad med verktyg och utrustning, grå molnig dag, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igen balanserades det på axeln och jag kunde enkelt flytta sågen för hand.
En släpvagn med verktyg och utrustning, parkerad på en grusdrivväg nära trädäck och lekplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att få det av släpet gick ganska lätt faktiskt, även om det tog sin tid så var det bara att göra samma saker om och om igen tills sågen var av.
Verkstadsrum med lyftkran, maskiner och verktyg, rörigt, gröna och blåa färger dominerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen bara att lyfta upp den igen och fästa brädorna igen som stöd så den inte vinkar. Tror den får så ungefär här. Nu börjar återmontering av sågen. Nu är alla de riktigt tunga lyften gjorda och det är en stor lättnad, det gick att göra på egen hand trots allt.
Verkstad inomhus med maskiner, verktyg, träplankor och metallstycken, oorganiserat och oupptaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mach77777 och 7 till
  • Laddar…
H
Hej, hittade din gamla tråd. Fint bygge!

Hängde inte med riktigt, blev nya snickerit ute i förrådet?
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.