163 377 läst · 204 svar
163k läst
204 svar
Bygge av 15 kvm förråd
Administrator
· Skåne
· 7 932 inlägg
Nu har jag fixat bilderna (glömde bort det igår ).
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 820 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 820 inlägg
Komplett specifikation finns att ladda ner från http://www.innovexa.se/Products/Details/175#1402007
Rullen är 7x1 meter, räcker till 6.3 kvm. De felande 0.7 kvm är den överlappande klisterskarven som alltså är 10 cm bred.
Fortsatt sågande, grundmålande och spikande av panel idag. Ser nu slutet, bara halva låga långväggen kvar....
Rullen är 7x1 meter, räcker till 6.3 kvm. De felande 0.7 kvm är den överlappande klisterskarven som alltså är 10 cm bred.
Fortsatt sågande, grundmålande och spikande av panel idag. Ser nu slutet, bara halva låga långväggen kvar....
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 820 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 820 inlägg
Har en fundering, tänker så småningom sätta foder längst upp på panelen mot takets överhäng och från början tänkte jag använda en bräda 21x170 och såga ur spår för takbalkarna, så här (nej, de ska inte vara gröna, färgen bara för illustration):
långsida:
kortsida:
Men jag tror detta kommer bli svårt att få till snyggt, speciellt på kortsidorna där fusk-takbalkarna lutar 9 grader. Så jag funderar istället på att såga till bitar som passar mellan takbalkarna och sedan sätta en smalare bräda under, så här:
långsida:
kortsida:
Någon som tycker något om detta?
(Fodret ska vara vitt och väggarna gula om någon undrar.)
långsida:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kortsida:
Logga in
Skapa konto
Men jag tror detta kommer bli svårt att få till snyggt, speciellt på kortsidorna där fusk-takbalkarna lutar 9 grader. Så jag funderar istället på att såga till bitar som passar mellan takbalkarna och sedan sätta en smalare bräda under, så här:
långsida:
Logga in
Skapa konto
kortsida:
Logga in
Skapa konto
Någon som tycker något om detta?
(Fodret ska vara vitt och väggarna gula om någon undrar.)
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 820 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 820 inlägg
Ja, så får det bli.
Äntligen är all grundmålad panel på plats:
Nästa steg är att måla undersidan på takutsticket inkl takbalkarna, samt vindskivorna.
Äntligen är all grundmålad panel på plats:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästa steg är att måla undersidan på takutsticket inkl takbalkarna, samt vindskivorna.
Redigerat:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 820 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 820 inlägg
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 820 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 820 inlägg
Dags för montering av fönster och dörr. Satte först ett par stoppbitar på utsidan som hjälp innan fönsterkarmen:
Sedan justering i våg mha träkilar:
Sedan borra hål för karmskruvarna i reglarna innan fastdragning. Behövdes ingen ytterligare justering med karmskruvarna.
Klart:
Gjorde samma sak med fönster nr 2 och dörren. Dörrkarmen var betydligt svårare att justera in med träkilarna, men det gick till slut. Lite justering på skruvarna behövdes på slutet. Ett par karmskruvar gav upp när jag drog dem innan jag hade fått in dem tillräckligt långt, fick ta fram vinkelkapen för att lösa det, men dörren sitter iaf stadigt trots detta.
Sedan målning med ytfärg på vindskivorna, takutsprånget och panelen.
Det räcker faktiskt med en strykning av den gula färgen Jotuns Demidekk som täcker väldigt bra. Gav dock nederändarna på panel en extra strykning för extra skydd.
Kommer nog ge vindskivorna en extra omgång med penseln också, det blir en annan dag.
Logga in
Skapa konto
Sedan justering i våg mha träkilar:
Logga in
Skapa konto
Sedan borra hål för karmskruvarna i reglarna innan fastdragning. Behövdes ingen ytterligare justering med karmskruvarna.
Logga in
Skapa konto
Klart:
Logga in
Skapa konto
Gjorde samma sak med fönster nr 2 och dörren. Dörrkarmen var betydligt svårare att justera in med träkilarna, men det gick till slut. Lite justering på skruvarna behövdes på slutet. Ett par karmskruvar gav upp när jag drog dem innan jag hade fått in dem tillräckligt långt, fick ta fram vinkelkapen för att lösa det, men dörren sitter iaf stadigt trots detta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan målning med ytfärg på vindskivorna, takutsprånget och panelen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det räcker faktiskt med en strykning av den gula färgen Jotuns Demidekk som täcker väldigt bra. Gav dock nederändarna på panel en extra strykning för extra skydd.
Kommer nog ge vindskivorna en extra omgång med penseln också, det blir en annan dag.