163 376 läst · 204 svar
163k läst
204 svar
Bygge av 15 kvm förråd
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 820 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 820 inlägg
Jag vet inte om det är intressant längre, men här är iaf några detaljbilder på vattbrädesplåtarna. Jag använde skissen ovan som inspiration men verkligheten var inte riktigt så enkel. Fick improvisera en del och testa lite fram och tillbaks, blev väl ändå skapligt. Men kan tyvärr inte beskriva i detalj hur jag gjorde. Om nån försöker sig på nåt liknande är min rekommendation att utrusta sig med en god portion tålamod och vara beredd på att det tar tid.
Här ett hörn på utsidan:
Och här från ovansidan:
Och här avslutet på låga sidan över hängrännan:
Efter att bilderna togs har jag målat över nitar och skarvar med vit plåtfärg.
Har också satt in ett par ventilgaller för att få lite "kontrollerat" självdrag. Lågt på norra sidan, högt på södra, så det bör bli lite drag soliga dagar iaf. Lade tätningsfog i och runt hålet. Ska måla dem gula om ett par dagar när tätfogen har härdat.
Här ett hörn på utsidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här från ovansidan:
Logga in
Skapa konto
Och här avslutet på låga sidan över hängrännan:
Logga in
Skapa konto
Efter att bilderna togs har jag målat över nitar och skarvar med vit plåtfärg.
Har också satt in ett par ventilgaller för att få lite "kontrollerat" självdrag. Lågt på norra sidan, högt på södra, så det bör bli lite drag soliga dagar iaf. Lade tätningsfog i och runt hålet. Ska måla dem gula om ett par dagar när tätfogen har härdat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 820 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 820 inlägg
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 820 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 820 inlägg
Jag skrev om budgeten i inlägg 29, har nu summerat de utgifter jag haft och det stannade strax över budgeten. Då har jag ändå prutat lite med mig själv vad gäller belysningen, det blev traditionella lysrör istf LED-rör, har också använt en del skruv och spik som jag redan haft liggande hemma. Men jag missade en del med färgåtgången, det gick åt mer av både grundfärg och vit täckfärg än vad jag räknade med från början. Målarfärgen landade på knappt 6000:- totalt istället.
Förrådet är nu redan knôkfullt, mest pga att jag inte haft tid att organisera upp det med krokar, hyllor etc. Men nu har iaf jag el och belysning i boden så jag kan jobba där även kvällstid så det ska nog bli klart så småningom.
Men nu till helgen ska den gamla vedboden rivas (som nya förrådet delvis ersätter) men det är en helt annan historia...
Återkommer troligen med en fortsättning i denna tråden när det är dags för komplettering med trädäck och ramp, planen är våren 2016!
Förrådet är nu redan knôkfullt, mest pga att jag inte haft tid att organisera upp det med krokar, hyllor etc. Men nu har iaf jag el och belysning i boden så jag kan jobba där även kvällstid så det ska nog bli klart så småningom.
Men nu till helgen ska den gamla vedboden rivas (som nya förrådet delvis ersätter) men det är en helt annan historia...
Återkommer troligen med en fortsättning i denna tråden när det är dags för komplettering med trädäck och ramp, planen är våren 2016!
Vilket taköverhäng har du?3ple skrev:Kul!
Den här tråden skulle ha funnits när jag börjde bygga min bod. Den är väldigt lik din med pulpettak och 15 kvadrat (5*3m). Min är dock inte alls lika seriöst byggd.
Jag skruvade ihop en impregnerad trall först som jag sedan byggde boden på. Insidan och lite målning och foder är kvar.
[bild]
Imponerande att du spikar så pass mycket. Är det en kostnadsfråga? Jag spikade bara panelen.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 820 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 820 inlägg
Fem år senare, inte 2016 som jag trodde då, dags för tillbyggnad av förrådet, däck med ramp och trappa. Kommer väl lägga upp några bilder vartefter, men här är en principskiss så länge. Marken lutar från förrådet så höjden över mark varierar mellan ca 20-50 cm:
Logga in
Skapa konto
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 820 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 820 inlägg
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 820 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 820 inlägg
Så var bygget klart för denna gång. Det blev ingen trappa, istället gjordes rampen lite bredare.
Det blev tyvärr inga detaljerade steg-för-steg-bilder denna gången, men detta är inget komplicerat. Här är några bilder längs vägen.
Golvreglarna på plats:
Reglarna till rampen monterade:
Däckgolvet på plats:
Och till sist kjolen, och projektet avslutat för denna gång:
Det blev tyvärr inga detaljerade steg-för-steg-bilder denna gången, men detta är inget komplicerat. Här är några bilder längs vägen.
Golvreglarna på plats:
Logga in
Skapa konto
Reglarna till rampen monterade:
Logga in
Skapa konto
Däckgolvet på plats:
Logga in
Skapa konto
Och till sist kjolen, och projektet avslutat för denna gång:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser bra ut, ganska likt mitt bygge.
Hur kommer det sig att du valde att inte isolera?
Om inte annat så borde det höja värdet på fastigheten då boden kan användas som både (varm)förråd och gäststuga/tonårsrum.
Vi gick "all in" på vårt förråd så det är både isolerat och har ytskikt av samma standard som bostadshuset.
Även om det är mest segel, dynor och cyklar som "bor" där.
Hur kommer det sig att du valde att inte isolera?
Om inte annat så borde det höja värdet på fastigheten då boden kan användas som både (varm)förråd och gäststuga/tonårsrum.
Vi gick "all in" på vårt förråd så det är både isolerat och har ytskikt av samma standard som bostadshuset.
Även om det är mest segel, dynor och cyklar som "bor" där.
Logga in
Skapa konto
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 820 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 820 inlägg
Min bod ersatte två andra oisolerade fallfärdiga förråd. Fanns och finns inget behov av isolering eller gäststuga.
Bygger främst för att lösa mina/våra behov, inte för marginella eventuella värdeökningar nån gång i framtiden.
Bygger främst för att lösa mina/våra behov, inte för marginella eventuella värdeökningar nån gång i framtiden.
Mina argument var att behov kan förändras med tiden och det är lättare att isolera vid byggnation än i efterhand.hahalj skrev:
Vårt förråd har redan fungerat som gäststuga, även om så inte var planen från början.
Då får man väl isolera i efterhand eller bygga en gäststuga om nu behovet skulle uppstå. Att isolera ett kallförråd som inte kommer användas till något annat är inget annat än slöseri med tid och pengar.